Miért szorulnak háttérbe manapság a single player játékok?

2019. február 03.
78.7921
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
Maniac profilja, adatai
Maniac
Az utóbbi hónapokban meglepően sok helyről érkezett úgynevezett kiállás az egyjátékos élményeket nyújtó videojátékok mellett, aminek az oka határozottan az volt, hogy már az egyszerű rajongók is felismerték a problémát, miszerint az iparág egyre inkább hátat fordít a single player élménynek. Call of Duty: Black Ops 4, Fallout 76, hogy csak két nevet hozzunk fel az őszi szezonból, melyek gyakorlatilag szembementek önmagukkal, és bár lehet vitatkozni azon, hogy ezt az ügyet sokan csak felfújják, hiszen igény van a multiplayer élményekre, de mostanában érezhetően visszaszorult az ilyen irányban mozgó alkotások száma.
Advertisement


Bár korai még farkast kiáltani főként olyan nevek miatt, mint a God of War vagy a Metro Exodus, azért elgondolkoztunk egy kicsit azon, hogy miért szorult háttérbe a játékiparban manapság a single player élmény? Összegyűjtöttük a gondolatainkat, és egyfajta vitaindítónak szánva le is írtuk őket, hátha veletek együtt megfejtjük ezt a talányt. Mondanánk, hogy mit gondolunk mi az okokról!

Miért szorulnak háttérbe manapság a single player játékok? - 2. kép

Nagyobb pénz van benne

A legnagyobb problémaforrás, ami a fentiekben felvázolt jelenséget előidézte, szerintünk határozottan a pénz. Bár kiegészítőkkel és DLC csomagokkal is lehet a megjelenés után komoly összegeket kaszálni, azért gondoljunk csak bele, hogy a mikrotranzakciókkal, az in-game vásárlásokkal mennyivel több pénz folyhat be egy stúdióhoz, arról nem is beszélve, hogy egyik-másik ilyen alkotás évekig futtatható, tehát ha hosszabb távon akarnak jövedelmet a kiadók, akkor ez az irány kifizetődőbb lehet.

Az anyagi oldal másik aspektusa, hogy egy kifejezetten multira kiélezett videojáték lényegesen kisebb összegekből is megvalósítható. Nem kell tonnányi szinkronszínészt fizetni, komoly forgatókönyvet írni, átvezetőket csinálni, ezzel csökkennek a motion capture felvételekre fordított költségek, tehát alapvetően a végösszeg sokkal kedvezőbb lesz, mint egy kifejezetten egyjátékos kampányra kiélezett alkotás esetében. Magyarul: kisebb befektetéssel érnek el nagyobb pénzt, ami a hülyének is üzlet ugyebár...

Félkész játékokat is ki lehet adni

Nem elhanyagolható szempont a multi-orientált videojátékok kapcsán, hogy félkész játékokat is ki lehet adni úgy, hogy abból rögtön bevétel származzon. Elég csak kiemelni a PUBG példáját, ami jóindulattal is csak alfa változatban jelent meg annak idején PC-re, de hónapokig így is képes volt temérdek mennyiségű pénzt generálni a fejlesztők számára. Ez nyilván a fejlesztési költségek tekintetében pozitívum, de sok esetben aljas húzásokkal is élnek a fejlesztők, elég csak a Fallout 76 példáját felhoznunk a közelmúltból, amit még mindig nem sikerült olyan állapotba hoznia a Bethesdának, hogy arra nyugodt szívvel ráhúzzuk a tripla-A kategóriás jelzőt.

Miért szorulnak háttérbe manapság a single player játékok? - 3. kép

Mindent behálóz az internet

A változás hátteréből nem szabad kifelejtenünk azt sem, hogy míg pár évvel ezelőtt az otthoni internetkapcsolat vagy csiga lassú volt, vagy egyáltalán nem létezett, addig ma már a szélessávú internet ugyanolyan alapkövetelmény egy összkomfortos lakásban, mint a víz vagy a villany. Magyarul az emberek megtehetik, hogy multi-orientált címekkel játszhassanak, nemcsak egy kis rétegnek, hanem mindenkinek lehetősége van arra, hogy efféle címekkel múlassa az idejét, ami elég komoly ütőkártya volt a kiadók arculatváltásának kapcsán.

Lesz-e arany középút?

Talán. Ezt határozottan nem merjük kijelenteni, de azért vannak pozitív példák, melyek alapján talán nem kell attól tartanunk, hogy örökre kivesznek a piacról az egyjátékos élmények. Nagyszerű út például, amit a Red Dead Redemption 2 követett, hiszen ott a bivalyerős egyjátékos kampányhoz kapcsolódott a külön többjátékos mód, de az Anthem is elég járható utat jelölt ki azzal, hogy gyakorlatilag egy single player kampány élményébe ágyaztak bele egy online mókát. Meglátjuk, mit hoz a jövő, de szerintünk most még nagyon korai lenne vészharangokat kongatni!
12 hozzászólás

[Tiltott felhasználó!]

