Online játékok

2002. március 19.
72.5541
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
marco profilja, adatai
marco

Online játékok - 7. kép


a>Büszke lehet a magyar webtársadalom, hiszen ismét megmutattuk, hogy mi is tudunk. Amikor ez a riport készült, még nem gondoltuk, hogy egy, a Gamirth által fejlesztett oldal megmérettetik a világ legrangosabb flash versenyén. Pedig ez történt. A Relax On Net megindulásának hetében a Flash Forward 2002 játék kategóriájának döntőjébe került...
Marco beszélgetett a Gamirth ügyvezetőjével, Bába Zoltánnal és a vezető fejlesztővel, Ináncsi Józseffel.



Mikor alakult a Gamirth és mi a célotok?
Bába Zoltán: 2001 elején alakult a cég, egészen kis létszámmal, néhány fiatal fejlesztő agyszüleménye és kezdeményezése folytán. A cél az volt, hogy létrehozzunk egy olyan csapatot, ami kimondottan online játékok fejlesztésével foglalkozik. Mindannyian az internet különböző területein dolgoztunk már hosszú ideje. Úgy láttuk, hogy az online játékfejlesztés még nagyon gyerekcipőben jár, kevesen foglalkoznak vele profi módon és mindenki csak mellékesként, lehetséges pluszként kezeli. Arra gondoltuk, ha valaki csak ezzel foglalkozik és megpróbálja ezt professzionális szinten végezni, akkor sokkal kellemesebb, játszhatóbb, élvezetesebb játékokat is lehet csinálni a mai technológiákkal.

Jelenleg mit csináltok?
B. Z.: Folyamatosan dolgozunk a Bin-O-Art által üzemeltetett www.kirako.hu oldal flash-es játékain, és a www.relaxonnet.com (lásd a bevezetőt! – a szerk.) nevű angol nyelvű oldal játékain. Reklámügynökségek és webdesigner cégek megrendelésére készítünk olyan játékokat is, amelyek kimondottan marketing-kommunikációs célokat szolgálnak, különböző termékpromóciókat, új szolgáltatások, új honlapok bevezetését reklámozzák.

A külföldi honlap azt jelenti, hogy ők találtak meg Titeket ebben a pici országban, vagy próbáltatok ti terjeszkedni és sikerrel jártatok?
Online játékok - 2. kép


B. Z.: Nem, ez teljes egészében saját kezdeményezés, amit éppen a héten indítottuk el. Saját finanszírozás és saját ötlet. Éppen ezért a kereteink is meglehetősen korlátozottak, tehát nyitottak vagyunk bármilyen együttműködésre bárkivel, aki lát fantáziát a dologban és szeretne ilyesmihez kapcsolódni. A végtelenségig bővíthető a játéklehetőségek száma, tudunk ennél sokkal nagyobb és sokkal komplexebb játékokat is készíteni, akár olyanokat is amelyek több ezer felhasználót tudnak kezelni. Lehet ez például egy online stratégiai vagy kalandjáték, csak ennek a finanszírozási, illetve üzemeltetési feltételei még nem megoldottak a számunkra.

