PlayStation VR bemutató

2016. november 08.
70.8351
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
iPet profilja, adatai
iPet
Amennyiben Te is olyan játékos vagy, aki szereti az információs sztráda virtuális verőerén tartani a kezecskéjét, akkor gondolom tűkön ülve vártad ezt a gyönyörű, színektől és esőtől nehéz hónapot, mivel kettő olyan esemény is történik, ami alapjaiban fogja meghatározni az elkövetkezendő éveket. Oké, a Final Fantasy XV megjelenése nyilván nem ekkora dolog. Ellenben a másikkal: hivatalosan is megjelent a Sony virtuális valóságot mímelő szemüvege, a Playstation VR.


Bevallom, engem nagyon sokáig nem is mozgatott meg a téma. Egyszer alaposabban utána néztem a dolgoknak, de akkor még annyira gyerekcipőben járt az egész, hogy csak legyinteni tudtam a nagy szavakkal dobálózó PR közleményekre. Kicsit meg is döbbentem, amikor Marco hívott, hogy megérkezett az eszköz. Örömmel cipeltem haza a méretes dobozt, bár egy kis segítséget kértem az égiektől, hogy az 1-es villamoson kivételesen normális emberkék utazzanak, nem sok kedvem lett volna magyarázni, hogy mi is ez.

Az óvatos kicsomagolás után kettő dolog jutott egyből az eszembe. Az egyik, hogy valami elképesztően dögös és menő a szemüveg formája. A másik már egy kicsit negatívabb felhangot kapott, ugyanis annyi kábelt meg adaptert csomagoltak az eszköz mellé, ami szerintem bőven elég lenne még az utcának is. De ne rohanjunk előre, vizsgáljuk meg, hogy tulajdonképp mi is ez a PSVR egyáltalán.

Kellően dizájnos

Kellően dizájnos


Gondolom az nagyjából mindenkinek megvan, hogy a legtöbb cég saját virtuális valóság megoldásán dolgozik. Nem összekeverendő a kiterjesztett valósággal, hiszen az már évek óta elérhető a japán vállalat portfóliójában. Itt arról van szó, hogy a külső eszköz segítségével egy teljesen más, élethű környezetet alkossanak, amivel csont nélkül át tudják verni agyacskánkat, hogy amit lát, az bizony a kemény valóság.

Papíron mindez rendkívül jól hangzik, de az előzetes hírek csupa károgással voltak tele, melyekben nagyjából az volt a szalagcím, hogy sokkal gyengébb technológiára épül a Sony berendezése, mint bármi más, így az élmény is csorbulni fog. Aztán ahogy próbálgatták az emberkék a különféle bemutatókon, úgy érkeztek a pozitív visszajelzések. Remélem sikerül pontosan átadnom az elmúlt pár napban szerzett élményeimet, hogy Ti is eldönthessétek, kell-e ez nekünk.

Tehát, érkezett egy nagyon szép, méretes, súlyos doboz, amiben gusztusosan becsomagolva találjuk a sisakot egy átalakítóval egyetemben. Mellékeltek amolyan IKEA-féle katalógust is, ami lépésről lépésre bemutatja, hogy kell összeszerelni az alkalmatosságot konzolunkkal. Pár perc alatt meg is voltam vele, de itt mindenképp meg kell jegyeznem, hogy ennyi kábelt én még a büdös életben nem láttam, de komolyan.

Lehet, hogy ezt egy picit felfújom amúgy, de röhejesen néz ki 2016-ban egy kisebbfajta dzsungel (nem, nem túlzok). Értem, hogy nem tudják megoldani per pillanat máshogy, de akkor is. Na, be is fejeztem a puffogást, nézzünk inkább a nyers, technikai adatokat. A kijelző felbontása elmarad mind az Oculus Rift-től, mind pedig a HTC Vive-tól: 1080p-s OLED megoldással találkozunk itt, 120 és 90 Hz-es képfrissítéssel megtámogatva. Szerencsére a mérnökök jól dolgoztak, a kialakítása nagyon prémium az egésznek, ami igazán csak a felvételkor kerül előtérbe.

