Madagaszkár 3. filmkritika

2012. június 12.
81.2611
Advertisement
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
gocsa profilja, adatai
gocsa
A Madagaszkár 3. része egy kétségkívül érdekes és mindenképpen figyelmet érdemlő kérdést vet fel a mai moziba járó közönség animációs filmekkel szemben támasztott igényeivel kapcsolatban. Egy olyan kérdést, ami egyébként már elég régóta ott motoszkál a fejemben, és minden egyes a Madagaszkár 3.-hoz hasonló, pozitív jelzőkkel éppen nem valami könnyen minősíthető produkció megjelenésekor fel is teszem magamban - majd a bevételi mutatókat látva szomorúan konstatálom a helyzetet, és továbblépek. Aztán a kiábrándultságomból kiemel, és időről időre mégis csak valamicske megnyugvással tölt el az, amikor például a Pixar, vagy a maroknyi még aktív és hasonlóan kreatív alkotócsapat közül valamelyik előáll egy újabb csodával. Melyek közül ráadásul - láss csodát - néhány akár hasonlóan népszerű és pénzügyileg is jövedelmező tud lenni, mint mondjuk egy sokadik Shrek, vagy Madagaszkár folytatás (vagy erőltetett vadhajtás, lásd a tavaly év végén bemutatott Csizmás, a kandúrt).

De mi is az a bizonyos kérdés, ami a Madagaszkár franchise legújabb epizódjának megtekintése közben/után elsőre eszünkbe jut? Költői, ámde szó nélkül nem hagyható. Vajon mire van nagyobb igény: egy intelligens, érdembeli mondanivalót is közvetítő, és minden korosztály igényeit kielégíteni képes alkotásra, amely élőszereplők helyett inkább az animáció varázslatos dolgokra képes, és a valóságnál jóval sokoldalúbb, összetettebb képek festésére alkalmas eszközét használja a történet elmesélésére? Vagy inkább összefüggéstelenül egymásra dobált klisék, és laposabbnál laposabb gegek halmazára, amit tiritarka, harsány, látványos ámde jellegtelen, papírvékony személyiséggel bíró pixelhalmazok adnak elő, és semmi másra nem jók, mint a legkisebb korosztály figyelmének ideiglenes, nagyjából másfél óráig tartó lekötésére?

DuBois kapitány az állatkert-szökevények nyomában.

DuBois kapitány az állatkert-szökevények nyomában.


A Madagaszkár harmadik darabja ez utóbbi kategóriát erősíti, és a sorozat eleddig töretlen sikereiből úgy látszik, igenis jelentős igény mutatkozik az ilyesmire. Sajnos. Mindemellett nem elhanyagolható a tény, hogy a felnőttek túlnyomó többségének végig ülni ezt a filmet igazi kihívás lesz. Körülbelül annyi szórakozást és értéket képes nyújtani, mint egy túlnyújtott, túlméretezett, nagy költségvetésű szombat reggeli tévé-rajzfilm - persze ha ez a leírás éppen egybeesik az elvárásainkkal, akkor a Madagaszkár 3. nem fog csalódást okozni. Más kérdés, hogy akik ilyen alacsonyra teszik azt a bizonyos minőséget illető lécet, azokhoz is lenne pár szavam. A kicsiket nem lehet elítélni, amiért odalesznek ezért a filmért is (és garantált, hogy odalesznek érte), de bárki, aki betöltötte 12. életévét, és őszintén többnek tartja a Madagaszkár 3.-at egy futószalagon legyártott, sablonosan felépített, lelketlen vállalati terméknél, ami egyedül a szülők tárcáiban lapuló zöldhasúakat hivatott kivadászni, annak sürgősen ki kell vizsgáltatnia magát, mert valószínűleg nem látja a fától az erdőt.


Vitalij és Alex végül barátok lesznek.

Vitalij és Alex végül barátok lesznek.


A filmsorozat állat-főszereplői - Alex az oroszlán, Marty a zebra, Melman a zsiráf és Gloria a víziló - tipikus iskolapéldái a "szomszéd fűje mindig zöldebb" mentalitásnak. Úgy tűnik, sosem elégedettek azzal, ahol éppen vannak, és amilyük van. Ezúttal úgy döntenek, hogy elegük van Afrikából, ahova az előző filmben kerültek, és vissza akarnak térni a New York-i Central Park állatkertjébe, amit ők a történet során mindvégig szentimentálisan csak "otthonnak" hívnak. A hazatérés azonban, mint az egyhamar kiderül, egyáltalán nem bizonyul könnyű feladatnak: hőseink minden egyes állomásukon kalamajkába keverednek, legyen szó Monte Carlóról, Rómáról, vagy Londonról. Új ellenségre is szert tesznek DuBois kapitány, a francia állatbiztonsági felügyelő személyében, akinek minden vágya, hogy egy oroszlán fejével bővíthesse a trófea-szobája falát. A négyes az út során tagja lesz egy cirkuszi társulatnak is, ahol Stefano a fóka és Gia a jaguár barátjaikká fogadják őket, ám Vitalijjal a tigrissel már kevésbé sikerül megtalálniuk a közös hangot. A többi régi ismerős is ismét megjelenik: a pingvinek (akik időközben saját TV sorozatot is kaptak), valamint Julien király és Maurice. Végül természetesen minden jóra fordul, és az állatcsapat kalandjai most is a happy end-del zárulnak.

