Oculus Rift gyorstalpaló

2013. december 16.
74.7721
Advertisement
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
Lac profilja, adatai
Lac
Úgy vélem, hogy nem lövök nagyon bakot, ha azt mondom, hogy a legtöbben már hallottuk az Oculus Rift nevet. A szaksajtó egy jó ideje a készülék körül zsong, így aki egy kicsit is jártas az informatika világában, illetve nem tipikusan olyan ember, aki 22 évente mászik elő a barlangból, valószínűleg már találkozott az eszköz nevével, amelytől nem kevesebbet várnak, minthogy forradalmasítsa a játékipart, és újradefiniálja a beleélés élményét. Az Oculus Riftről technológiájáról és történetéről már számos írást olvashattunk, így ez a cikk ezen témákat csak érintőlegesen fogja venni, és ehelyett arra fókuszál, ami a játékosok számára igazán fontos. Spekulálunk egy kicsit, hogy mennyire fogja felforgatni az Oculus Rift a jelenlegi technikai világot, illetve hogy mennyiben lesznek mások ezek után digitális harcterek.


Mielőtt belemerülnénk a jóslatokba, érdemes tisztázni, hogy pontosan mi is az az Oculus Rift. Ugyan a bevezetőben említettem, hogy valószínűleg a legtöbben már hallottak róla, az, hogy én mit gondolok, nagyon sokszor nem szokott számítani, nem beszélve arról, hogyha egy ember is nincs képben, akkor mindenképpen kell egy gyors felvilágosítást tartani.

Az Oculus Rift egy tavalyi évben indult projekt, amely célja, hogy forradalmasítsa a virtuális szemüvegről alkotott képet. Palmer Luckey, a Dél-Kaliforniai Műszaki Egyetem HMD (Head-Mounted Display, azaz fejen hordható kijelző) dizájnere egy olyan eszköz kifejlesztésébe kezdett bele, amely összevetve a piacon jelenleg kapható szemüvegekkel, nem csak hatékonyabb, hanem olcsóbb is lenne, széles tömegekhez eljuttatva ezzel a valódi három dimenziós élményt. Palmer Luckey tehát nem feltalálta a spanyol viaszt, hanem a tervek és az előzetes vélemények alapján forradalmasította azt. A virtuális valóságba belépést nyújtó szemüvegeket ugyanis már elég régóta a felhasználók rendelkezésére állnak, azonban nem csak a borsos áruk miatt nem igazán terjedtek el széles körben, hanem a limitált felhasználási lehetőségeik miatt sem.

Belülről

Belülről


A first person, azaz belső nézetes játékok szinte kivétel nélkül arra törekszenek, hogy minél nagyobb beleélést biztosítsanak a játékosok számára. Általánosságban két részre bonthatjuk a beleélés fokozására irányuló törekvéseket: a játékmenetet befolyásoló elemek halmazára, illetve az úgynevezett külső eszközökre.

Ha végigtekintünk az FPS-ek (mivel a belső nézetes játékok nagy része shooter, ezért őket veszem most alapul) történelmén, hatalmas változásokat tapasztalhatunk a legelső játékok megjelenése óta. Biztosan nem én vagyok az egyetlen, aki egy-egy újabb húzócím elindítása után ledöbbenve ült a monitor/tévé előtt és tátott szájjal figyelte a tájat, mialatt az futott át az agyán, hogy ez már majdnem olyan, mint a valóság. Az első percekben mit sem törődve a játék nyújtotta instrukciókkal csak bámészkodva kóboroltunk a digitális tájban, leguggolva közelebbről is megvizsgáltuk az aljnövényzetet, és elkönyveltük magunkban, hogy ennél szebb látvány nekünk nem is kell. Utána évek múlva ismét betöltjük a játékot, és mosolyogva gondolunk vissza arra, hogy mennyire bejött nekünk egy a mosott pixeltenger, holott ma már ocsmánynak számít.