Itt még minden olyan békés

Itt még minden olyan békés


Mivel szemüveges vagyok, reméltem, hogy sikerült jól megoldaniuk ezt az eléggé érzékeny kérdést. Magát a sisakot több helyen tudjuk állítani: a fejünknél lévő pánton van egy tárcsa, amivel a feszességet variálhatjuk, míg a lencse részt egy gombnyomással tudjuk tologatni. Érdemes rászánni az időt és helyesen kalibrálni, mert kvázi ettől függ, mennyire lesz kényelmes a viselet. Nekem is sikerült azt a pontot belőni, amikor élesen látok mindent, de nem párásodik a szemüvegem, illetőleg nem nyomja az orrnyergem. Nagyjából a mellkasunk tájékán lesz egy pici doboz, amivel bekapcsolhatjuk a rendszert, illetve ide tudunk bedugni fülhallgatót is (adnak hozzá ajándékba egyet) ami szinte elengedhetetlen a teljes átéléshez.

Amennyiben sikerült jól beállítanunk mindent, rendkívül kényelmes lesz a viselet. Két szépséghiba azonban akad: nem zár tökéletesen, így ha világos van, akkor beszűrődik a fény (érdemes tehát sötétben használni főként), valamint nem minden fejhallgatót tudunk felvenni, hiszen eléggé limitált a hely fülünknél.

Továbbá érdemes figyelni arra, hogy tényleg ne legyen semmi a környezetünkben, aminek neki tudunk menni. Az is nagyon fontos, hogy mindenképp rendelkeznünk kell PS kamerával is, mivel annak hiányában meg sem nyikkan az új szerkezet.

Itt má nem annyira

Itt má nem annyira


Persze önmagába véve még egy ilyen jól megvalósított ötlet sem ér sokat, ha nincs meg a kellő támogatottság és programellátottság (lásd még Wii U). Már csak azért sem, mert a játékok adják természetesen a közeget, ahol sziporkázhat VR-unk. Mellékelnek a pakkhoz egy demo disc-et, amit természetesen a Store-ból is lehúzhatunk. Az itt található programok hivatottak bemutatni nekünk, mit is tud az új kiegészítő.

Azt hiszem, nem túlzok akkor, amikor kijelentem: valami egészen döbbenetes az élmény. Elsőként a búvárkodást próbáltam ki és teljesen lefagytam. Minden tűéles volt, szó nélkül elhittem, hogy épp most eresztenek le egy árokba és körülöttem a tenger élővilága végzi napi tevékenységét. Úgy éreztem magam, mint egy igazi felfedező. Sajnos a tesztidő szűkössége miatt kevés dolgot lehetett kipróbálni, viszont azt legalább jó alaposan.

A Rush of Blood volt az, amire úgy gondolom, lehet építkezni, mert egy teljes játék, ami egész jól visszaadja, mire is számíthatunk majd a későbbiekben. Gyakorlatilag egy rail shooter-t kapunk, ami az Until Dawn eléggé horrorisztikus világában játszódik. Már az intro alatt is simán össze tudod csinálni magad, mert egy wendigo a nyakadba ugrana, de az uccsó pillanatban visszarántja egy kötél.

Lehet kontrollerrel és Move-val játszani, ez utóbbi kategóriákkal jobb és pontosabb, mert a hagyományos joystick esetében hajlamos a beakadásokra meg kifagyásokra. Például ha letesszük az ágyra, akkor utána már nem ismeri fel, lehet újraindítani a programot. A szavatossága sem túl acélos, mindössze másfél óra alatt végig lehet érni rajta, aztán csak a nehézség módosítása marad.

Együtt a kiccalád

Együtt a kiccalád


Persze az első körös stuffoknak nem is az a dolga, hogy megváltsák a világot, hanem inkább techdemoként szolgálnak, bemutatva a lehetőségek tárházát. Nagyon kíváncsi vagyok például a Resident Evil 7-re, mert ha csak fele olyan rémisztő lesz, mint a trailerekben, akkor garantálom, hogy mindenki a nadrágjába fog csinálni félelmében.

Új frontot nyitott tehát a Sony. Nem érheti panasz sem az összeszerelés minőségét, sem pedig a technikai oldalt, remekül működik minden. Apróbb döccenés lehetnek, de most rajtolt el még csak a dolog, érkezni fog hozzá finomhangolás bőven. Az persze már más kérdés, hogy mennyire lesz időtálló a móka, mert láttunk mi már karón varjút (Kinect, PS Eye, Move, 3D támogatás), de bízzunk a legjobbakban.