Marty tippeket ad Esmeraldának, Esperanzának és Ernestinának, a cirkuszi lovaknak.

Marty tippeket ad Esmeraldának, Esperanzának és Ernestinának, a cirkuszi lovaknak.


A Madagaszkár 3. vitathatatlanul szépen fest a gyöngyvásznon, még ha nincs is olyan lenyűgöző, mint a Pixar munkái, de ettől még közel sem lesz jó film. A ragyogó színekben pompázó, tűéles, részletes és profin renderelt képekkel nem tudják a készítők betömni a forgatókönyv tátongó lyukakként jelentkező hiányosságait. A történet annyira kiszámítható és üres, hogy azt egy tízéves is simán össze tudná dobni egy délután alatt. Megkapjuk a szokásos, barátságról, szeretetről és toleranciáról szóló leckéket, amiket az amerikai animációs filmek annyira szeretnek lenyomni a torkunkon. Kapunk kellő mennyiségű pörgős, mozgalmas akciót, és egy Katy Perry számra vágott akrobatikus elemekkel teletűzdelt jelenetet is.

A pingvinek: Kowalski, a Kapitány, a Közlegény és Rico mindig a helyzet magaslatán állnak.

A pingvinek: Kowalski, a Kapitány, a Közlegény és Rico mindig a helyzet magaslatán állnak.


Ez utóbbinak amúgy az égvilágon semmi értelme és jelentősége nincs a cselekmény szempontjából, viszont nyilvánvalóan megfeleltethető az első rész "Riszálom úgy is, úgy is" szegmensének, ami hasonlóképpen céltalanul ostoba (és kellő képpen idegesítő) volt, de bizonyos körökben azon nyomban slágerré vált. A recept most is ugyanaz volt: ez a 3. részbeli intermezzo is tele van színes vizuális elemekkel, koreografált mozdulatokkal és mindez egy ismerős dal ütemeire történik. Az garantálható, hogy minden gyerek, és a gyermeki lélekkel megáldott idősebb egyének egy bizonyos rétege imádni fogja, és a YouTube-on is majd minden alkalommal több milliós nézettséget kap, amikor valaki úgy dönt, hogy feltölti oda a jelenetet.


Melman, Alex, Marty és Gloria próbálnak nem feltűnést kelteni Monacóban.

Melman, Alex, Marty és Gloria próbálnak nem feltűnést kelteni Monacóban.


A Madagaszkár franchise kirobbanó sikere (csak az első két film összeszedett világszerte több mint 1 milliárd dollárt a mozipénztáraknál) számomra mindig is óriási rejtély volt, és valószínűleg örökre az is fog maradni. Az első rész alapsztorija hihetetlenül gyenge lábakon állt, és a kidolgozatlan, egysíkú karakterek vonzerejét is erősen megkérdőjelezhetőnek találtam. A második részre már abszolút biztos voltam abban, hogy a készítőknek egy film után meg kellett volna állniuk, ugyanakkor az is a napnál is világosabbá vált, hogy - a Shrek filmekhez hasonlóan - addig fogják a DreamWorks-nél a Madagaszkárról az újabb és újabb bőrt lehúzni, ameddig az utolsó centet ki nem sajtolták belőle. A szereplők szörnyen vázlatosak, kiteljesületlenek és mivel sosem ismerhettük meg őket igazán, és nem is többek az őket jellemző egy-két tulajdonságnál (Melman hipochondriás, Alex nárcisztikus, stb.), ezért gyakorlatilag szimpatizálni velük vagy a sorsukkal törődni is lehetetlenség.

Vitalij és Gia, a cirkuszi állatok.

Vitalij és Gia, a cirkuszi állatok.


