Django elszabadul filmkritika

2013. január 15.
73.9651
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
DNS profilja, adatai
DNS
Amint egy filmmel kapcsolatban elhangzik Quentin Tarantino neve, a moziba járó nagyközönség menten felkapja a fejét, és tudja, hogy a szokványostól merőben eltérő produkció készül. A különc rendező-író-producer egyéni stílusával és szókimondásával csupán filmszeretete vetekedhet: az 1970-es és 80-as években felnőtt Tarantino ugyanis már gyerekkora óta csupán egyetlen pályát tudott elképzelni magának, amit legjobban talán kreatív filmkészítésként jellemezhetünk. Miután a 90-es évek kezdetén Kutyaszorítóban című alkotásával sikeresen felhívta magára Hollywood és a szakma figyelmét, olyan, ma már sokak által kultmoziként emlegetett produkciókat tett le az asztalra, mint a Ponyvaregény, a Jackie Brown és a Kill Bill.


A rendező-fenegyerek Tarantino ezúttal igen kényes történelmi témát, az újkori rabszolgaság intézményével való szembeszegülést dolgoz fel könnyed hangvételben, mely több szempontból is hasonlóságot mutat eggyel korábbi, közönségsikert aratott munkájával, a Becstelen brigantykkal. A náci rezsim és ideológia kifigurázása után a Django elszabadul esetében is egyedi megközelítést alkalmazott, mely tulajdonképpen nem más, mint egy, az amerikai délen játszódó spagetti western, markáns karakterekkel és sajátos humorral fűszerezve. A filmben központi szerep jut a Becstelen brigantykban agyafúrt és kíméletlen náci tisztet alakító, játékáért Oscar-díjjal jutalmazott Christoph Waltznak, továbbá tőle szokatlan szerepben láthatjuk viszont Samuel L. Jacksont, Tarantino egyik régi, kedvenc kollaborátorát. Rajtuk kívül olyan, többszörösen elismert színészek emelik a produkció színvonalát, mint a szintén Oscar-díjas Jamie Foxx és a számtalan közönségsikerben résztvevő Leonardo DiCaprio.

A sztori néhány évvel az amerikai polgárháború előtt játszódik az Egyesült Államok déli államaiban, ahol Django (Foxx), a megtört rabszolga kegyetlen dolgokat élt át korábbi gazdáinál. Sorsa azonban váratlanul összesodorja az extravagáns fejvadásszal, Dr. King Schultz-cal (Waltz), aki jó pénzért cserébe körözött, "élve vagy holtan" kézre kerítendő bűnözőket szállít le az igazságszolgáltatásnak - többnyire holtan. Mivel Schultz éppen a Django által jól ismert Brittle fivérek nyomában van, felajánlja hősünknek, hogy ha az segít neki, felszabadítja, és még némi pénzt is kereshet. Miközben a két férfi között különös barátság szövődik, a doktor segítségével Django kiváló lövésszé képzi magát, és fekete létére maga is belekóstol a fehér bűnözők ellen folytatott fejvadászat nyújtotta előnyökbe.

Broomhilda (Kerry Washington), Django szerelmének tárgya szolgasorban

Broomhilda (Kerry Washington), Django szerelmének tárgya szolgasorban


A kivételes vadászképességekkel megáldott Django azonban mindaddig nem élhet békében, míg meg nem találta elveszített feleségét, Broomhildát (Kerry Washington), akit egy rabszolgavásáron látott utoljára, ahol könyörtelenül szétválasztották őket egymástól. A szálak végül Calvin Candie-hez, a hírhedt Candyland gyapotültetvény tulajdonosához (Leonardo DiCaprio) vezetnek, kinek a feketék élete jobbára nem drágább bármely haszonállaténál. A konfliktus tehát elkerülhetetlennek látszik, hacsak Djangonak és Schultznak nem sikerül csellel rászednie az önmagát a rabszolgák egymás elleni halálos küzdelmeivel szórakoztató Candie-t, hogy adja el nekik Broomhildát...

