Gyöngyszemek: Tíz játék a DOS korszakból

2013. szeptember 28.
77.6241
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
Scal profilja, adatai
Scal
Ismét elérkezett az idő, hogy időutazásra induljunk, ezúttal a legelső PC operációs rendszer idejébe a DOS korszakba. Szinte nem is lesz olyan játék említve, ami ne legalább húsz éves lenne... még belegondolni is szörnyű. A korszak amikor még nem volt görgős az egered, floppyra mentetted az adataid - nem ritkán 5,25-re -, a winchestered még a gigabyte fogalmát sem ismerte, és senki nem félt a kék haláltól mert azt se tudta mi az. Amikor nem kellett percekig várni, hogy betöltsön a Windows, mert a C: után azt írtad, hogy NC.exe, vagy ha nagyon májer voltál és ismerted a parancsokat simán elboldogultál - átláttad a kódot.


Nos ez volt az időszak amikor a VGA - CRT - monitor (256 szín!) már egy elit kategóriát jelentett a CGA és EGA helyett, de ha fekete fehér moncsit használtál az is megfelelt, mert a játékok grafikája volt az utolsó amit néztél. Hangrendszer terén pedig sokan még a PC speaker prüntyögésének is örültek, de miután benyomtad az ISA sínbe a SoundBlaster Awe 32-őt, vagy netántán egy Roland hangkártyát úgy érezted kinyílt az egész világ, és elégedetten konstatáltad, hogy "Your soundcard works perfectly." Szóval egy olyan korszak volt ez amikor még szabadabb volt a levegő, amikor a játékok kreativitása szinte kirobbant a képernyőről, és minthogy minden tizedik családnak volt csak számítógépe a "kockákra" afféle különcként tekintettek. De ők ezt nem bánták mert élvezték, hogy van egy saját világuk, ahol ők a pengék, és értik a rendszert. És persze akkoriban egyetlen fejlesztő is varázsolhatott hihetetlen jó játékot, ami 100%-ig olyan lett, amilyet ő megálmodott.

10. - Prince of Persia (1989) - Broderbund

Gyöngyszemek: Tíz játék a DOS korszakból - 2. kép

Jordan Mechner mára kultikus játéka az 1001 Éjszaka Meséinek lapjai közül bújt elő, még ha ekkor inkább egy árja svédre hajazott a HERCEG, aki ugye nem Dastan. Mechnert elsősorban két film, a 38-as Robin Hood kalandjai, és az Elveszett Frigyláda Fosztogatói inspirálta. Előbbinek az akkoriban szokatlan kardozós közelharcot - a legtöbb platformerben ekkortájt lövöldözhettünk -, utóbbinak az elmebeteg csapdákat köszönhettük.

Mechner saját öccsének mozdulatait vette fel úgynevezett rotoszkópikus technológiával, ezért lettek az ugrások, mászások rendkívül életszerűek. A többi mondhatni történelem, ami főleg az Ubisoftos rebootnak köszönhető, film, képregény, mindenféle csecsebecse, és a világ egyik legnagyobb sikertörténete. Gonosz tükörkép, segítő egérke, hatvan perc valós idő és a mentés teljes hiánya, ez a Prince of Persia.

9. - Street Rod (1989) - Logical Design Works

Gyöngyszemek: Tíz játék a DOS korszakból - 3. kép

Na ki a király? Hát aki kihívja és legyőzi a királyt. Ha szerencsés vagy még a nőjét is elnyerheted. 1963-ban mindössze egy garázs és egy kevés pénz kellett az induláshoz. No nem a játékfejlesztéshez, hanem, hogy tuningoljuk az ütött kopott verdánkat, mindenféle suttyót hívjunk ki, nyerjük el az autójukat, adjuk el, és így tovább a győzelemig. Egyszerűen hangzik. Ne becsüljétek le Elvist, mert könnyen belebukhattok. A játékból mellesleg elsőrangúan sajátíthattuk el a legpöpecebb amerikai - nálunk sosem látott - autók típusait.

8. - Centurion: Defender of Rome (1990) - Bits of Magic

Gyöngyszemek: Tíz játék a DOS korszakból - 4. kép

A létező egyik legjobb stratégia játék, igazán kár, hogy elődjéhez képest (Defender of the Crown) ez még mindig nem kapott egy HD remaket. Értelemszerűen a Római Birodalmat kellett kiépítenünk, és megóvnunk az ellenségektől, merthogy azok lesznek. Földön, vízen csatázhattunk, de ha ügyesen tárgyaltunk, akkor egész tartományokat állíthattunk a a magunk oldalára. Az igazán ászok pedig még Kleopátrával is ágyba bújhattak.

