Gyöngyszemek: Tíz elfeledett stratégiai játék

2013. augusztus 10.
132.6961
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
Scal profilja, adatai
Scal
A stratégia egy kihalóféleben lévő - vagy lényegében máris kihalt - játékstílus. Tíz évvel ezelőtt még egyáltalán nem fogadtam volna arra, hogy szőrén szálán eltűnik, de minthogy a három nagy fejlesztőstúdió közül (Westwood - Command & Conquer, Red Alert sorozat, Ensemble Studios - Age of Empires sorozat, és Blizzard - WarCraft, StarCraft sorozat) immáron csak a Blizzard létezik, ez nem kérdés, hanem tény lett. Ráadásul a Blizzard is el van az MMO-jával, nem véletlen, hogy három évet kellett várni egy kiegészítő megjelenésére. Még az is lehet csupán azért fejezték be, mert adnak a hírnevükre, és milyen lenne, ha nem jelenne meg a StarCraft II csak hirtelen lefújnák?


Mára aki stratégiákkal szeretne játszani meglehetősen beszűkült spektrumról válogathat. Egyik megoldást a Total War sorozatot készítő The Creative Assembly nyújtja, a másikat a Relic Entertainment, akik időről időre kiadnak egy új részt a Dawn of Warból, vagy a Company of Heroesból. De mit tegyünk hanem jönnek be ezek a franchise rendszerben működő játékok? Nos ilyenkor a jó generális átlényegül régésszé, és kicsit mélyebbre nyúl, hogy valami csemegét bányásszon elő.

A stratégiákat megfojtották. Szisztematikusan. Pedig mai napig van rá igény, hiszen ki nem szeretett gyerekként háborúsdit játszani? Akár egymaga, akár testvérével, barátjával, műanyagkatonákkal a szőnyegen, vagy éppen sakkfigurákkal, Lego emberkékkel, bármivel, amivel ostromolni lehet. Ezt használja ki a stratégia játék is, csak itt az ellenfél sokkal keményebben játszik, mintha csak egymagunkban voltunk kénytelenek szórakozni, és úgyis tudtuk melyik félnek kedvezünk. Nem kell semmit elpakolni, és azért valljuk be izgalmasabb sok ezer katonát irányítani mint pár tucatot. Mielőtt azt hinnénk stratégiát csak a gyerekek szeretnek játszani, hiszen valójában egy hadi szimuláció, egy háború pedig nem móka, akkor rögvest ott van a sakk, ami az egyik legkomolyabb és egyben legősibb stratégia "játék".

Akkor miért ölték meg a stratégiákat? Ott hátul? Igen, mert nem lehet őket konzolosítani. Ha van játék amit csak és kizárólag PC-re teremtett a mindenható, akkor az a stratégia. Mert ugyan az FPS-eket meg lehetett erőszakolni, és voltak ugyan próbálkozások, hogy stratégiát átportoljanak konzolra, de aki valaha is kipróbált ezek közül egyet is, az pontosan tudja, hogy kínszenvedés velük konzolon nyomulni. Mint ahogy platformert, vagy beat'em upot sokkal könnyebb tolni gamepaddal, úgy a stratégiát - és FPS-t is - billentyűzet és egér segítségével a legkényelmesebb játszani. De manapság a PC az egy megtűrt platform, mert ugye még mindig ezt a legkönnyebb hamisítani, úgyhogy először azt nézik mit vesznek konzolon, aztán esetleg azt kiadják PC-re is. Na ezért nem fejlesztenek stratégiát.

Éppen ezért duplán is időszerű foglalkoznunk ezzel az elfeledett stílussal, s minthogy legutóbb a hangzatos "Az a nyolc FPS amivel játszanod kell, mielőtt meghalsz" címet adtam összefoglalómnak elgondolkoztam mi lenne esetünkben a megfelelő cím, hiszen azért egy ilyen csomagban nem csak az alul értékelt játékoknak a helye. Elképzelhető, hogy később lesz egy ilyen lista is, most azonban nézzük meg, melyek azok a stratégiák amik ezért, vagy azért eltűntek a süllyesztőben.