5 éve, 6 hónapja és 18 napja

[Tiltott felhasználó!]

Marduk

5 éve, 6 hónapja és 18 napja

DNS írta:
Na igen, talán ez lehet a kulcsszó: közösségi finanszírozás. Előbb-utóbb valahogy meg kell állítani azt a gépezetet, ami egyrészt a multiplayer játékok, másrészt a folytatások, remake-ek és reboot-ok irányába tol el mindent (mint ahogy Hollywoodban is)...
Amíg úgy megy a rendszer, hogy egy singleplayer játékkal keményebben bánik mind a sajtó, mind a játékos (azért lássuk be, a jó singleplayer játéknak jóval több kritériuma van, mint egy multiplayer játéknak), addig elég kevesen fognak belefogni egy nagyobb volumenű singleplayer játék készítésébe. Arról nem is beszélve, hogy mivel a kiadók is sürgetik a játék megjelenését, és míg egy multis játéknál elfogadhatóbb az, hogyha hibákkal jön ki, ugye a későbbi patchek miatt, egy singleplayer játéknál a first day patch egyenesen ciki, ha nagyon durva akkor megalázó, amibe akár bele is bukhat a játék, vagy sosem termeli vissza azt az árat. Természetesen indie játékból sok singleplayer van, mert singleplayert össze lehet hozni kisebb költségvetésből is, de amíg ilyen túl magasak az elvárások a jó singleplayer játékoktól, addig nem sokan fognak belefogni. Ja illetve még egy társadalomkritika szerintem: a kritikusok és a fogyasztók (játékosok) véleményei között óriási nagy szakadék van. Elég csak különféle értékeléseket összevetni.

válasz erre

[Tiltott felhasználó!]

5 éve, 6 hónapja és 18 napja

[Tiltott felhasználó!]

Patrik94

5 éve, 6 hónapja és 21 napja

Engem nem annyira zavar a jelenlegi helyzet, az én igényeimnek teljesen megfelel a felhozatal. Persze megértem azokat, akik még a single időkben gamerkedtek többet.

válasz erre

DNS

5 éve, 6 hónapja és 21 napja

Mordorer írta:
Szomorú tény hogy ez megy most a játékiparban! Még jó hogy vannak indie fejlesztők, akik között még mindig vannak akik szívből csinálnak játékokat! mosolygó smiley
Na igen, talán ez lehet a kulcsszó: közösségi finanszírozás. Előbb-utóbb valahogy meg kell állítani azt a gépezetet, ami egyrészt a multiplayer játékok, másrészt a folytatások, remake-ek és reboot-ok irányába tol el mindent (mint ahogy Hollywoodban is)...

válasz erre

Tommy

5 éve, 6 hónapja és 21 napja

Én remélem, hogy lesz arany középút. KELL lennie, mert ami most van az nem jó, nekünk játékosoknak. Oké hogy új nemzedék meg mittudomén, de a single játék akkor is egyfajta egyedi élmény, bekuckózol, tolod a gammát, kizárod a külvilágot.

Kell.

válasz erre

Mordorer

5 éve, 6 hónapja és 22 napja

Szomorú tény hogy ez megy most a játékiparban! Még jó hogy vannak indie fejlesztők, akik között még mindig vannak akik szívből csinálnak játékokat! mosolygó smiley

válasz erre

[Tiltott felhasználó!]

5 éve, 6 hónapja és 22 napja

[Tiltott felhasználó!]

Imperator

5 éve, 6 hónapja és 22 napja

Igen, a pénz vezérel minden kiadót, szerintem azért van minimum egy coop kampány is lassan az összes single játékban is, mert Pistike megveszi a játékot, nagyon tetszik neki és ráveszi valamelyik haverját hogy vegye meg ő is mert mekkora buli lenne ha ketten játszanák.

válasz erre

bekecs

5 éve, 6 hónapja és 22 napja

Nagyszerű cikk, rámutat a legszomorúbb tényre: a játékkiadók nagyon nagy részét már csak és kizárólag a pénz érdekli. Nincs már benne öröm, nincs benne élvezet. Csak a pénz... szomorú smiley

válasz erre

muki

5 éve, 6 hónapja és 22 napja

Erről pofázok én is mostanában. Teljesem elhagyták a single játékokat. szomorú smiley

válasz erre

Marduk

5 éve, 6 hónapja és 22 napja

Meg ugye kevesebb pénzből is megvalósítható, ezért a bukás nagysága is kisebb, ha netalántán bukta lesz a játék, míg singleplayer játékoknál a büdzsét nehezebben termeli vissza a játék.

válasz erre
 
legutóbbi hozzászólások
 
marco profilja