A RelaxOnNet.com-tól mit vártok?
Online játékok - 3. kép


B. Z.: A külföldi honlap egy kísérlet a részünkről. Amikor elkezdtük az online játékfejlesztést, nagyon sok észak-amerikai és nyugat-európai játékoldalt megnéztünk, és elég gyakran elcsodálkoztunk azoknak, illetve az ott található játékoknak az egyszerűségén. Utána személyesen is kutakodtunk és próbáltuk felmérni a külföldi igényeket. Az elemzés végére csapódott le bennünk, hogy azért ilyen egyszerűek a kinti játékoldalak, mert egész egyszerűen erre van igény.
Ennek ellenére az általunk készített oldal meglehetősen sok szolgáltatással bír. Maga a flash technológia is, mivelhogy ebben készült a teljes site, igényel valamilyen fokú affinitást az internetes technológiák iránt. Kiváncsíak vagyunk hogyan fogadják a nyugat európai, és észak amerikai netezők... Szerintünk a játékok jól játszhatóak, élvezetesek, őszintén reménykedünk abban, hogy lehetnek ugyanolyan sikeresek, mint ezek a mesterségesen lebutított, szándékosan csak két gombbal és kevés pályával ellátott online játékok.
Azt látjuk, hogy a PC-s és a konzolos játékok területén hihetetlen mértékű fejlődés megy végbe. A kezelhetőségtől a megjelenésen át a játékmenetig, minden apró részletre nagyon odafigyelnek. Lassan elindul ez a fejlődés az online játékok területén is. Mi is azok közé tartozunk akik hiszik, hogy egy online játék is nézhet ki jól, nyújthat sokféle szolgáltatást, jól és sokáig játszható lehet és hosszabb ideig is lekötheti az embert. Ez az oldal is egy ezzel kapcsolatos kísérlet, amit a tapasztalatok és visszajelzések alapján folyamatosan tovább fogunk fejleszteni.

Ezek szerint új játékokat fejlesztettetek ki, vagy a hazai kínálatot fordítottátok le más nyelvekre?
B. Z.: Most indulásnál a Kirakón is megtalálható játékok angol nyelvű verziója került fel, a továbbiakban lesznek kimondottan arra az oldalra fejlesztett játékok is.

Mi a jövő, tervezitek-e, hogy online játékok fejlesztésén kívül más területen is felbukkantok?
B. Z.: Kifejezetten online játékok fejlesztésére gondoltunk a továbbiakban is, ezen a területen szeretnénk a lehető legjobbat nyújtani. Ami a flash-es prezentációkat, animációkat és rajzfilmeket illeti, van rá igény, kedvünk is van hozzá, egész egyszerűen a kapacitásunk véges... Amikor van egy kis szabadidőnk, beugranak ilyen jellegű szösszenetek is. Ilyen egyébként a Gamirth site-on látható rajzos bemutatkozó intro is.

Van igény az online játékokra Magyarországon, mennyi felhasználót regisztráltatok a Kirako.hu-n?
Online játékok - 4. kép


B. Z.: Igyekszünk mindig jobb és jobb játékokat készíteni, a Kirakón azt tapasztaltuk, hogy leginkább a logikai jellegű játékok azok, amelyek látogatottak és sikeresek. Átlagosan egy-egy játékos negyed órát, húsz percet tölt el játékokkal, ami magyarországi viszonylatban kimondottan jónak mondható. Azt tapasztaljuk, hogy van rá igény, sőt a játékosok elvárják, hogy a régebbi játékokhoz folyamatosan újabb pályákat és újabb kiegészítéseket töltsünk fel. Elég hosszú ideig tartottuk azt a ritmust, hogy hetente töltöttünk fel új játékot és mindig nagyszámú reklamációt kaptunk, ha elmaradtak a frissítések, tehát kimondottan azt mutatják a visszajelzések, hogy nagy rá az igény.
Egyébként nagyon érdekes, hogy milyen széles érdeklődési körrel rendelkezik a Kirakó közönsége. Tulajdonképpen a tanulótól a nyugdíjasig mindenféle korú, képzettségű, végzettségű ember megtalálható a felhasználóink között. Hozzátartozik, hogy a Kirakón lévő játékok lényegesen többet nyújtanak a hagyományosan megszokott online flash-es játékoknál. Vannak mentési, visszatöltési lehetőségek, mindenki beállíthat magának különböző karaktereket, különböző tulajdonságokkal, a játék erre megfelelően reagál. Ha valakinek pl. erősebb a karaktere, a játékban nagyobb ereje lesz, sőt mindenki fejlesztheti ezeket a tulajdonságokat. Teljesen természetes az, hogy a játékainkhoz van magyar nyelvű, részletes help, újra lehet kezdeni egy pályát, vagy fel lehet iratkozni egy high score listára, meg lehet nézni, hogy éppen hogy áll a játékos, tehát elég sok olyan szolgáltatást nyújtanak ezek a játékok, amelyek még nem mondhatók általánosnak.

