Nos ez volt az időszak amikor a VGA - CRT - monitor (256 szín!) már egy elit kategóriát jelentett a CGA és EGA helyett, de ha fekete fehér moncsit használtál az is megfelelt, mert a játékok grafikája volt az utolsó amit néztél. Hangrendszer terén pedig sokan még a PC speaker prüntyögésének is örültek, de miután benyomtad az ISA sínbe a SoundBlaster Awe 32-őt, vagy netántán egy Roland hangkártyát úgy érezted kinyílt az egész világ, és elégedetten konstatáltad, hogy "Your soundcard works perfectly." Szóval egy olyan korszak volt ez amikor még szabadabb volt a levegő, amikor a játékok kreativitása szinte kirobbant a képernyőről, és minthogy minden tizedik családnak volt csak számítógépe a "kockákra" afféle különcként tekintettek. De ők ezt nem bánták mert élvezték, hogy van egy saját világuk, ahol ők a pengék, és értik a rendszert. És persze akkoriban egyetlen fejlesztő is varázsolhatott hihetetlen jó játékot, ami 100%-ig olyan lett, amilyet ő megálmodott.
10. - Prince of Persia (1989) - Broderbund
Mechner saját öccsének mozdulatait vette fel úgynevezett rotoszkópikus technológiával, ezért lettek az ugrások, mászások rendkívül életszerűek. A többi mondhatni történelem, ami főleg az Ubisoftos rebootnak köszönhető, film, képregény, mindenféle csecsebecse, és a világ egyik legnagyobb sikertörténete. Gonosz tükörkép, segítő egérke, hatvan perc valós idő és a mentés teljes hiánya, ez a Prince of Persia.
9. - Street Rod (1989) - Logical Design Works
8. - Centurion: Defender of Rome (1990) - Bits of Magic
A lehetőségeink persze kezdetlegesek voltak egy mai stratégiához képest, de ha ügyesen trükköztünk, bizony simán lenyomhattunk akár kétszeres túlerőt is. A játék fejlesztője Kelly Black olyan filmekből merített inspirációt "moziszerű" játékához mint a Ben Hur, vagy a Spartacus.
7. - DuckTales: The Quest for Gold (1990) - Incredible Technologies
A 90-es években azonban változott valami, többek között az ilyen játékoknak is köszönhetően mint a DuckTales aminek grafikája nagyon szép volt, a színek élénkek, harsányak, a zene pedig mindezt négyzetre emelte. Ehhez jött a különleges játékmód, egyik pályán fényképezni kellett, a másikon úszni mindig valami újat kellett csinálni. Egy volt a lényeg, minél több pénzt összeharácsolni a megadott időpontig.
6. - Gobliiins (1991) - Coktel Vision
A goblinok sérülhettek és végső soron úgy megijedhettek, hogy az game overhez vezetett. Azonban ha egy pályán túljutottunk kaptunk egy kódot, hogy legközelebb már ne kellejen teljesen elölről kezdeni. A játék lineáris voltát és viszonylagos rövidségét - mindössze 22 pályából állt - pokoli nehézséggel kompenzálta, a képen megcsodálhatjátok a legendás nyitó pályát, mely egyeseknek a záró pályát is jelentette.
5. - Indiana Jones and the Fate of Atlantis (1992) - LucasArts
Viszont ez a játék remek, gyönyörű a zenéje, a grafikája az egyik létező legszebb - átmenetet képet a rajzfilmszerű megvalósítás és a pixelek között - és a legjobb az egészben, hogy úgynevezett talkie verzió is jelent meg belőle, márpedig mindig sokat emelet egy ilyen játék színvonalán ha a szereplőknek volt szinkronja. A készítők kreativitását az is jól mutatja, hogy a játék azonnal elkezdődik, és már az intró alatt is tevékenykedhetünk. Apropó tudja valaki mire lehet használni a játék elején felvehető széndarabot?
A Fate of Atlantis két folytatását is elkaszálták, egyiket a németek, akik bejelentették ha a következő Jones játék is nácikról szól nem engedik árusítani az országukban - ekkor már 15 hónapja fejlesztették az új Jones játékot ami természetesen ilyen történettel rendelkezett, így Lucas inkább leállította a fejlesztést. A másik folytatást 95-ben nyírták ki mert a LucasArts annyira belterjes volt, hogy képtelen volt külsős csapatokkal együtt dolgozni. Így nem lett folytatása az egyik legjobb kalandjátéknak.
4. - Doom (1993) - id Software
A játék brutálisan véres volt, a grafikai megvalósítása, és zenei aláfestése pedig csak növelte a hátborzongató érzést, amivel mai napig csínján kell bánni egy sötét szoba mélyén. Carmack és Romero az egész 90-es éveket dominálta forradalmi stílusával. 94-ben kihozták a még nagyobb hisztériát kiváltó Doom 2: Hell on Earth-őt, majd megelégelvén a sok klónt, 96-ban a Quake-el és folytatásaival stabilan uralták a 90-es évek második felét. Az id Software igazi melegágya volt korunk géniuszainak, a két John mellett innét kezdte pályafutását Sandy Petersen, Tom Hall, de még American McGee is akinek a legtöbb pályát köszönhetjük a Doom 2-ből.
3. - Transport Tycoon (1994) - Chris Sawyer
A játék egy évvel később kapott egy Deluxe verziót, manapság pedig javában zajlik az újra felfedezése Open TTD néven, de én azt mondom a DosBoxos verziót semmi nem nyomja le, ez a játék egész egyszerűen elképesztően ötletes. Rengeteg lehetőséget rejt, ha csak a véletlenül generálódó pályákat vesszük - vagyis kétszer tuti nem játszod ugyanazt - már akkor felbecsülhetetlen kincs, és hol vannak a teherautók, iskolabuszok, teherhajók, vonatok, repülőgépek, amiket egészen 2070-ig fejleszthetsz. A zenéje pedig felveszi a versenyt bármilyen játék zenével, a midiben szóló jazz és blues dallamok örök érvényűek.
2. - Panzer General (1994) - Strategic Simulation Inc
Az egységeink idővel tapasztalatot szereznek, egyetlen öt csillagos tankkal pedig már csodákat művelhetünk. Teszem azt lerohanhatjuk akár még Washington is. A játék persze nem tökéletes, néhol kifejezetten idegesítő a véletlen szám generátor ami okozhat meglepetéseket a küldetések során, mégis mai napig minden egyes stratégia, mely ezt az érát dolgozza fel - legyen az rts vagy körökre osztott - ehhez a játékhoz nyúl vissza ihletért. A játék hamarosan kapott két kiegészítőt Allied General, és Pacific General néven, a játék stílusát önálló univerzumban kamatoztató spin-offokat Fantasy, Star és People General néven, valamint 3 folytatást 2000-ig bezárólag. Hamarosan pedig free-to-play rendszerű online játékot fabrikál belőle az Ubisoft, a béta tesztre itt lehet jelentkezni.
1. - Theme Hospital (1997) - Bullfrog Productions
A Bullfrog játéka hatalma siker lett, annak szórakoztató humora, könnyed játékmenete, és fantasztikusan vicces grafikája miatt. Vigyázat, beletörhet a fogatok, így mielőtt nekifognátok a felmerülő kockázatok és mellékhatások tekintetében kérdezzétek meg kezelőorvosotokat, vagy legalább gyógyszerészeteket.
Ennyi volt a retro mára, jövőhéten egy újabb tízes pakkal folytatjuk a kalandozást, valami egészen más területen.