Hosszas vacillálás után két versenyzőt diszkvalifikáltam: mind a Nort & South (1989) mind pedig a Centurion: Defender of Rome (1990) szintén gyöngyszem, de mindkét játék a maga idején ünnepelt sztár volt, így nem lehet kárhoztatni a játékostársadalmat, hogy nem játszanak vele napjainkban. Igaz mindkét játékból jöhetne egy HD remake, akár telefonokra is. Valamint jelen írásban csupán a Real Time Strategyvel foglalkozom, a körökre osztott stratégiákkal nem. E hosszúra nyúlt bevezető után lássuk, melyik az a tíz amit mindenképpen kipróbálásra ajánlok, ha valamiért kimaradt volna.

10. - Dark Colony (1997) - GameTek

Gyöngyszemek: Tíz elfeledett stratégiai játék - 2. kép

Ha valaki keresi az UFO játékok elődjét, akkor az ezt a játékot vegye elő. A teljes hirig a Marson játszódik, ahol a Taarok ellen kell életre halálra küzdenünk, hogy miénk legyen a jövő (2137) üzemanyaga, a petra-7. Aki sokat nézte a 0. típusú találkozásokat, annak esetenként kiújulhat az ufóbiája, ugyanis a játékban tényleg kis szürkék ellen kell hadakoznunk. A két frakció tulajdonképpen a 90-es évek jó szokásához híven szinte csak megjelenítésben különbözött egymástól. Ugyanakkor az egyik első játék volt, ahol bevezették az éjszaka/nappal váltakozást, és ezt kihasználva komoly előnyre tehettünk szert, lévén a földlakók nappal, a szürkék meg éjszaka láttak jobban. A játék megért egy küldetéslemezt The Council Wars címmel, azután a fejlesztő csődbe ment, és a játék ötleteit pedig más fejlesztők - khm - újrahasznosították.

9. - Sacrifice (2000) - Shiny

Gyöngyszemek: Tíz elfeledett stratégiai játék - 3. kép

A Sacrifice volt a Shiny utolsó jó játéka, utána beszívta őket a Mátrix, és többé már nem ragyogtak olyan fényesen, 2007-ben jött a csőd. A fejlesztés eleve nem ment könnyen, a csapat fele lelépett Giants-et készíteni és megalapították a Planet Moon Studiost. A játék pedig amikor kijött hiába emelték a kritikusok az egekbe "Best Strategy Game of 2000" a kutyának nem kellett. Pedig a Sacrificenek egyetlen baja volt, kb. öt évvel megelőzte a korát - ebben egyébként a Shiny különösen jó volt. A 3D a játékban még ma is tetszetős, a varázslatok ötletesek, és multiban meglehetősen szívatós egy cucc, bár az igaz, aki C&C-n nevelkedett és hozzá van szokva a bázisépítés, védekezés, lerohanás triumvirátusához, annak tényleg meredek lehet a játékmenet. pláne, hogy elsőre TPS-nek tűnik, de persze kis idővel rájön a játékos, hogy itt bizony a csata kellős közepén van, ahol minden katonáját neki kell elővarázsolni, okosan gazdálkodni a manával, és előbb megszentségteleníteni az ellenfél oltárát. Elborult, non-lineáris történet, hangulatos dallamok, még humora is van, úgyhogy ne féljetek tőle.

8. - Majesty: The Fantasy Kingdom Sim (2000) - Cyberlore Studios

Gyöngyszemek: Tíz elfeledett stratégiai játék - 4. kép

Cyberlorék gondoltak egy nagyot 2000 derekán. Miután 1996-ban összeütötték a Blizzardnak a Beyond the Dark Portalt - bizony, azt nem a Blizzard hegesztette -, és csináltak egy kiegészítőt a Heroes II-nek is The Price of Loyality címmel, úgy döntöttek ezt a fantasy tudást kamatoztatni kell. Így született meg a Majesty ahol alig van befolyásunk az egységeinkre, csupán pénzzel tudunk hatni rájuk. A támadó szörnyek fejére bizonyos összegű vérdíjat tűzünk ki, a kapzsi katonák meg mennek és legyakják nekünk mielőtt egy troll túlságosan sokat trollkodna az adószedővel. A harcosok minél gazdagabbak annál könnyebben költik el vagyonukat jobb páncélra, gyógyitalra, és annál nagyobb az esélye hogy megérik még akár a 20-as szintet is. A játék 2001-ben kapott egy küldetéslemezt, a szinte brutálisan nehéz The Northern Expansion címmel, majd a Cyberlore 2004-ben széthullott. A játékot egyébként az utóbbi években kicsit mégis felfedezték, mert 2009-ben a Paradox készített hozzá egy egész jó folytatást, az alapjáték pedig még HD remaket is kapott, és tavaly megjelent telefonra.