Már most is relatíve nagy a tartalmi rész, de egy kazal cím várakozik még a csőben, szóval nem hinném, hogy itt ezzel gubanc lesz. Nyilván nem egy olcsó dolog amiről beszélünk, bőven 100 000 Ft fölött van a nyitóár, ugyanakkor annyira lenyűgöző az élmény, amit nyújt, hogy érdemes lehet felírni a beszerzendők listájára. Mi nagyon szerettük és drukkolunk neki!
10 hozzászólás

totyak

3 éve, 2 hónapja és 11 napja

marco írta:
Jaja. Egyáltalán nem vagyok érzékeny egyébként ezekre a dolgokra de ennél speciel azok a játékok ahol pl az űrben repkedsz (nincs stabil viszonyítási pont), teljesen összezavarnak.

Émelygés van, na nem durva de azért megérzem.
Rá kell inni Főnök, az a másnaposságon is segít

válasz erre

marco

3 éve, 2 hónapja és 12 napja

Hentes írta:
Nem értem hogy nem képesek megoldani kábelek nélkül, vagy legalábbis jóval kevesebb kábellel. Vagy épp sokkal hosszabbal, hogy mondjuk a fal emntén végig tudd vezetni. Mindentől függetlenül nekem biztos vétel.

Marcot tényleg kiborított valamelyik game? Mi volt vele a gond?
Jaja. Egyáltalán nem vagyok érzékeny egyébként ezekre a dolgokra de ennél speciel azok a játékok ahol pl az űrben repkedsz (nincs stabil viszonyítási pont), teljesen összezavarnak.

Émelygés van, na nem durva de azért megérzem.

válasz erre

Hentes

3 éve, 2 hónapja és 12 napja

Nem értem hogy nem képesek megoldani kábelek nélkül, vagy legalábbis jóval kevesebb kábellel. Vagy épp sokkal hosszabbal, hogy mondjuk a fal emntén végig tudd vezetni. Mindentől függetlenül nekem biztos vétel.

Marcot tényleg kiborított valamelyik game? Mi volt vele a gond?

válasz erre

iPet

3 éve, 2 hónapja és 12 napja

totyak írta:
Persze, az új technológia mindig drága, ezt én is tudom, de ez mégiscsak egy kiegészítő eszköz a konzol mellé, ennek ellenére drágább, mint maga a gép. Ez valahogy nem kerek így.
Kb. mennyi időt volt egyhuzamban rajtad a szemüveg? Csak arra vagyok kíváncsi, hogy mennyi idő az, aminél még nem fájdul meg a szem, a fej. Persze, ahogy te is írtad, ez egyénfüggő, lehet, hogy neked 10 óra alatt sem lenne semmi bajod. Én kicsit tartok tőle, hogy keresztbe állna a szemem egy ilyen szemüvegben. Nekem a 3D TV is húzza a szemem (nincs 3D tv-m, MM, ban próbáltam).
Nagyjából másfél óra volt a legtöbb idő, amit a fejemen töltött a sisak, de az izzadáson kívül más bajom nem volt. Ez teljesen más, mint a 3D, attól játék közben én is rosszul vagyok (Uncharted 3-al meg Black Ops 1-el próbáltam anno). Meg persze játékfüggő is, mert lehet, hogy téged is kiborítana az Eagle Fly, mint Marcot

válasz erre

WarriorAutobot

3 éve, 2 hónapja és 12 napja

Én mindenképp beszeretnék szerezni majd egy ilyen eszközt. Így is elég sok bukott holmi (PS Eye, Wonderbook) nekem bejött és sajnáltam hogy végül nem lett nagyobb sikerük.
Ami viszont tényleg jó hogy olcsóbb mint a többi ilyen sisak. Ami még érdekelne hogy a PS VR-al lehet játszani az ADR1FT-el? Mert azt tudom hogy az Oculus-al és a Vive-al kompatibilis, de nagyon örülnék ha ezzel is az lenne.

válasz erre

totyak

3 éve, 2 hónapja és 12 napja

iPet írta:
A Rush of Blood grafikájával túl sok gond nincs, elég jól néz ki, aztán mivel tele van jumpscare részekkel, többször is majdnem szívinfarktust kaptam, főleg azért, mert hihetetlenül magával ragadó az élmény. És ez még csak a felszín, durva lesz, ha mondjuk egy Naughty Dog kaliberű fejlesztőcsapat is előjön valami ötlettel. Igen, nem olcsó, de semmilyen új technológia nem az, így ez várható volt, emiatt nem bántanám a dolgot.