Jelenleg hány játék érhető el?
B. Z.: Jelenleg körülbelül harminc játék. Most csak single player játékok vannak fent, de heteken belül felkerülnek az első multiplayer játékok is, amelyek páros, vagy akár csoportos játékot is lehetővé tesznek.

Ezeknek a játékoknak a használata ingyenes, vagy ezért fizetni kell valamennyit?
B. Z.: Teljesen ingyenes, az oldalból csakis reklámbevétel származik. A játékosokra és a felhasználókra nem szeretnénk áthárítani semmit a költségekből.

Mit lehet tudni a fejlesztőkről, illetve a fejlesztési környezetről?
Online játékok - 5. kép


B. Z.: Az ország minden részéről dolgoznak nagyon-nagyon tehetséges programozók és designerek. Teljesen laza megbízásos alapon dolgozunk. A tapasztalat azt mutatja, ha mind a két fél számára bevált a dolog, akkor ez egy tartós együttműködéssé válik. Sikerült olyan fejlesztői gárdát összeállítanunk, ahol mindenki maximális lelkesedéssel, és mondjam azt, fanatizmussal foglalkozik ezzel a dologgal. Többek közt ennek köszönhető, hogy olyan játékok születnek, amilyenek. Ezt a rugalmas és jól bevált rendszert nem is szeretnénk felborítani azzal, hogy hatalmas nagy irodát bérlünk és mindenkit beültetünk reggel kilenctől délután ötig. Úgy gondoljuk, ez a stratégia hosszú távon is beválik majd.
Ennek megfelelően a technika is, amivel fejlesztünk, meglehetősen változatos, hiszen a legtöbb fejlesztő otthon dolgozik a saját gépén. Van olyan fejlesztőnk, aki a saját 300-as kis Celeron gépét használja a fejlesztési munkákra és van olyan, aki többet akart, többet tudott áldozni, és az 1,8 Gigás processzor alapkövetelmény a 21”-os monitorral. Ezek meglehetősen egyéni és ízlésbeli, nem utolsó sorban pénztárca beli kérdések. Itt az irodában átlagosan 800Mhz-es processzorral ellátott gépek vannak, 256, vagy 128 Mb RAM-mal és 15-17”-os monitorok. Semmi nem nevezhető csúcskategóriának, amit itt használunk. Minden azt a szintet üti meg, ami még éppen elégséges ahhoz, hogy meg lehessen oldani az adott feladatokat. Magánál a játékfejlesztésnél odafigyelünk arra, hogy gyengébb hardverkonfigurációkon is fussanak a játékok és a lehető legtöbb platformon, dehát a gyors fejlődés miatt ennek vannak határai. Azért az alapfeltételezés az, hogy aki játszik a gépén, az költ is rá.

Sok visszajelzést kapunk Linux felhasználóktól, hogy rengeteg oldal nem fut az ő rendszerükön, ezért nem is tudják használni. A Tiétek volt tesztelve Linux alatt, vagy próbáltok majd afelé törekedni?
Online játékok - 6. kép


B. Z.: A Flash egyik nagy előnye, hogy tulajdonképpen böngésző független. Csak egy kliens oldali plugin kell a lejátszásához, amelyet az újabb böngészők már eleve tartalmaznak. Az első stádiumban nyilvánvalóan azt a közönséget akartuk kielégíteni, amely a magyar internetezők döntő többségét teszi ki. Ők Microsoft platformon interneteznek, ezért erre helyeztük a nagyobb hangsúlyt. Hozzátartozik a dologhoz, hogy mi is használunk Linuxot. Nemcsak a szervereink futnak Linux op. rendszer alatt, de a fejlesztőink egy része is előszeretettel dolgozik Linuxos környezetben. Bár eddig erre elég kevés energia jutott, szeretnénk majd elérni, hogy a játékaink minden netezőnek azonos élvezetet jelenthessenek.

