A filmet részben David S. Goyer produkciós cége készítette, aki forgatókönyvíróként már számos sikeres alkotáshoz adta a nevét, úgymint a Dark City, a Blade és a Sötét Lovag trilógia, Az Acélember vagy a Batman vs. Superman. Sőt Goyer a videojáték-iparban is több alkalommal működött közre olyan AAA kategóriás címekben, mint a Call of Duty sorozathoz tartozó Black Ops, Black Ops II és a Black Ops Cold War.
Ám ha ez még nem volna elég, a jónevű és igen felkapott színésznő, Rebecca Hall (Vicky Christina Barcelona, Tolvajok városa, Vasember 3.) főszereplőként és executive producerként is szerepet vállalt, tehát alaposan elkötelezte magát a produkció mellett. Kétségtelen hát, hogy több meghatározó név látott fantáziát a filmben, és annyi bizonyos, hogy az Éjszaka a házban igyekszik szakítani a kísértetházas történetek megszokott sablonjaival.
Férje, Owen (Evan Jonigkeit) váratlan halála után Beth (Hall) egyedül marad a tóparti házban, melyet a férfi épített. A gyászoló nő hamarosan kénytelen rájönni, hogy nem egészen ismerte azt az embert, akivel együtt élt: miközben az emlékek rabságában vergődve kutakodik Owen holmijai között, olyan titkokat fedez fel, melyek láttán egyre több kétség gyötri tizenöt éves házasságukkal kapcsolatban.
Ráadásul a házban és környékén kísérteties látomásoknak lesz a szemtanúja, melyek fokozatosan kikezdik amúgy is kissé törékennyé vált idegállapotát. Az aggódó barátnő, Claire (Sarah Goldberg) és a segítőkész szomszéd, Mel (Vondie Curtis-Hall) azonban hiába igyekszik megóvni Beth lelkét és mentális egészségét, a nő mindenáron ki akarja deríteni elhunyt férje titkát, mielőtt hátrahagyja az őt kísértő házat és emlékeket.
A felütés alapján az Éjszaka a házban könnyen tipikus horrornak tűnhet: adott egy elhagyatott ház egy tó partján, ami egyfelől idillikus, másfelől viszont nagyon magányos és adott esetben igen félelmetes környezet. Tény, hogy a produkció részben valóban él a műfajhoz tartozó filmek immár megszokottnak számító eszköztárával, de azért szerencsére nem viszi túlzásba az ijesztgetést.
A narratíva elsősorban inkább a kifinomultabb érzékeinkre és a lelkünkre próbál hatni (ezt hívják az angolban mind games-nek), amit nem kevés sikerrel művel. Ráadásul azon ritka horrorok egyikével van dolgunk, mely nem csupán érzelmileg, hanem intellektuálisan is képes megmozgatni bennünket.
Ehhez a kulcsfigura nem más, mint a főszereplő, hiszen szinte mindvégig az ő szemein keresztül (azért nem szó szerint) követjük az eseményeket.
Tanítónő lévén Beth maga is intellektuális alkat, aki nem hisz a túlvilágban. Eme hitét - vagy, ha úgy tetszik, annak hiányát - erősíti meg a nő háttérsztorija, miszerint tizenéves korában egy baleset után néhány perce a klinikai halál állapotába került, ott azonban nem tapasztalt semmi olyan pozitív élményt vagy "megvilágosodást", mint amiről már sokan beszámoltak.
Rebecca Hall kétségkívül kiváló választás volt a szerepre, és még némi fekete humort is megcsillogtat, ami igencsak jól áll neki. (Ebből mondjuk nem kapunk túlságosan sokat, mivel inkább a drámai és a misztikus vonalra került a hangsúly.) Hall egyes jelenetekben egészen kiváló alakítást nyújt, ám összességében sem lehet panaszunk a teljesítményére, teljesen el tudja adni a kétségek közt vergődő, gyászoló és zavarodott feleséget.
Ehhez természetesen maga a narratíva is nagymértékben hozzájárul, ami egy idő után komoly kétségek között hagyja az embert, vajon mi az, ami csupán álom, és ehhez képest mi lehet a valóság. Egy ilyen alkotásnál úgyszintén kulcsfontosságú, mennyire képes a forgatókönyv fenntartani és fokozni a feszültséget.
Ez alapvetően még sikerül is neki, ugyanez azonban nem feltétlenül mondható el a nézői kétkedés felfüggesztésének biztosításáról - minél tovább haladunk ugyanis a történetben, annál teátrálisabb és kevésbé hiteles a cselekmény. Ennek megfelelően a film lélektani drámából és pszicho-thrillerből a végére azért rendesen átmegy természetfeletti horrorba, miáltal a látottak értelmezése is meglehetősen szubjektívvé válik.
Míg az elején leginkább olyan kérdéseket vet fel bennünk a produkció, hogy hogyan dolgozzuk fel a gyászt, vagy hogy létezik-e a túlvilág, jómagam végül leginkább már csak azon gondolkodtam, ki volt az valójában, aki kísértette Beth-t, illetve hogy Rebecca Hall azért vállalt-e akkora szerepet a filmben, mert vallásos, vagy legalábbis hisz az ilyesmiben, vagy csak mert úgy érezte, ez egy remek lehetőség számára egy kiemelkedő alakításra?
Ha a kissé vad és kaotikus befejezéstől eltekintünk, félretéve a szimbolika lehetséges értelmezéseit, és sokkal inkább a szereplők viszonyára koncentrálunk, akkor az Éjszaka a házbant egy igen kemény lélektani utazásként foghatjuk fel, ami számos tanulsággal szolgál az emberi természettel kapcsolatban. Annak ellenére tehát, hogy a végén maradnak kérdések az ember fejében, mindenképpen elgondolkodtató filmről beszélhetünk, mely egyúttal úgy másfél óra erejéig képes elegendő borzongást biztosítani számunkra.
Éjszaka a házban / The Night House (2020)
elég csak egy nachos, köszi- Műfaj: Horror
- Hazai premier: 2021. szeptember 23.
- Rendezte: David Bruckner
- Hossz: 97 perc
- Szereplők: Rebecca Hall, Sarah Goldberg, Evan Jonigkeit, Stacy Martin, Vondie Curtis-Hall
- Forgatókönyv: Ben Collins, Luke Piotrowski
- Operatőr: Elisha Christian
- Vágó: David Marks
- Zene: Ben Lovett
- IMDb: 9731534
- Gyártó: TSG Entertainment
- Forgalmazó: Searchlight Pictures
- Honlap: earchlightpictures.com/thenighthouse