A lehetőségeink persze kezdetlegesek voltak egy mai stratégiához képest, de ha ügyesen trükköztünk, bizony simán lenyomhattunk akár kétszeres túlerőt is. A játék fejlesztője Kelly Black olyan filmekből merített inspirációt "moziszerű" játékához mint a Ben Hur, vagy a Spartacus.

7. - DuckTales: The Quest for Gold (1990) - Incredible Technologies

Gyöngyszemek: Tíz játék a DOS korszakból - 5. kép

Mostanában sokat foglalkoznak a másik DuckTales ős játékkal, amit a Capcom fejlesztett, de ez a cucc is nagyon hangulatos volt, persze annak aki szerette az eredeti rajzfilmet. A PC sokáig azért nem bírt az Amigával vagy a C64-el mert egész egyszerűen csúnyább játékok jelentek meg rá. Ekkoriban egy NES játék röhögve rávert ezekre, arról nem is beszélve, hogy billentyűzettel mennyire nehézkes volt az irányítás is.

A 90-es években azonban változott valami, többek között az ilyen játékoknak is köszönhetően mint a DuckTales aminek grafikája nagyon szép volt, a színek élénkek, harsányak, a zene pedig mindezt négyzetre emelte. Ehhez jött a különleges játékmód, egyik pályán fényképezni kellett, a másikon úszni mindig valami újat kellett csinálni. Egy volt a lényeg, minél több pénzt összeharácsolni a megadott időpontig.

6. - Gobliiins (1991) - Coktel Vision

Gyöngyszemek: Tíz játék a DOS korszakból - 6. kép

Múlt héten egyesek hiányolták őket, nos itt van a három dilis manó, akik "azért vannak hárman mert az egyik jól lát, a másik jól hall, a harmadik meg ott van velük mindig." A Coctel Vision fordított egyet a szokványos kalandjáték metóduson, és a három manó közül mindegyik csak bizonyos dolgokat tudott csinálni. A harcos goblin néha kiverte a balhét a továbbjutás érdekében, és létrákra is egyedül ő tudott felmászni, a technikus felvenni és használni tudta a tárgyakat, míg a varázsló, értelemszerűen varázsolni ami mindig más és más eredményhez vezetett.

A goblinok sérülhettek és végső soron úgy megijedhettek, hogy az game overhez vezetett. Azonban ha egy pályán túljutottunk kaptunk egy kódot, hogy legközelebb már ne kellejen teljesen elölről kezdeni. A játék lineáris voltát és viszonylagos rövidségét - mindössze 22 pályából állt - pokoli nehézséggel kompenzálta, a képen megcsodálhatjátok a legendás nyitó pályát, mely egyeseknek a záró pályát is jelentette.

5. - Indiana Jones and the Fate of Atlantis (1992) - LucasArts

Gyöngyszemek: Tíz játék a DOS korszakból - 7. kép

A LucasArts egyik legjobb játéka, és vitán felül a legjobb Indiana Jones játék, melynek végigjátszása újra és újra leköti az embert, lévén nem lineáris kalandjáték, vagyis a játék elején eldönthetjük milyen úton szeretnénk előrejutni a játékban. Sokáig úgy volt, ez a script képezni majd az alapján a negyedik Jones filmnek, de azt csak tolták, és tolták, és a végén... eltolták.

Viszont ez a játék remek, gyönyörű a zenéje, a grafikája az egyik létező legszebb - átmenetet képet a rajzfilmszerű megvalósítás és a pixelek között - és a legjobb az egészben, hogy úgynevezett talkie verzió is jelent meg belőle, márpedig mindig sokat emelet egy ilyen játék színvonalán ha a szereplőknek volt szinkronja. A készítők kreativitását az is jól mutatja, hogy a játék azonnal elkezdődik, és már az intró alatt is tevékenykedhetünk. Apropó tudja valaki mire lehet használni a játék elején felvehető széndarabot?

A Fate of Atlantis két folytatását is elkaszálták, egyiket a németek, akik bejelentették ha a következő Jones játék is nácikról szól nem engedik árusítani az országukban - ekkor már 15 hónapja fejlesztették az új Jones játékot ami természetesen ilyen történettel rendelkezett, így Lucas inkább leállította a fejlesztést. A másik folytatást 95-ben nyírták ki mert a LucasArts annyira belterjes volt, hogy képtelen volt külsős csapatokkal együtt dolgozni. Így nem lett folytatása az egyik legjobb kalandjátéknak.