Milyen különleges technikákat használtok a Kirako.hu-n?
Ináncsi József: A Kirakón lévő játékok minimum 5 pályásak, de létezik 60 szintből álló játék is. Mivel az embereknek nincs túl sok idejük és ezeknek a játékoknak a végigvitele akár napokban is mérhető, ezért kitaláltuk, hogy jó lenne a játékállás elmentésének lehetősége, mint egy normál játéknál. Az internetes oldalak nem adnak lehetőséget arra, hogy ments a winchesteredre, hiszen az biztonsági rés lenne. Ezért találtunk és fejlesztettünk ki egy saját szervert. Ezen a szerveren tárolhatják a regisztrált felhasználók a mentett állásaikat is. Tehát, ha a felhasználónak összeomlik az operációs rendszere, vagy újrainstallálja azt, ezek az állások akkor is megmaradnak. Ezzel a megoldással el tudtuk azt érni, hogy akár egy ötven pályás játékot is végigjátszanak, és a kezdetben 4-5 perc játékkal eltöltött idő átlagosan 18-20 percre növekedett. De vannak extrémebb esetek is, amikor ez az idő akár több óra is, ha valakinek annyira megtetszik egy játék.

Az általatok fejlesztett szerver milyen alapokon nyugszik?#kep1#
I. J.: Ez egy Java-ban írt szerver, a Kirakó adatbázisa áll mögötte. A Java nyelv miatt gyakorlatilag platformfüggetlen, ezért ha túl nagy lesz a felhasználói létszám és ezt már PC kategóriájú számítógépek nem tudják kiszolgálni, a Java-t át lehet telepíteni nagyobb teljesítményű gépekre és gond nélkül fut ott is. Mikor elkészült a szerver, jött még rengeteg ötlet, hogy mivel lehetne bővíteni... Beleraktunk egy kis statisztikát, amely figyeli azt, hogy a felhasználók miket csinálnak a játékaik során, például, hogy mennyi időt töltenek el az egyes pályákon, hányszor játszanak újra egy-egy szintet. Így megfigyelhetjük, hogy melyik pálya sikerült túl nehézre, vagy akár túl könnyűre, és módosítjuk azt. Erre külön munkatársaink vannak, akik a design-nal, teszteléssel foglalkoznak, valamint ők állítják be a nehézséget is.Ők érik el azt, hogy a pályák fokozatosan nehezedjenek.

Milyen erős gép kell az online játékok futtatásához?
I. J.: Mi egy Celeron 450-esen szoktuk kipróbálni a játékokat, ezen gond nélkül elfut bármelyik, de az optimális a 7-800Mhz-es gép, azon tökéletesen fut minden. Mivel a játékok minősége állítható, így elég széles skálán lehetne meghatározni az optimális konfigurációt. Egy 1,5 Ghz-es Athlon-on például már mindent maximumra lehet állítani. A saját oldalunkon pont a különböző erősségű gépek miatt, és mivel egy teljesen 3D flash site-ról van szó, alkalmaztunk egyfajta automatikus minőségállítást, amely gyakorlatilag méri az adott felhasználó gépének renderelési sebességét, ha ez nagyon lecsökken, az eljárás automatikusan kapcsol a megjelenítés minőségén lefelé. Amennyiben a renderelési sebesség nő, a minőség is automatikusan javul.
2 hozzászólás

kpal

6 éve, 1 hónapja és 13 napja

mára mennyivel több lett az online játék idő , mostanság kevés a 15perc

válasz erre

Vendég

11 éve, 5 hónapja és 27 napja

tökk jo ez az oldal

válasz erre
legutóbbi hozzászólások
 

Itt is rontjuk a levegőt