Palmer Luckey, az ötletgazda

Palmer Luckey, az ötletgazda


A grafika tehát képes arra, hogy berántsa az embert, azonban ez a legszebb játékok esetében is csak rövid ideig tart. A megfelelő játékmenet az, ami bent tartja a játékost, és képes megalkotni azt az illúziót, hogy mi is a részesei vagyunk, képes elfeledtetni velünk azt, hogy mindaz amit csak látunk, illúzió. Az életünk regenerálódásával már nem kell elsősegély csomagokat keresünk, így nem zökkenünk ki egy pillanatra sem a tűzharcokból. A rombolható környezetnek hála a realizmus érzése növekszik, mint ahogyan olyankor is, amikor a napfényes utcáról belépve egy sötét szobába hosszú másodpercekig nem látunk semmit, mivel az igazihoz hasonlóan a játékbeli szemünknek is alkalmazkodnia kell az új fényviszonyokhoz. A hangoknak pedig az általános információnyújtáson felül komoly atmoszféra-teremtő hatásuk van. Máig beleborzongok, ha éjszaka a zenelejátszóm a S.T.A.L.K.E.R. valamelyik szólamára ugrik.

Ami a külső eszközöket illeti, számos kísérletet láthattunk az elmúlt években, amelyek mind a beviteli módokon próbáltak változtatni, mind pedig a játékból minket érő ingereken finomítani. A hangszórókból egyre több vesz minket körül, a monitorok és tévék egyre nagyobb felületet töltenek ki a szemünk előtt, valamint olyan innovatív eszközök is helyet kaptak az életünkben, mint a mozgásérzékelő, vagy a külső hatásokat (leginkább golyótalálatokat) imitáló mellények.

Bár az elmúlt évtizedekben számos módosításon estek át a hardverek, egy valami nem változott: a kijelzők elve. A szemünk és a monitor/tévé között továbbra is ott van egy köztes közeg, amely bizony komolyan rombolhatja az illúziót. Ha elfordítjuk a fejünket, vagy a szemünk sarkából oldalra nézünk, már ki is zuhanunk a játék alkotta világból. Ezt próbálja korrigálni az Oculus Rift.

A visszafelé kompatibilitás könnyen megoldható

A visszafelé kompatibilitás könnyen megoldható


A készülékben két kijelző helyezkedik el a szemeink előtt, amely azon felül, hogy kitöltik a teljes látóterünket, minimális szögeltéréssel mutatják a képet, valós háromdimenziós élményt adva. Megszűnik tehát a jelenleg a képernyő és a szemünk közötti tér. Azonban, ha mindez nem lenne elég ahhoz, hogy teljesen beleéljük magunkat egy-egy játékba, a Oculus Rift követi a fejmozgásunkat, így ha a valóságban elfordítjuk a fejünket, akkor a játékban is fordulni fog a kép, ezzel teljessé téve az illúziót.

Mint azt a bevezetőben már írtam, az eszköz elkészítésével nem találták fel a spanyol viaszt, hiszen VR szemüvegek már egy jó ideje kaphatóak. A probléma azonban annyi, hogy az átlagos felhasználók számára drágák, használatuk pedig meglehetősen szűk korlátok közé kötött, így egy-két speciális esetet leszámítva nem igazán alkalmasak a mindennapi játékra.

A monitor a kép kedvéért van csak

A monitor a kép kedvéért van csak


Nagy vonalakban tehát megnéztük, hogy mégis mi fán terem az az Oculus Rift, illetve esett pár szó arról, hogy miért is lenne szükség rá. A cikk vége felé közeledve érdemes arra is áldozni pár sort, hogy mi várható a készüléktől, és hogy összességében nézve kell-e egyáltalán nekünk a készülék, vagy csupán egy újabb félresikerült innovációval állunk szemben, amely nem igazán fog sok vizet zavarni.

Néhány hete feltettünk egy kérdést a Game Channel hasábjain, amely az Oculus Rift fogadtatására irányult. Meglepő módon a válaszadók egyharmada várta csupán az eszközt, és nagyjából ugyanennyien voltak azok, akiket teljesen hidegen hagyott a készülék, illetve azok, akik nem tudták hová tenni a Riftet. Meglepő módon azonban voltak olyanok is, akik elmondásuk szerint félnek az eszköztől. Meglepő módon egyetértek velük is, holott én magam nagyon várom a készüléket.
Az Oculus Rift egyértelműen meg fogja változtatni az játékipart. Bár konkrét fogyasztói árat még nem tudunk, a pletykák szerint olcsóbb lesz, mint a fejlesztői változat - ami azonban háromszáz dollár csupán. Az alacsony ár, valamint a jól összerakott hardver miatt a készülék széleskörű elterjedése elég valószínű, főleg annak fényében, hogy olyan nagy IT-s szakemberek támogatják az eszköz fejlesztését, valamint fejezték ki elismerésüket, mint John Carmack, vagy Gabe Newell. Az Oculus Rifttel tehát számolnunk kell.