4. - Doom (1993) - id Software

Gyöngyszemek: Tíz játék a DOS korszakból - 8. kép

Ki ne ismerné minden FPS-ek atyját? Persze előtte már létezett FPS Wolfenstein néven, és különben is nem ez volt az első FPS hanem valami nagyon csúnya játszhatatlan akármi... DE. De mégis a Doomot klónozta mindenki! Egy fél évtizedet kellett várni, mire megjelentek az első FPS-ek amikben már voltak külső pályák, történet, minket követő társak, szóval bármiféle újdonság. Addig semmi nem volt, csak egy Doom a középkorban, vagy egy Doom horrorszerű környezetben, vagy egy Doom a jelenben, és még sorolhatnám.

A játék brutálisan véres volt, a grafikai megvalósítása, és zenei aláfestése pedig csak növelte a hátborzongató érzést, amivel mai napig csínján kell bánni egy sötét szoba mélyén. Carmack és Romero az egész 90-es éveket dominálta forradalmi stílusával. 94-ben kihozták a még nagyobb hisztériát kiváltó Doom 2: Hell on Earth-őt, majd megelégelvén a sok klónt, 96-ban a Quake-el és folytatásaival stabilan uralták a 90-es évek második felét. Az id Software igazi melegágya volt korunk géniuszainak, a két John mellett innét kezdte pályafutását Sandy Petersen, Tom Hall, de még American McGee is akinek a legtöbb pályát köszönhetjük a Doom 2-ből.

3. - Transport Tycoon (1994) - Chris Sawyer

Gyöngyszemek: Tíz játék a DOS korszakból - 9. kép

Ha valaha lakatlan szigetre kerülsz, de lesz rajta egy generátor az áramnak, akkor ezt a játékot vidd magaddal, mert garantáltan megunhatatlan. Még elkezdeni sem nehéz. Chris Sawyer egymaga alkotta eme csodát, amiben 150 évnyi idő alatt kell gazdaságukat felvirágoztatni, a konkurenseket pedig jó érzékkel kinyírni, vagy felvásárolni.

A játék egy évvel később kapott egy Deluxe verziót, manapság pedig javában zajlik az újra felfedezése Open TTD néven, de én azt mondom a DosBoxos verziót semmi nem nyomja le, ez a játék egész egyszerűen elképesztően ötletes. Rengeteg lehetőséget rejt, ha csak a véletlenül generálódó pályákat vesszük - vagyis kétszer tuti nem játszod ugyanazt - már akkor felbecsülhetetlen kincs, és hol vannak a teherautók, iskolabuszok, teherhajók, vonatok, repülőgépek, amiket egészen 2070-ig fejleszthetsz. A zenéje pedig felveszi a versenyt bármilyen játék zenével, a midiben szóló jazz és blues dallamok örök érvényűek.

2. - Panzer General (1994) - Strategic Simulation Inc

Gyöngyszemek: Tíz játék a DOS korszakból - 10. kép

A Panzer General egész egyszerűen a létező legjobb II. Világháborús játék, és erős a gyanúm, hogy azóta se gyártottak átfogóbb játékot erről a hat évről, amely úgy hű a történelmi eseményekhez, hogy bármikor meg is változtathatjuk azt. A játékot a németek szemszögéből vívjuk és a 38 pálya mindegyikén háromféle eredményt érhetünk el. Vesztünk, Győzünk, vagy pedig Fölényesen Győzünk, ez utóbbinál lényegesen több presztízs pontot kapunk amiből új egységeket vásárolhatunk és jobb pozícióból indulhatunk a következő küldetésben.

Az egységeink idővel tapasztalatot szereznek, egyetlen öt csillagos tankkal pedig már csodákat művelhetünk. Teszem azt lerohanhatjuk akár még Washington is. A játék persze nem tökéletes, néhol kifejezetten idegesítő a véletlen szám generátor ami okozhat meglepetéseket a küldetések során, mégis mai napig minden egyes stratégia, mely ezt az érát dolgozza fel - legyen az rts vagy körökre osztott - ehhez a játékhoz nyúl vissza ihletért. A játék hamarosan kapott két kiegészítőt Allied General, és Pacific General néven, a játék stílusát önálló univerzumban kamatoztató spin-offokat Fantasy, Star és People General néven, valamint 3 folytatást 2000-ig bezárólag. Hamarosan pedig free-to-play rendszerű online játékot fabrikál belőle az Ubisoft, a béta tesztre itt lehet jelentkezni.

