Hogyan rohanj a veszTEDbe filmkritika

2014. június 12.
70.5761
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
DNS profilja, adatai
DNS
Nem csalás és nem ámítás - legalábbis részünkről -, valóban ez az eredetileg A Million Ways to Die in the West (szó szerint kb: A halál egymillió módja a Vadnyugaton) titulussal ellátott western komédia magyarított címe. S mint ilyen, alighanem elnyerhetné a legkifacsartabb magyar címmel rendelkező filmek kategóriájának fődíját, lévén a "veszTEDbe" a napnál is világosabb utalásként kíván szolgálni egy olyan produkcióra, melynek jelen kritikánk tárgyához - a rendező s egyben ötletgazda személyét leszámítva - valójában vajmi kevés köze van.

Hogyan rohanj a vesztedBEEEEEEE

Hogyan rohanj a vesztedBEEEEEEE


Annak eldöntését, hogy a cím frappáns vagy inkább fájdalmas a kedves Olvasókra bízzuk, azonban tény, hogy az USA-ban a Family Guy animációs sorozattal közismertté vált, fekete és igencsak szókimondó humorú Seth MacFarlene legutóbbi nagy dobása a Ted című felnőtt vígjáték volt - az úriember első egészestés nagyjátékfilmje -, melyben egy emberi tulajdonságokkal és meglehetősen trágár szókinccsel rendelkező plüssmackó osztotta az észt legjobb barátjának s egyben gazdájának, természetesen a nézők többségének rekeszizmait sem kímélve. Az egyébként Emmy-díjas MacFarlane a sikeren felbuzdulva úgy döntött, hogy a mostanság kevésbé divatos western műfajában is leteszi névjegyét, ezúttal azonban saját magát tette meg a különböző vicces vagy annak szánt incidenseket elszenvedő főszereplőnek.

Hogyan rohanj a veszTEDbe előzetes




1882-ben járunk egy Vén Tönk nevű, tipikus vadnyugati városkában, ahol Albert Stark (MacFarlane), egy egyszerű birkatenyésztő zűrös napjainak lehetünk tanúi. Miután az életéért rettegő protagonistánk kihátrál egy pisztolypárbajból, a szegény és szerencsétlen flótásnál többre vágyó barátnőnél, Louise-nál (Amanda Seyfried) betelik a pohár, és otthagyja Albertet a jómódú és mindig magabiztos bajuszkereskedő Foy (Neil Patrick Harris) kedvéért. Hamarosan azonban egy talpraesett és gyönyörű, ámde titokzatos nő érkezik a városba - Anna (Charlize Theron) látszólag megérti a vadnyugati életet szívből gyűlölő Albertet, sőt még azt is magára vállalja, hogy kitanítja a kétbalkezes férfit a célbalövés mesterségére.

Louise (Amanda Seyfried), Foy (Neil P. Harris) és Albert (Seth MacFarlane) csak ámul Anna (Charlize Theron) lövőtudományán

Louise (Amanda Seyfried), Foy (Neil P. Harris) és Albert (Seth MacFarlane) csak ámul Anna (Charlize Theron) lövőtudományán


Miközben Albert buzgón készülődik Louise visszahódítására, egy kocsmai verekedést, egy szerencsétlenségekkel teli vásárt, valamint számos hátborzongató halálesetet kénytelen átélni barátai, az igencsak furcsa párt alkotó Edward (Giovanni Ribisi) és Ruth (Sarah Silverman), majd a szívéhez egyre közelebb álló Anna oldalán - ráadásul a java még csak ezután következik. Kiderül ugyanis, hogy a nő nem másnak, mint a környék rettegett banditájának, Clinch Leathertwood-nak (Liam Neeson) a felesége, aki hamarosan dühvel telve érkezik a városba, hogy elégtételt vegyen a becsületén ejtett szégyenfolton. Albertnek minden tudását és bátorságát össze kell szednie, hogy szembeszálljon a gátlástalan és könyörtelen gonosztevővel...

A rosszhírű Clinch (Liam Neeson) csupán egy a sok halálnem közül Vén Tönk városában

A rosszhírű Clinch (Liam Neeson) csupán egy a sok halálnem közül Vén Tönk városában


A történet összefoglalójából arra következtethetünk, hogy a Hogyan rohanj a veszTEDbe a helyzetkomikumra kíván építeni, középpontjában az esetlen, jellegzetesen antihős alkatú fickó kálváriájával a XIX. század végi Vadnyugaton, mely a járványoktól kezdve a haramiákon át a szerencsétlen balesetekig tele van a legkülönbözőbb veszélyforrásokkal. Ez utóbbi megállapítás egyben visszatérő gegként is funkcionál, hiszen amint arra a film eredeti címe is utal, az emberek egyre-másra halnak meg a városban, és nem is akárhogyan, hanem váratlanabbnál váratlanabb módon. Lényegében e két alapvetés köré épül a cselekmény, vagyis az ötlet maga kiváló, lévén remek lehetőséget nyújt a bátorságról és hősiességről szóló westernfilmek könnyed s élcelődő kifigurázására. Hogy mindezt mennyire sikerült jól megvalósítani, az már más kérdés...