John Carmack már az Oculus Rift fejlesztői között tündököl

John Carmack már az Oculus Rift fejlesztői között tündököl


Mivel első és legszélesebb körben a belső nézetes programok fognak jövedelmezni a készülékből, ezért a stílus szerelmesei feltehetően bizakodva tekintenek elé. Ettől függetlenül azonban érthető azok álláspontja is, akik kétkedve fogadják az Oculus Riftet, vagy mi több, egyenesen félnek tőle. Számos műben lehettünk már tanúi, amint a gépek átveszik az emberi agy felett az uralmat, és ugyan a Rift nem kapcsolódik az ideghálózatunkra (legalábbis az első verzióban ez a feature még biztosan nem lesz benne), néhány dologgal érdemes számolnunk.

Egyrészt reális lehet a szemet féltők aggodalma. Amennyiben az Oculus Rift hosszú távon sem lesz kényelmetlen - a 379 grammos súly eléggé a határon mozog -, úgy nagyon könnyen bele lehet feledkezni a játékokba, főleg annak fényében, hogy már a kelő nap sem fogja jelezni nekünk, hogy ideje lenne álomra hajtani végre a fejünket. Korábban egy eszköz sem volt ennyire intenzíven és huzamos ideig a szemünk előtt, így bizony megvan az esélye annak, hogy bővül a rosszul látók tábora.

A másik lehetséges probléma nem a fizikai, hanem a készülék tudatra gyakorolt hatása lesz. Sohasem voltam az a fajta, aki a videojátékok szellemre gyakorolt negatív hatásait szajkózta, a fiatalabbakra azonban elég nagy hatással lehet a készülék, hiszen ők már egy második valóságba nevelkedhetnek bele, amelynek bizony megvannak a maga veszélyei, már ami a digitális világ és a valóság összemosását illeti. Az intenzívebb beleélés azonban bárki számára veszély lehet, hiszen ha valakinek egy-egy horror játéktól már most is rémálmai vannak, akkor bizony ennek a veszélye feltehetőleg fokozódni fog az Oculus Rift használatával.

Alternatív irányítási lehetőség

Alternatív irányítási lehetőség


Az előbb írtak persze csupán csak spekulációk, hiszen amíg nem jelenik meg a készülék, valamint nem tesztelik széles körben, addig a hosszú távú pozitív és a negatív hatásaira is csupán tippelni lehet. A puszta tényeket nézve azonban egyvalami biztos: az Oculus Rift felfogja kavarni az állóvizet, hiszen olyan élmény nyújtására lesz képes, amelyet eddig egyetlen egy eszköztől sem kaphattunk meg. Mindemellett fontos megemlítenem, hogy az Oculus Rift fejlesztésével párhuzamosan több gyártó is olyan irányítóeszköz tervezésébe fogott, amellyel tovább tervezik fokozni a játékokba való beleélést. Feltehetőleg tehát a hardverpiacra is kifejti a hatását a készülék, igaz azonban, hogy vélhetőleg kisebb mértékben, mint ami a szoftverek tengerét illeti. Mindent összevetve lehet várni és lehet félni az Oculus Riftet, egy azonban biztosnak tűnik: érezni fogjuk, ha elérkezik. Ti hogyan vélekedtek róla?
19 hozzászólás

bartok26

10 éve, 4 hónapja és 15 napja

röhögő smiley Elég komolyan belemerültél a leírásbaröhögő smiley szívesen kipróbálnám egy huzamosabb ideig és várnám a mellékhatásokat röhögő smiley és ha jelentkeznének lehet hogy nem eröltetném a használatát, és a gyerekekkel kapcsolatban annyit hogy ha ez az eszköz kijut a piacra sokan megfogják vetetni a szülökkel és az még nem is lenne baj csak az hogy sok gyerek még a telefon képernyőjéről sem képes levenni a szemét nem hogy ezt leszedni a fejérőlröhögő smiley

válasz erre

Vendég

10 éve, 9 hónapja és 4 napja

15 éve erre várok!