7. - Z: Steel Soldiers (2001) - The Bitmap Brothers

Gyöngyszemek: Tíz elfeledett stratégiai játék - 5. kép

Most kezdhetném azzal megint, hogy a Steel Soldiers volt a Bitmap Brothers utolsó jó játéka, mert 2003 után ők is feloszlottak. De ők ekkor már veteránnak számítottak a szakmában, lévén 1988-tól nyomták az ipart. Ráadásul a Steel Soldiers az 1996-os Z-nek volt a folytatása, immáron 3D-ben. A játék végül azon vérzett el, hogy a robotokkal nem tudtak azonosulni a játékosok, ráadásul a legújabb Dűne stratégia is szinte napra pontosan jelent meg és elnyomott mindenki mást. Pedig a játék tele volt jó beköpésekkel, humoros volt, és volt egy nagy újítása, amit később a Dawn of War kegyetlenül kihasznált, mégpedig a checkpoint rendszer, amiket ha tartottunk gyorsabban jött a pénz, míg ellenkező esetben visszavonulót kellett fújnunk.

6. - Emergency Fire Response a.k.a. Fire Chief (2003) - Monte Cristo

Gyöngyszemek: Tíz elfeledett stratégiai játék - 6. kép

Már megint csak aláíratták veled az általános tűzvédelmi nyilatkozatot, de még azt se mutatták meg hogy kell a poroltóval bánni? Egyet se félj, szerezd be ezt a játékot, nyomd végig a kampányt, és estére mindent tudni fogsz a tűzről amit érdemes. Ez a játék nem csak hihetetlenül jó, hanem még tonnányi érdekes információval van tele - pl. hogy miért is kell előbb baltával bezúzni pár ablakot, és csak utána ajtót nyitni egy égő szobába. Ráadásul itt nem orkok, meg űrlények az ellenfeleink, hanem egy sokkal valósabb ellenfél, a tűz. A játék nagyon nehéz, változatos, az pedig hab a tortán, hogy gyönyörű 3D-t nyújt mind a mai napig. Ha pedig kedvet kapnál még egy kis tűzoltáshoz, készült két folytatása is. Sajnos a Monte Cristo sincs már köztünk jó három éve.

5. - Armies of Exigo (2004) - Black Hole

Gyöngyszemek: Tíz elfeledett stratégiai játék - 7. kép

Sokat gondolkoztam, hogy ez a játék bekerüljön-e végül, mert tényleg elég feltűnően koppintja a StarCraftot, és meglehetősen oldschool játékmenetet ad. De utána arra gondoltam, a nagy és érinthetetlen Blizzard talán nem lopta az egész WarCraftot? Semmi mást nem csinált, mint a C&C metódusát fantasyba ágyazta. Sőt a három faj is meg volt már a Dűne 2-ben. Szóval az Exigonak itt a helye, és nem azért mert a mi kutyánk kölke, hanem mert A kategóriás grafikát és rengeteg jó ötletet tartalmaz, ráadásul a két szintes harcok tényleg izzasztóra sikeredtek még easy szinten is. Az meg, hogy az utolsó paraszt is szintet lép ha elég ellenfelet gyilkolt le egyenesen mesés, és a játék tele van ilyen apróságokkal, tessék csak felfedezni. Külföldön még azzal is megvádolták, hogy az Age of Empires-t is nyúlja, akkor már inkább a Gyűrűk Ura jutott eszembe a nyitó videót szemlélve. Andy Vajna cége erős tőkét tudott magának, úgyhogy kibírta a buktát, de tavaly ők is bezártak.

