Miért szorulnak háttérbe manapság a single player játékok?

2019. február 03.
77.0561
Maniac profilja, adatai
Maniac
Az utóbbi hónapokban meglepően sok helyről érkezett úgynevezett kiállás az egyjátékos élményeket nyújtó videojátékok mellett, aminek az oka határozottan az volt, hogy már az egyszerű rajongók is felismerték a problémát, miszerint az iparág egyre inkább hátat fordít a single player élménynek. Call of Duty: Black Ops 4, Fallout 76, hogy csak két nevet hozzunk fel az őszi szezonból, melyek gyakorlatilag szembementek önmagukkal, és bár lehet vitatkozni azon, hogy ezt az ügyet sokan csak felfújják, hiszen igény van a multiplayer élményekre, de mostanában érezhetően visszaszorult az ilyen irányban mozgó alkotások száma.


Bár korai még farkast kiáltani főként olyan nevek miatt, mint a God of War vagy a Metro Exodus, azért elgondolkoztunk egy kicsit azon, hogy miért szorult háttérbe a játékiparban manapság a single player élmény? Összegyűjtöttük a gondolatainkat, és egyfajta vitaindítónak szánva le is írtuk őket, hátha veletek együtt megfejtjük ezt a talányt. Mondanánk, hogy mit gondolunk mi az okokról!

Miért szorulnak háttérbe manapság a single player játékok? - 2. kép

Nagyobb pénz van benne

A legnagyobb problémaforrás, ami a fentiekben felvázolt jelenséget előidézte, szerintünk határozottan a pénz. Bár kiegészítőkkel és DLC csomagokkal is lehet a megjelenés után komoly összegeket kaszálni, azért gondoljunk csak bele, hogy a mikrotranzakciókkal, az in-game vásárlásokkal mennyivel több pénz folyhat be egy stúdióhoz, arról nem is beszélve, hogy egyik-másik ilyen alkotás évekig futtatható, tehát ha hosszabb távon akarnak jövedelmet a kiadók, akkor ez az irány kifizetődőbb lehet.

Az anyagi oldal másik aspektusa, hogy egy kifejezetten multira kiélezett videojáték lényegesen kisebb összegekből is megvalósítható. Nem kell tonnányi szinkronszínészt fizetni, komoly forgatókönyvet írni, átvezetőket csinálni, ezzel csökkennek a motion capture felvételekre fordított költségek, tehát alapvetően a végösszeg sokkal kedvezőbb lesz, mint egy kifejezetten egyjátékos kampányra kiélezett alkotás esetében. Magyarul: kisebb befektetéssel érnek el nagyobb pénzt, ami a hülyének is üzlet ugyebár...

Félkész játékokat is ki lehet adni

Nem elhanyagolható szempont a multi-orientált videojátékok kapcsán, hogy félkész játékokat is ki lehet adni úgy, hogy abból rögtön bevétel származzon. Elég csak kiemelni a PUBG példáját, ami jóindulattal is csak alfa változatban jelent meg annak idején PC-re, de hónapokig így is képes volt temérdek mennyiségű pénzt generálni a fejlesztők számára. Ez nyilván a fejlesztési költségek tekintetében pozitívum, de sok esetben aljas húzásokkal is élnek a fejlesztők, elég csak a Fallout 76 példáját felhoznunk a közelmúltból, amit még mindig nem sikerült olyan állapotba hoznia a Bethesdának, hogy arra nyugodt szívvel ráhúzzuk a tripla-A kategóriás jelzőt.

Miért szorulnak háttérbe manapság a single player játékok? - 3. kép

Mindent behálóz az internet

A változás hátteréből nem szabad kifelejtenünk azt sem, hogy míg pár évvel ezelőtt az otthoni internetkapcsolat vagy csiga lassú volt, vagy egyáltalán nem létezett, addig ma már a szélessávú internet ugyanolyan alapkövetelmény egy összkomfortos lakásban, mint a víz vagy a villany. Magyarul az emberek megtehetik, hogy multi-orientált címekkel játszhassanak, nemcsak egy kis rétegnek, hanem mindenkinek lehetősége van arra, hogy efféle címekkel múlassa az idejét, ami elég komoly ütőkártya volt a kiadók arculatváltásának kapcsán.

Lesz-e arany középút?

Talán. Ezt határozottan nem merjük kijelenteni, de azért vannak pozitív példák, melyek alapján talán nem kell attól tartanunk, hogy örökre kivesznek a piacról az egyjátékos élmények. Nagyszerű út például, amit a Red Dead Redemption 2 követett, hiszen ott a bivalyerős egyjátékos kampányhoz kapcsolódott a külön többjátékos mód, de az Anthem is elég járható utat jelölt ki azzal, hogy gyakorlatilag egy single player kampány élményébe ágyaztak bele egy online mókát. Meglátjuk, mit hoz a jövő, de szerintünk most még nagyon korai lenne vészharangokat kongatni!
12 hozzászólás

Hellblade

2 hónapja, 2 hete és 2 napja

Ami még szerintem összetevöje a bonyolult válasznak,és még nem hangzott el az a következő:

Mikor elkezdtek játszani androidon az emberek..Azok is "játékosok lettek",akik addig féltek,lusták voltak belevágni mondjuk egy Fallout-ba,Silent hill-be,Resident evil-be..
Töltényt vásároltak(!) az ingyenes játékokba,meg szinteket,megszerezhető tárgyakat..

Sajnos a nagyjátékkészítők is felfigyeltek erre,és elkezdték belerakni a teljes áru(!) játékokba a mikro tranzakciókat,egy csomóan örültek ennek is,"végre olyan mint mobilon"!Aki meg nem mobiljátékozott,csak van pénze,az is örült ennek..