1. - Theme Hospital (1997) - Bullfrog Productions

Gyöngyszemek: Tíz játék a DOS korszakból - 11. kép

A hülye betegségek tárháza. A debil igazgatók, és infantilis orvosok melegágya ez a játék. Ahol egy tüsszentés olyan járványt okozhat, hogy utána csak tudjuk eltüntetni a hullákat mielőtt megérkezik az Egészségügyi Ellenőr és becsukatja a kórházunkat. A Hospitalban egy kórházat kell vezetnünk a legjobb tudomásunk szerint, de lényegében minden összeesküdött ellenünk, még a természeti erői is, elvégre mikor máskor jönne egy földrengés, ha nem egy vesebab eltávolító műtét közepette?

A Bullfrog játéka hatalma siker lett, annak szórakoztató humora, könnyed játékmenete, és fantasztikusan vicces grafikája miatt. Vigyázat, beletörhet a fogatok, így mielőtt nekifognátok a felmerülő kockázatok és mellékhatások tekintetében kérdezzétek meg kezelőorvosotokat, vagy legalább gyógyszerészeteket.

Ennyi volt a retro mára, jövőhéten egy újabb tízes pakkal folytatjuk a kalandozást, valami egészen más területen.
21 hozzászólás

LolZ

5 éve, 8 hónapja és 21 napja

Hát én nem vagyok valami öreg motoros,de itt még én is találtam olyanokat amiket nagyon szerettem.

válasz erre

bekdaniel

5 éve, 9 hónapja és 9 napja

Régi szép idők

válasz erre

dzani

5 éve, 10 hónapja és 4 napja

Doom,Panzer General, ösök kedvencek

válasz erre

raven505

5 éve, 10 hónapja és 6 napja

Egyik másikkal jól elszórakoztam.

válasz erre

Scal

5 éve, 10 hónapja és 7 napja

marco írta:
Négy is van?
igen készítettek egy 3D-s verziót 2009-ben, de iszonyat rossz lett, optimalizálatlan, kb mint a Prince 3D vagy a Simon the Sorcerer 3D csak 2009-ben!!!!! még lehetett is kapni a boltokban, persze meg is vettem, mert azt hittem ugyanolyan jó lesz, de nagyon pocsék, az irányítás valami szenvedés, a 3 Goblin játékot ugyan hozzá adták emulálva, de semmi remasterelést nem végeztek rajta

válasz erre

marco

5 éve, 10 hónapja és 7 napja

Scal írta:
én sajnos a negyediket is kipróbáltam
Négy is van?

válasz erre

Scal

5 éve, 10 hónapja és 7 napja

én sajnos a negyediket is kipróbáltam

válasz erre

marco

5 éve, 10 hónapja és 7 napja

Alice írta:
juuuhj Gobliins nah vééégre És Theme Hospital, úristen azt én még ps1en toltam, de imádtam
Gobliinsből mind a három résszel játszottál?

válasz erre

Alice

5 éve, 10 hónapja és 7 napja

juuuhj Gobliins nah vééégre És Theme Hospital, úristen azt én még ps1en toltam, de imádtam

válasz erre

italianman

5 éve, 10 hónapja és 8 napja

1-2vel még én is játszotta; pedig a dos kimaradt az életemből.

válasz erre

Durii

5 éve, 10 hónapja és 8 napja

Emlékszem, mikor toltam számomra horrorisztikus Duck Tales játékot. Mindig előlről és előlről kezdtem el. Aztán jött a Prince of Persia, melyre nagy értetlenséggel néztem Controls menü hijján. Na és a Goblins volt a favorit

válasz erre

totyak

5 éve, 10 hónapja és 8 napja

Yanez írta:
Nem volt más a világ. Csak akkor kezdett kibontakozni a videójáték világ és minden egyes játék meg technikai fejlődés, hihetetlen nagy hatással volt ránk. Ma már úgymond, alig tudnak meglepni valamivel. Ha valamit létrehoznak, akkor azt túl reklámozzák, többfajtát csinálnak belőle és máris elmúlik a varázs. Azt hiszem kissé gyorsan haladunk.
Ja, ezt mondom én is, más volt a világ
Pont leírtál mindent, hogy mi van most, ami akkor még nem volt. Tehát csak más volt a világ.

válasz erre
12a(z) 2 -ből
legutóbbi hozzászólások
 

Itt is rontjuk a levegőt

havrillal profiljaHellblade profiljamarco profiljaImperator profiljaEAG1 profiljazolika1994 profiljaeisento profiljasony1515 profiljagery1113 profiljarDAVE profiljaMarduk profiljakylx profilja5t3v3nk3 profiljaWickedSick profilja