Figyi, te jó srác vagy, de nem érted, hogy elhagylak, mert béna vagy?!

Figyi, te jó srác vagy, de nem érted, hogy elhagylak, mert béna vagy?!


A probléma ott kezdődik, hogy a Vadnyugat kritikája rettenetesen szájbarágós - az erről szóló dialógusok és Albert monológjai túlságosan hosszúak és életszerűtlenek, vagyis a kevesebb újfent több lehetett volna. Ugyanakkor a protagonista mondandójának cselekmény általi alátámasztása sem igazán meggyőző, lévén a különböző faramuci, sok esetben inkább idétlen mintsem szórakoztató halálnem ismétlődése egy ideig ugyan szórakoztató, később azonban már unalmassá és erőltetetté válik. Ráadásul a poénok jelentős része mellétalál, illetve semmivel sincs több köze az egykori nyugati életformához, mint a jelenleg trendinek számító "komikus fordulatokhoz", ami alatt elsősorban a "felnőtt vígjátékok" esetében megszokott altesti és szexuális jellegű gegek értendők.

Én mondom nektek, két perc sem kell, és valaki megint a fűbe harap...

Én mondom nektek, két perc sem kell, és valaki megint a fűbe harap...


Ami pedig a szereposztást illeti, MacFarlane talán ez alkalommal is jobban tette volna, ha ellenáll a csábításnak, és ahelyett, hogy önmagára osztja a csetlő-botló (anti)hős szerepét, bölcsen a háttérben marad. Persze Albert esetében sem csupán a szerepet alakító személy hibája, hogy színészkedés helyett rengeteg szövegeléssel igyekszik kifejezni önmagát, mint inkább a hanyagul és kellő fantázia nélkül megírt karaktereknek. MacFarlane az olyan, sablonos jellegükből adódóan potenciális humorforrásként szolgáló figurákkal sem igazán tud mit kezdeni, mint az egyébként nagyszerű színészi adottságokkal rendelkező Amanda Seyfried önző Louise-a vagy a Liam Neeson által rutinosan alakított haramia - a hatvanéves korára az utóbbi idők egyik legnagyobb akciósztárjává avanzsált színész szerepeltetése ily módon újabb kihagyott lehetőség egy kiváló karikatúrára, miáltal Clinch igencsak lapos és klisékkel teli antagonista marad, legfeljebb egy-két említésre méltó momentummal.

Edward (Giovanni Ribisi) és Ruth (Sarah Silverman) ugyanazt akarja, csak kicsit másképpen

Edward (Giovanni Ribisi) és Ruth (Sarah Silverman) ugyanazt akarja, csak kicsit másképpen


A sort még tovább lehetne folytatni a fájdalmasan álnaiv Edward-dal, a szemtelenül álszent, prostituáltként a házasság erényeit hangsúlyozó Ruth-tal és másokkal, a lényeg ugyanaz: mivel a karakterek nem eléggé hitelesek, maga a történet sem túlságosan hihető, ami pedig még egy komédiánál is alapfeltétel. Érdekes módon a leghitelesebb szereplő Anna, akiből ugyan árad a kettősség (rettenhetetlen revolverhős és érzékeny, csábító nő egyszerre), és különösebben nem is vicces, Alberttel egészen jól kiegészítik egymást - még ha a komédiázás terén felemás produkciót is nyújtanak. Azon kívül, hogy Theron még mindig gyönyörű, a legjobban azért éri meg végignézni a filmet, mert talán ez az a mozi, melyben a színésznő bájosan intelligens alakítása a legközelebb áll Charlize Theron valódi személyiségéhez.

Állj, vagy lő a kacsám!

Állj, vagy lő a kacsám!


Fontos tehát hangsúlyozni, hogy többségében nem a színészek kvalitásbeli hiányosságairól van szó, hanem a felületesen megírt vagy elhibázott karakterekről és a szájukba adott, nem egyszer célt tévesztett párbeszédek és egyéb megnyilvánulások káros hatásairól. MacFarlane ugyan szokásához híven több híres színészt is megnyert egy-egy cameo szerep erejéig - ilyen például Ryan Reynolds vagy Ewan McGregor, de viszontláthatjuk Christopher Lloyd-ot Brown dokiként és Jamie Foxx-ot Django-ként -, mindez legfeljebb néhány pillanatnyi kacagást vagy felüdülést hoz majd a filmkedvelők számára. Ahhoz azonban, hogy végig élvezhető legyen, a Hogyan rohanj a veszTEDbe a kelleténél jóval hosszabb lett a maga majdnem kétórás játékidejével, amit másfél órába is simán bele lehetett volna sűríteni.

