Fogyasztóvédők is vizsgálják a T-Online felmondási gyakorlatát

2005. augusztus 10.
1.9691
Advertisement
Figyelem! Ez a hír már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
Hírblock profilja, adatai
Hírblock
Több fogyasztóvédelemmel foglalkozó szervezet is aggályosnak tartja azt, ahogyan a T-Online mintegy ötven előfizetőjének felmondta internet-szolgáltatási szerződését; a hírközlési fogyasztói jogok képviselője vizsgálatot kezdeményez az ügyben.

A T-Online gazdaságossági okokra hivatkozva mondta fel az általános szerződési feltételekben szereplő 60 napos felmondási idővel ötven ügyfelének a szerződését.

A felmondás hátterében az áll, hogy ezek az ügyfelek a normálisnál jóval több, havonta 150-250 gigabájt internetes forgalmat is lebonyolítottak, s ez pluszköltségeket, illetve veszteségeket okoz a internet-szolgáltatónak.

A T-Online az MTI-hez hétfőn eljuttatott közleményében ismerteti: meggyőződése, hogy a döntés nem kifogásolható sem jogi, sem etikai szempontból. Többszázezer ügyfél érdeke semmiképpen sem sérülhet 50 extrém adatforgalmat bonyolító előfizető miatt.

A lépésre azért került sor, mert ez a néhány ügyfél sokmilliós veszteséget generált havonta a vállalatnak. A T-Online ajánlatait a tömeges igények kiszolgálására alapozza és eszerint állapítja meg az árakat - áll a közleményben.

A T-Online szerint minden polgárjogi szerződésben szerepel a rendes felmondás fogalma, a cég ebben az esetben - a többi ügyfél érdekében - kénytelen volt ezzel a jogával élni. Az érintett ügyfelek még hatvan napig vehetik igénybe a szolgáltatást, ahogy az a szerződési feltételekben szerepel, így a hosszú felmondási idő előzetes figyelmeztetésnek is felfogható és elegendő idő arra, hogy az érintettek felhasználói szokásaiknak megfelelő szolgáltatást válasszanak - mutat rá a társaság.

A felmondások ellen tiltakozik a NETÉRT Egyesület, az Internet Fejlesztési Alapítvány és a Linux-Felhasználók Magyarországi Egyesülete is. Nyílt levelükben közlik: Magyarország piacvezető internet-szolgáltatója a T-Online, korábbi nevén Axelero Internet Rt. etikai és jogi szempontból erősen kifogásolható lépést tett, amikor körülbelül ötven előfizetőjének 60 napos felmondási idővel megszüntette addigi ADSL szerződését.

A nyílt levél szerint a Magyar Telekom Rt. a T-Online Rt. anyavállalata, több ízben is sávszélességet duplázott az ADSL előfizetők részére. Ezzel lehetővé vált, hogy az előfizetők a fent megadott 150-250 gigabájt akár háromszorosát, bizonyos esetekben ötszörösét is forgalmazzák egy hónapban. Szerződés szerint, mivel a T-Online az Otthon csomagot is korlátlanként reklámozza, kizárólag a technikai korlátok szabhatnak határt az ADSL felhasználóknak.

A nyílt levél megfogalmazói közlik: "azt természetesen nem vitatjuk, hogy jogszerű a felmondás, de az indoklása az összes körülmény ismeretében elfogadhatatlan".

A tiltakozó szerveztek megfogalmazták azt is: "ez az intézkedés álláspontunk szerint súlyosan veszélyezteti az előfizetői jogbiztonságot, mivel az általános szerződési feltételek és az előfizetői szerződés nem tartalmaz semmilyen kitételt azzal kapcsolatban, mi tekinthető a szolgáltatás túlzott használatának. Súlyos körülménynek tekintjük továbbá, hogy a szerződés felmondását nem előzte meg semmiféle figyelmeztetés, és nézetünk szerint nem elvárható az előfizetőtől, hogy a szolgáltatás igénybevétele során figyelembe vegye a szolgáltatónak saját működésére vonatkozó gazdaságossági szempontokat".

A tiltakozók levelüket egyebek mellett elküldték az Informatikai és Hírközlési Minisztérium, a Nemzeti Hírközlési Hatóság, a Hírközlési Fogyasztói Jogok Képviselője Hivatala, a Magyar Telekom Rt., az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület és vezetőjének, kérve, hogy indítsanak vizsgálatot és foglaljanak állást az ügyben.

Juhász Károly, a hírközlési fogyasztói jogok képviselője elmondta: jogilag bármilyen szerződést fel lehet mondani, de ez az eljárás etikátlan. Egyrészt azért, mert a legnagyobb magyar internet-szolgáltató teszi, másrészt azért, mert nem figyelmeztette a felmondás előtt a felhasználókat. Hozzátette: a Nemzeti Hírközlési Hatóságon belül vizsgálatot kezdeményez az ügyben.

Az üggyel kapcsolatban Kathi Attila, a Fogyasztóvédelmi Főigazgatóság szóvivője elmondta: azt kell megvizsgálni, hogy az alkalmazott felmondási jog szerepel-e az általános szerződési feltételekben. Amennyiben ilyen felmondási lehetőség szerepel a szerződésben, akkor a főigazgatóság feladata annak vizsgálata, hogy a felmondás nem jelent-e indokolatlanul egyoldalú előnyt a szolgáltató számára - ismertette a szóvivő.

Hozzátette: vizsgálni kell azt is, hogy a társaság nem tévesztette-e meg a fogyasztókat. Ha a szolgáltatást korlátlanként hirdette anélkül, hogy felhívta volna a figyelmet arra, miszerint bizonyos mennyiség letöltése után felmondhatja a szerződést, akkor ez megvalósulhatott - mutatott rá. Megjegyezte: a korlátlannak hirdetett szolgáltatásban ugyanis úgy tűnik, mégis van egy korlát.

Kathi Attila rámutatott: a fogyasztók megtévesztésének vizsgálata a Gazdasági Versenyhivatal jogkörébe tartozik. Hozzáfűzte: ha a fogyasztókat megtévesztették, akkor a GVH anyagi szankciókkal élhet a szolgáltatóval szemben. A GVH szóvivője az ügyben nem tudott az MTI-nek érdemben nyilatkozni, mivel a hivatal augusztus 20-ig zárva tart.
nincs még hozzászólás

 
legutóbbi hozzászólások
 
marco profilja