4. - Ground Control II: Operation Exoddus (2004) - Massive Entertainment

Gyöngyszemek: Tíz elfeledett stratégiai játék - 8. kép

Jé, egy túlélő. Bizony ők a mai játékosoknak már inkább a FarCry 3-ból, vagy a jövőre megjelenő Tom Clancy online játékból lehetnek ismerősök, de a 2000-es évek elején még javában stratégiákat alkottak. Ennek is volt egy szuper első része, de nekem mégis a folytatás a kedves. Nekem gyakran a második részek a kedvenceim, mert addigra kiforrja magát a játékmenet. A játék leginkább azért bukott, mert előbb adták ki, mint kellett volna. Ennek szemmel is látható jele a Terran küldetés teljes hiánya - képesek voltak betenni a helyére a tutorialt -, hiszen minden egységet lemodelleztek, de velük csupán multiban nyomulhattunk, míg az NSA vagy a Viron civilizáció tagjai azért megkapták a maguk kampányát. Ez leginkább azért idegesítő, mert veszettül jó játék, - akár bezoomolhatunk és részt vehetünk a érgőzös csatában mi magunk is - amely játszi könnyedséggel mutatott fügét a bázisépítésnek, és a középpontba a vegytiszta akciót helyezte.

3. - Kohan II: Kings of War (2004) - TimeGate Studios

Gyöngyszemek: Tíz elfeledett stratégiai játék - 9. kép

A TimeGate csődje még egész friss, most húzták le a rolót májusban, utolsó munkájuk, pedig a vegyesen fogadott Colonial Marines volt. Az ő játékuk is azt szenvedte meg hogy több újítást mutatott fel, mint húsz másik stratégia. Ez úgy látszik folyton baj. Ráadásul itt olyan komoly drámai történetet is kapunk, hősökkel, akiknek a halhatatlanság átok, hogy totálisan meglepődtem, amikor erről a játékról fél hasábot írtak a megjelenésekor a lapok. Ha a WarCraft a fantasy stratégiák Gyűrűk Urája, akkor a Kohan a fantasy stratégiák Trónok Harca, és ezzel el is mondtam mindent. A játék egyetlen történetláncra fűzi fel az össze küldetést, ahol időről, időre kell frakciót, és fajt váltanunk - HAT, nem három, nem négy, HAT faj közül választhatunk multiban - amíg haladunk a tragikus végkifejlet felé. Ebben a játékban semmi nem úgy lesz, ahogy azt gondolnád, eleve nem lehet bárhová építkezni, a városoknál megválaszthatjuk hogyan fejlesszük az épületeket, mind a hősök, mind az egységek tapasztalatot gyűjthetnek és szintet léphetnek, továbbá komplett csapatokban kapunk. Az egyetlen hibája a játéknak, hogy nincsenek ingame moviek, de a játék motorjával kivitelezett átvezetők is nagyon szépen animáltak.

2. - Dragonshard (2005) - Liquid Entertainment

Gyöngyszemek: Tíz elfeledett stratégiai játék - 10. kép

Ők a másik csapat, akik még mindig talpon vannak, van likviditásuk. Mintha tényleg a No man est omen elve érvényesülne, a Massive is masszívan tartja magukat, miközben másokat fekete lyukak, meg időkapuk nyelnek el. A Dragonshard a D&D világának mai napig egyetlen hivatalos stratégiája. Elsősorban gyönyörű játék, ha D&D fan vagy kötelező darab, az RTS elemeket RPG elemekkel vegyíti... de ugye lesz valami DE? De valamiért ez is megbukott, hát azért, mert az egész játékot kb. öt óra alatt végig lehet nyomni. És azért ez egy stratégiánál eléggé meredek. A három fajból itt is hiányzik egy kampány, és a másik kettő is hihetetlenül rövid. Tudom, hogy azt hiszed találkoztál már rövid stratégiával (Dawn of War), de csak azért hiszed, mert még nem játszottál ezzel.