Egyáltalán nem bántja se a szemem, se a fejem a cucc Mindenhol nagyon jól ki van párnázva, plusz jól megoldották a súlyelosztást is, így jó sokáig rajtad is lehet. Nagyon kényelmes (nyilván amennyire egy ilyen sisak az lehet)
Persze, az új technológia mindig drága, ezt én is tudom, de ez mégiscsak egy kiegészítő eszköz a konzol mellé, ennek ellenére drágább, mint maga a gép. Ez valahogy nem kerek így.
Kb. mennyi időt volt egyhuzamban rajtad a szemüveg? Csak arra vagyok kíváncsi, hogy mennyi idő az, aminél még nem fájdul meg a szem, a fej. Persze, ahogy te is írtad, ez egyénfüggő, lehet, hogy neked 10 óra alatt sem lenne semmi bajod. Én kicsit tartok tőle, hogy keresztbe állna a szemem egy ilyen szemüvegben. Nekem a 3D TV is húzza a szemem (nincs 3D tv-m, MM, ban próbáltam).

válasz erre

iPet

3 éve, 2 hónapja és 13 napja

Mordorer írta:
Én attól tarok kicsit hogy nagyon szédülnék tőle...
Van olyan stuff ahol tényleg nem a legjobb, vagy legalábbis furcsa az élmény, pl Driveclub VR, de szerencsére nem szédültem be nagyon egyiktől sem. Marco viszont asszem egy madaras - repülős dologtól rosszul lett, szóval ez egyénfüggő is kb.

válasz erre

iPet

3 éve, 2 hónapja és 13 napja

totyak írta:
Jelenlegi állapotában a játékok kevésbé élethűek grafikailag. Így is beleéli magát az ember és úgy érzi, mint ha ott lenne benne, vagy ez sokat ront az élményen (a kérdés persze akkor releváns, ha próbáltál ilyen grafikailag nem annyira erős VR játékot)? Magam részéről nagyobb sikert jósolok ennek a technológiának, mint a PS Eye / Kinect kameráknak, főleg, ha tényleg készülnek jobbnál-jobb játékok. De azért ez az ár nem felhasználóbarát, kicsit sem. Már sokszor kérdeztem VR híreknél, most itt is megteszem. A szemedet, fejedet nem bántotta a szemüveg? Nem tudom technikailag hogy van megoldva, de ahogy te is írtad, csak becsapják a szemet, meg az agyat.
A Rush of Blood grafikájával túl sok gond nincs, elég jól néz ki, aztán mivel tele van jumpscare részekkel, többször is majdnem szívinfarktust kaptam, főleg azért, mert hihetetlenül magával ragadó az élmény. És ez még csak a felszín, durva lesz, ha mondjuk egy Naughty Dog kaliberű fejlesztőcsapat is előjön valami ötlettel. Igen, nem olcsó, de semmilyen új technológia nem az, így ez várható volt, emiatt nem bántanám a dolgot.

Egyáltalán nem bántja se a szemem, se a fejem a cucc Mindenhol nagyon jól ki van párnázva, plusz jól megoldották a súlyelosztást is, így jó sokáig rajtad is lehet. Nagyon kényelmes (nyilván amennyire egy ilyen sisak az lehet)

válasz erre

Mordorer

3 éve, 2 hónapja és 13 napja

Én attól tarok kicsit hogy nagyon szédülnék tőle...

válasz erre

totyak

3 éve, 2 hónapja és 13 napja

Jelenlegi állapotában a játékok kevésbé élethűek grafikailag. Így is beleéli magát az ember és úgy érzi, mint ha ott lenne benne, vagy ez sokat ront az élményen (a kérdés persze akkor releváns, ha próbáltál ilyen grafikailag nem annyira erős VR játékot)? Magam részéről nagyobb sikert jósolok ennek a technológiának, mint a PS Eye / Kinect kameráknak, főleg, ha tényleg készülnek jobbnál-jobb játékok. De azért ez az ár nem felhasználóbarát, kicsit sem. Már sokszor kérdeztem VR híreknél, most itt is megteszem. A szemedet, fejedet nem bántotta a szemüveg? Nem tudom technikailag hogy van megoldva, de ahogy te is írtad, csak becsapják a szemet, meg az agyat.

válasz erre
legutóbbi hozzászólások
 

Itt is rontjuk a levegőt

Marduk profiljaDav2377 profiljamarco profiljaWickedSick profiljasoami profilja