A 3D, ahogy a teljes egészében számítógépes animációval készült filmek esetében már megszokhattuk, elsőrangú. Értem ez alatt azt, hogy nem homályos, vagy nem viseli magán az utólagosan konvertált élőszereplős produkciók gyengeségeit. Másfelől arcátlanul tolakodó, majdhogynem egy pillanatra se áll le, és elég hamar elege lesz belőle az embernek. A gyerkőcöket bizonyosan földön túli örömmel tölti el majd, ahogy félpercenként az arcuk felé repülnek különböző tárgyak és szereplők. De ezen kívül semmilyen indokot nem lehet adni, amiért megérné 3D-ben nézni a Madagaszkár 3.-at. Na persze ezzel a tanáccsal senki se fog sokra menni, hiszen nálunk egy-két város kivételével nincs a 3D-s vetítésen kívül más választási lehetőségünk.

A pingvinek, valamint Marty, Melman és Gloria a cirkuszi társulat tagjaivá válnak.

A pingvinek, valamint Marty, Melman és Gloria a cirkuszi társulat tagjaivá válnak.


A Madagaszkár 3. létezésének egyetlen egy célja van: a franchise kiterjesztése, és életben tartása. A gyerekek mozgósítása, akiket aztán szüleik elvisznek a mozikba, és ha minden jól megy, akkor a filmhez kapcsolt merchandising-ból, a videojátékokból, plüss figurákból, kifestő könyvekből, és sok-sok tucat egyéb kiegészítőből, is bevásárolnak nekik. Szomorú látni, ahogyan a film látványvilágából evidens magas szintű technikai tudást egy ennyire derivatív és alapvetően kiábrándító mód lustán megkonstruált sztori elmesélésére használják fel a készítők. A Madagaszkár 3. elődeihez hasonlóan kiválóan fog teljesíteni a mozipénztáraknál, amit már csak a remekül időzített megjelenés is biztosít: a nyári szünet már itt van a nyakunkon, és per pillanat új konkurens animációs film sincs a láthatáron (a Jégkorszak 4. csak három hét múlva érkezik).

Alex mozgósítja a cirkuszi csapatot.

Alex mozgósítja a cirkuszi csapatot.


Ha kicsikről van szó, nem érdemes alábecsülni egy jól csengő, már bejáratott cím, és az aranyos beszélő állatok vonzerejét. Az elvétve előforduló, felnőtteknek szóló lagymatag utalások ellenére a Madagaszkár 3. elsődleges célcsoportja semmiképpen sem a felnőtt nézők. Ez egy teljes egészében a könnyen megnyerhető gyerekeket megcélzó, precízen megtervezett termék, amit a közönség a fogyasztói kultúra többi eldobható árucikkéhez hasonló, hamar tovatűnő lelkesedéssel és közömbösségbe oltott megvetéssel fog elfogyasztani.

Madagaszkár 3. előzetes

 

Madagaszkár 3. / Madagascar 3: Europe's Most Wanted (2012)

  • Műfaj: Animációs
  • Hazai premier: 2012. június 14.
  • Rendezte: Eric Darnell, Tom McGrath, Conrad Vernon
  • Hossz: 85 perc
  • 2012-06-12 19:01:15 https://www.gamechannel.hu/pictures/cinemachannel/madagaszkar_3_1.jpg
  • Szereplők: Ben Stiller, David Schwimmer, Chris Rock, Jada Pinkett Smith, Sherri Shepherd, Cedric the Entertainer, Andy Richter
  • Forgatókönyv: Eric Darnell, Noah Baumbach
  • Operatőr:
  • Vágó: Nick Fletcher
  • Zene: Hans Zimmer
Eric Darnell, Tom McGrath, Conrad Vernon 85 Hans Zimmer 2012-06-12 19:01:15 https://www.gamechannel.hu/pictures/cinemachannel/madagaszkar_3_1.jpg
29 hozzászólás

Vendég

12 éve, 9 hónapja és 23 napja

Nincs az az isten hogy az ezerszer lehúzott bőrt megint megnézzem...wtf smiley A Shreket is rühellem, meg már az összes animációs ****t. Tök unalmas de komolyan.

válasz erre

Vendég

12 éve, 9 hónapja és 23 napja

Gyerekkel megnézős de amúgy nagyon kihagynám...wtf smiley

válasz erre

Vendég

12 éve, 9 hónapja és 23 napja

Vendég írta:
De hosszan bírtál írni egy olyan filmről, ami nem is tetszik. kacsintó smiley
Egy kritikusnak ez a dolga szvsz...

válasz erre

Vendég

12 éve, 9 hónapja és 23 napja

De hosszan bírtál írni egy olyan filmről, ami nem is tetszik. kacsintó smiley

válasz erre

Vendég

12 éve, 9 hónapja és 23 napja

Mindenképp megnézős!mosolygó smiley

válasz erre
123a(z) 3 -ből
 

kapcsolódó hírek, cikkek

Nincsenek kapcsolódó cikkek.

 
legutóbbi hozzászólások
 
marco profiljaKisember001 profilja