Ha a hegy nem megy Mohamedhez, Mohamed megy a hegyhez...

Ha a hegy nem megy Mohamedhez, Mohamed megy a hegyhez...


Hiába autentikusak a helyszínek és kiváló a fényképezés, az elaprózott rendezés, a gyenge, céltalan forgatókönyv és elsősorban a karakterek hiányosságai miatt A Hogyan rohanj a veszTEDbe félresikerült próbálkozásként "vonul be a filmtörténelembe", lévén a maga módján szórakoztató, ám nagyon hamar felejthető produkcióra sikeredett. Ami pedig Seth MacFarlane-t illeti, a karrierje és a közönség érdekében egyaránt jobban teszi, ha továbbra is megmarad a kaptafánál (lásd Family Guy), illetve a korhatáros vígjátékoknál, és távol tartja magát a zsánerfilmek világától, melyben láthatóan idegenül és igencsak esetlenül mozog.
 

Hogyan rohanj a veszTEDbe filmkritika / A Million Ways to Die in the West (2014)

  • Műfaj: western, vígjáték
  • Hazai premier: 2014. június 12.
  • Rendezte: Seth MacFarlane
  • Hossz: 116 perc
  • Szereplők: Seth MacFarlane, Charlize Theron, Amanda Seyfried, Liam Neeson, Neil Patrick Harris, Giovanni Ribisi, Sarah Silverman
  • Forgatókönyv: Seth MacFarlane, Alec Sulkin, Wellesley Wild
  • Operatőr: Michael Barrett
  • Vágó: Jeff Freeman
  • Zene: Joel McNeely
10 hozzászólás

Bbeennccee98

4 éve, 9 hónapja és 5 napja

Nekem tetszett a film. Csak az zavart, hogy a végén olyan töltényt lőtt ki, melyet azért tiltottak be, mert bárhol el lehetett vele találni az embert akkor is belehalt, ezért nem értem minek kellett azt méregbe mártani. De ez már szinte csak szőrszálhasogatás, mert a film maga nagyon jó volt.

válasz erre

Erkxt-HuN

5 éve, 14 napja

Nekem tetszett másodjára is nevettem rajta.

válasz erre

Azer11

5 éve, 2 hónapja és 7 napja

kylx írta:
Javul az arány... a TED trailerben a viccek 100%át ellőtték.
mire betöltjük a 80-at, talán végignevetünk egy ilyen filmet

válasz erre

kylx

5 éve, 2 hónapja és 26 napja

Azer11 írta:
Megnéztem, hááát a trailerben előtték a film poénjainak 80-90%-át, kár érte... Egyszer-kétszer azért megéri megnézni

SPOILER: a szokásos Seth féle vissza a jövőbés utalás-jelenet, viszont nagyot ütött, nem is számítottam rá
Javul az arány... a TED trailerben a viccek 100%át ellőtték.

válasz erre

Azer11

5 éve, 2 hónapja és 27 napja

Megnéztem, hááát a trailerben előtték a film poénjainak 80-90%-át, kár érte... Egyszer-kétszer azért megéri megnézni

SPOILER: a szokásos Seth féle vissza a jövőbés utalás-jelenet, viszont nagyot ütött, nem is számítottam rá

válasz erre

5t3v3nk3

5 éve, 3 hónapja és 10 napja

Már az előzeteskor fogtam az ásót és kezdtem temetni.. Most mélyítenem kell a gödröt, úgy nézem

válasz erre

rDAVE

5 éve, 3 hónapja és 11 napja

Vendég írta:
Úgy látom, megvárom DVD-n...
Én is ezt gondoltam most... Kár érte.

válasz erre

Vendég

5 éve, 3 hónapja és 11 napja

Úgy látom, megvárom DVD-n...

válasz erre

Vendég

5 éve, 3 hónapja és 11 napja

Kár, kíváncsi voltam rá.

válasz erre

wegh

5 éve, 3 hónapja és 11 napja

Valahogy sejtettem, hogy gyengébb lesz ez a film. Sajnos ezek szerint jó a sejtésem

válasz erre
legutóbbi hozzászólások
 

Itt is rontjuk a levegőt

gery1113 profiljaTuhajohn profiljaWickedSick profiljaWarriorAutobot profiljaEAG1 profiljasony1515 profiljamarco profiljaretePceldaK profilja