1. - Rise of Legends (2006) - Big Huge Games

Gyöngyszemek: Tíz elfeledett stratégiai játék - 11. kép

Big Hugék 2003-ban kijöttek a Rise of Nations-el, egy évvel később elkészítettek hozzá egy kieget, és annyi pénzt kerestek vele a Microsoftnak, hogy évekig nem lehetett olcsóért megvenni. Ellenben a 2006-os fantasy játékuk, az akkorát hasalt mint az ólajtó. Miért? Kritikai siker, és már megint senki nem érdekel. Ebben a játékban is buzognak az ötletek, főleg az alternatív történelmi Vinci kampány a kiemelkedő, de hasonlóan jó ötlet a határvonal kitolása, amelyen belül gyógyulnak, kívül sebződnek az egységeink. Ha pedig a Risk szerű táblán egy olyan megyét támadunk be, amelyet már 2-3 oldalról határolnak az általunk meghódítottunk, további csapatokat kapunk, ezáltal könnyítve meg dolgunkat. Ennek a játéknak is nagyszerű története, és szerethető hősei vannak, gyönyörű, melankolikus zenei aláfestése, és iszonyatosan szép grafikája, 2006-ban meg is izzasztotta a vasakat rendesen. A Big Huge Games tavaly májusban csődölt be, sose felejtem el, hogy a hír alatt egy fotelgenerális ezekkel a szavakkal búcsúztatta őket: "Ennek a bandának se volt soha egy normális játéka."

Ez lett volna az a tíz stratégia amit ha nem próbáltatok ki, és nincs ötletetek mivel tudnátok játszani, bátran ajánlok, mert egyikben sem fogtok csalódni. Kommentekben lehet ötleteket adni, ti milyen gyöngyszemeket találtatok az elmúlt évek alatt?
20 hozzászólás

Marduk

6 éve, 10 hónapja és 12 napja

Vannak amikre emlékszek közülük, de vannak, amik valahogy kimaradtak. Azokat mindenesetre kipróbálom. Én is hiányolom az RTS játékokat, de remélem megjön az eszük hamarosan.

válasz erre

Krees9116

6 éve, 10 hónapja és 12 napja

+1000! Nagyon hiányolom a stílust, jó volt ezekről olvasni. Leginkább fantasy RTSt keresek, az utolsó, amivel játszottam, az a Spellforce 2 - Shadow Wars. A Warcraft II azóta is favorit a műfajban. (Ellenben, kövezzetek meg, a Starcraft nem fogott meg)

válasz erre

Scal

6 éve, 10 hónapja és 12 napja

marco írta:
Pedig épp az RTS miatt építek egy Win pc-t!

konzolra nagyon hiányzik. A nextgennel ez remélhetőleg változni fog!
de milyen irányító lenne hozzá jó, mert emlékszem valami C&C részt kiadtak Konzolra, de nagyon nehézkes volt az egységek közti váltás és nem lett siker

sőt egy időben azon röhögtek, hogy konzolon szép autós meg verekedő játékok vannak, a PC-sek meg mütyüröket küldenek bányászni lyukakba

amikor a Wii bejött én azt hittem legalább a kalandok most már normálisan átportolhatóak lesznek mert Mivel a point & click simán kivitelezhető lenne, és az se terjedt el...

válasz erre

Vendég

6 éve, 10 hónapja és 12 napja

A RoL nekem is meg van iszonyatosan élveztem a játékot, és még évekig hallgattam a zenéjét! Söt Duane Decker-ért azóta is rajongok!!

válasz erre

marco

6 éve, 10 hónapja és 12 napja

Pedig épp az RTS miatt építek egy Win pc-t!

konzolra nagyon hiányzik. A nextgennel ez remélhetőleg változni fog!

válasz erre

Scal

6 éve, 10 hónapja és 12 napja

Vendég írta:
Nagyszerű összefoglaló! Sajnos sokkal több elfeledett RTS van de nyilván nem lehetett mindet beleírni!
azért kommentekben kibeszélhetjük őket, írj párat

válasz erre

Vendég

6 éve, 10 hónapja és 12 napja

Nagyszerű összefoglaló! Sajnos sokkal több elfeledett RTS van de nyilván nem lehetett mindet beleírni!

válasz erre

Vendég

6 éve, 10 hónapja és 12 napja

Sajnálom hogy ott tart most az RTS, ahol. Pedig az egyik legélvezetesebb stílus.

válasz erre
12a(z) 2 -ből
legutóbbi hozzászólások
 

Itt is rontjuk a levegőt

Sándorkolbász profiljaWarriorAutobot profiljagery1113 profiljaSunyi78 profiljaRobi022 profilja