Így ma a vásárlás óriási szempont lett,a vásárlók nagy része(szándékosan ezt a szót használtam,és nem a játékosok szót) pedig szeret vásárolni..

Egy single playerben nem tudod megvenni a szintet,mert maximum saját magad csapod be,egy single be nem tudsz úgy tenni mintha megszereztél volna valamit,mert csak magadnak hazudsz..

Az online játékkal sincs szerintem baj,ha a klasszikus formájában nézzük,a baj azzal van hogy el-mobiljátékosodik..

és a vásárlásra épül az egész,és nem az egyenlőségre,amiről eredetileg szólt..

válasz erre

Marduk

2 hónapja, 2 hete és 2 napja

DNS írta:
Na igen, talán ez lehet a kulcsszó: közösségi finanszírozás. Előbb-utóbb valahogy meg kell állítani azt a gépezetet, ami egyrészt a multiplayer játékok, másrészt a folytatások, remake-ek és reboot-ok irányába tol el mindent (mint ahogy Hollywoodban is)...
Amíg úgy megy a rendszer, hogy egy singleplayer játékkal keményebben bánik mind a sajtó, mind a játékos (azért lássuk be, a jó singleplayer játéknak jóval több kritériuma van, mint egy multiplayer játéknak), addig elég kevesen fognak belefogni egy nagyobb volumenű singleplayer játék készítésébe. Arról nem is beszélve, hogy mivel a kiadók is sürgetik a játék megjelenését, és míg egy multis játéknál elfogadhatóbb az, hogyha hibákkal jön ki, ugye a későbbi patchek miatt, egy singleplayer játéknál a first day patch egyenesen ciki, ha nagyon durva akkor megalázó, amibe akár bele is bukhat a játék, vagy sosem termeli vissza azt az árat. Természetesen indie játékból sok singleplayer van, mert singleplayert össze lehet hozni kisebb költségvetésből is, de amíg ilyen túl magasak az elvárások a jó singleplayer játékoktól, addig nem sokan fognak belefogni. Ja illetve még egy társadalomkritika szerintem: a kritikusok és a fogyasztók (játékosok) véleményei között óriási nagy szakadék van. Elég csak különféle értékeléseket összevetni.

válasz erre

Hellblade

2 hónapja, 2 hete és 2 napja

Milyen érdekes,hogy ha leírjátok hogy vitaindítónak szánjátok,senki sem akar vitatkozni senkivel..

válasz erre

Patrik94

2 hónapja, 2 hete és 4 napja

Engem nem annyira zavar a jelenlegi helyzet, az én igényeimnek teljesen megfelel a felhozatal. Persze megértem azokat, akik még a single időkben gamerkedtek többet.

válasz erre

DNS

2 hónapja, 2 hete és 4 napja

Mordorer írta:
Szomorú tény hogy ez megy most a játékiparban! Még jó hogy vannak indie fejlesztők, akik között még mindig vannak akik szívből csinálnak játékokat!
Na igen, talán ez lehet a kulcsszó: közösségi finanszírozás. Előbb-utóbb valahogy meg kell állítani azt a gépezetet, ami egyrészt a multiplayer játékok, másrészt a folytatások, remake-ek és reboot-ok irányába tol el mindent (mint ahogy Hollywoodban is)...

válasz erre

Tommy

2 hónapja, 2 hete és 5 napja

Én remélem, hogy lesz arany középút. KELL lennie, mert ami most van az nem jó, nekünk játékosoknak. Oké hogy új nemzedék meg mittudomén, de a single játék akkor is egyfajta egyedi élmény, bekuckózol, tolod a gammát, kizárod a külvilágot.

Kell.

válasz erre

Mordorer

2 hónapja, 2 hete és 5 napja

Szomorú tény hogy ez megy most a játékiparban! Még jó hogy vannak indie fejlesztők, akik között még mindig vannak akik szívből csinálnak játékokat!

válasz erre

Hellblade

2 hónapja, 2 hete és 5 napja

Jó téma,kapcsolódik a blogomhoz is!
http://www.gamechannel.hu/cikk/blog/a-vilagunk-egy-masik-vilagban

Rövid válaszom:

A multiplayer,és az azon belüli a vásárlások miatt..

válasz erre

Imperator

2 hónapja, 2 hete és 5 napja

Igen, a pénz vezérel minden kiadót, szerintem azért van minimum egy coop kampány is lassan az összes single játékban is, mert Pistike megveszi a játékot, nagyon tetszik neki és ráveszi valamelyik haverját hogy vegye meg ő is mert mekkora buli lenne ha ketten játszanák.

válasz erre

bekecs

2 hónapja, 2 hete és 5 napja

Nagyszerű cikk, rámutat a legszomorúbb tényre: a játékkiadók nagyon nagy részét már csak és kizárólag a pénz érdekli. Nincs már benne öröm, nincs benne élvezet. Csak a pénz...

válasz erre

muki

2 hónapja, 2 hete és 5 napja

Erről pofázok én is mostanában. Teljesem elhagyták a single játékokat.

válasz erre

Marduk

2 hónapja, 2 hete és 5 napja

Meg ugye kevesebb pénzből is megvalósítható, ezért a bukás nagysága is kisebb, ha netalántán bukta lesz a játék, míg singleplayer játékoknál a büdzsét nehezebben termeli vissza a játék.

válasz erre
legutóbbi hozzászólások
 

Itt is rontjuk a levegőt

rDAVE profiljamarco profiljaHellblade profiljaMarduk profiljawazko profiljagery1113 profiljaWickedSick profiljaDav2377 profiljakylx profilja