válasz erre

TheLemez

11 éve, 19 napja

Kipróbálnám szívesen, de állandó használatra nem kellene mosolygó smiley aztán ki tudja lehet hogy ha kipróbáltam nem tudnám le rakniröhögő smileyD

válasz erre

Sallai

11 éve, 19 napja

Max egyszer kipróbálnám de ennyi. Egyébként nem hinném, hogy költenék ilyen eszközökre. "Csak fent áll a veszélye, hogy ha sokat használod megbolondulsz. De kedvező az ára! jéééj ...."

válasz erre

italianman

11 éve, 19 napja

Nem tudom miért,de én nem tudok megbarátkozni vele. Nekem a régi teljesen analóg irányítás tetszik.

válasz erre

recsee96

11 éve, 19 napja

Nagyon komoly cucc röhögő smiley

válasz erre

Mukso

11 éve, 22 napja

Nekem valamiért a sword art online jutott erről az eszembe, igaz hogy nem csatlakozik az idegrendszerünkhöz, de majd az is el fog jönni valamikor...

válasz erre

Tardief88

11 éve, 1 hónapja és 26 napja

totyak írta:
Korábban olvastam már több tesztet/leírást is erről a szemüvegről és vegyesek az érzéseim. Egyrészt azért, mert nem tudom elképzelni, hogy milyen látványt nyújt, azt ugyanis egy fénykép, mozgókép nem tudja átadni. Mindenképpen személyesen kellene kipróbálnom. A képeken csak annyi látszik, hogy két oldalon ugyanazt a képet látja az ember. Ez persze nyilván összeáll eggyé, ha felvesszük a szemüveget, de tényleg szívesen kipróbálnám. Másik dolog, ami miatt nem érzem 100%-osan pozitív dolognak ezt a szemüveget, mert több tesztben is olvastam, hogy felhasználók rosszul lettek tőle és még napokig nem állt helyre a közérzetük. Tehát csak óvatosan, hogy mit aggatunk magunkra.
A két kép nem ugyan az. Épeen ez a lényeg.

Rosszullétről pedig annyit, hogy ami "becsapja" az agyat az könnyen kiválthat rosszullétet. A 3d-s vetítéseken is sokan panaszkodna rosszullét miatt.

válasz erre

LolZ

11 éve, 1 hónapja és 27 napja

Én valószínű kihagyom,sőt biztos.Nekem se adná az érzést.Én nem akarok egy ilyennel a fejemen szórakozni,jó nekem a "lazulok a fotelben és közben játszok" dolog is.

válasz erre

klofolo

11 éve, 1 hónapja és 27 napja

KELL!!!!

válasz erre

totyak

11 éve, 2 hónapja

Korábban olvastam már több tesztet/leírást is erről a szemüvegről és vegyesek az érzéseim. Egyrészt azért, mert nem tudom elképzelni, hogy milyen látványt nyújt, azt ugyanis egy fénykép, mozgókép nem tudja átadni. Mindenképpen személyesen kellene kipróbálnom. A képeken csak annyi látszik, hogy két oldalon ugyanazt a képet látja az ember. Ez persze nyilván összeáll eggyé, ha felvesszük a szemüveget, de tényleg szívesen kipróbálnám. Másik dolog, ami miatt nem érzem 100%-osan pozitív dolognak ezt a szemüveget, mert több tesztben is olvastam, hogy felhasználók rosszul lettek tőle és még napokig nem állt helyre a közérzetük. Tehát csak óvatosan, hogy mit aggatunk magunkra.

válasz erre

Vendég

11 éve, 2 hónapja

Nem lesz ilyenem soha. Ez már túl sok nekem. A játék az maradjon játék.

válasz erre
12a(z) 2 -ből
 

kapcsolódó hírek, cikkek

Kilép a korai hozzáférésből a Disney Dreamlight Valley és fizetős lesz

Kilép a korai hozzáférésből a Disney Dreamlight Valley és fizetős lesz

A Spelldrifter az Epic Games Store aktuális ingyenes játéka

A Spelldrifter az Epic Games Store aktuális ingyenes játéka

Ratchet & Clank: Rift Apart (PC)

Ratchet & Clank: Rift Apart (PC)

ezt mondjátok

ezt mondjátok

5

Raiden OffTopic

2.203 hozzászólás
legutóbbi hozzászólások
 

Mivel játszol PC-n?
473415 5

marco profiljaBotyi profiljarDAVE profilja