Calvin Candie (Leonardo DiCaprio) szerint Django ilyet még nem szívott

Calvin Candie (Leonardo DiCaprio) szerint Django ilyet még nem szívott


A Django elszabadul tehát végső soron egy történet egy rabszolgáról, akiből fejvadász lesz, és az ültetvények kegyetlen munkafelügyelőinek nyomába ered. Az ötlet egyenesen Quentin Tarantino fejéből pattant ki, akiről tudni kell, hogy imádja a westernfilmeket (is), így már régóta egyik fő céljának tekintette, hogy valamit maga is hozzátegyen a műfajhoz. Igazi "filmbuzihoz" méltó módon rendezőnk több olyan jelenetet helyezett el filmjében, melyek tiszteletadásként szolgálnak a korábbi klasszikusok előtt - a címszereplő neve például Sergio Corbucci 1966-os mozijából ered, de a szakavatott nézők számos egyéb utalást is felfedezhetnek. A szatirikus, kompromisszumok nélküli humor ezúttal is a narratíva gerincét képezi, mely a szókimondás mellett a vizualitás terén is tetten érhető a Tarantinotól megszokott, jóformán mindent a maga valóságában megmutató ábrázolásmód nyersességében és naturalisztikusságában.


Dr. King Schultz munka közben

Dr. King Schultz munka közben


Mint minden Tarantino-mozinál, a produkció motorját a Django elszabadul esetében is a szereplők közötti interakciók képezik. A film első fele valójában Christoph Waltzé (Tarantino Waltz jelentős bevonásával, kvázi vele együtt írta a forgatókönyvet), csupán a másodikban kerül egyre inkább előtérbe a Jamie Foxx által alakított címszereplő, miközben egy időre Leo DiCaprio Leoncio-típusú figurája a domináns, rengeteg szöveggel és párbeszéddel. A filmet aprólékosan kidolgozott jelenetek és beállítások, elnyújtott, fokozatos feszültségnövelést alkalmazó dialógusok jellemzik, minek köszönhetően a cselekmény igencsak lassan halad előre. Mindez kissé olyan benyomást kelt, mintha Tarantino szívből utálná a vágások intenzív használatát, és még a narráció előmozdítása érdekében sem volna hajlandó megválni kedvenc jeleneteitől. Cserébe viszont alkalomadtán igen provokatív szövegeket, meglepő vagy megbotránkoztató, szokványosnak egyáltalán nem nevezhető kiszólásokat és megnyilatkozásokat hallhatunk (pl. ku-klux-klán paródia), melyek némelyike akár az instant klasszikus címére is pályázhatna.


A nevem Django. Django Freeman.

A nevem Django. Django Freeman.


Miközben azonban a Django fordulatai időnként eltérnek a hollywoodi konvencióktól - ahogy az szintén igen gyakran előfordul Tarantino munkáinál -, máskor klisékkel teli narrációval találkozhatunk. Egy-egy hatalmas poént többször is elnyújtott közjátékkal vagy közhelyekkel teli jelenetsor követ, miközben a rendező a humor és a moralizálás közötti keskeny határmezsgyén egyensúlyoz. Míg ez egy olyan gengszterfilm esetében, mint például a Ponyvaregény, melyben balfék maffiózók a maguk flegma és szórakoztató módján néznek szembe "szakmájuk" kihívásaival, nem okoz különösebb problémát, egy olyan súlyos téma tárgyalásánál, mint amilyen a rabszolgaság, illetve az ahhoz szorosan kapcsolódó kegyetlenség, szenvedés és kiszolgáltatottság, már kevésbé egyértelmű hatást eredményez. Ezért ahogyan a film ritmusa, úgy a hangulat is meglehetősen ingadozó, annak ellenére - vagy éppen amiatt -, hogy a legsötétebb, legszívszorítóbb jeleneteket kellő tisztelettel és alázattal tárja elénk a különc direktor. Ki tudja, Tarantino talán még a Becstelen brigantyk fekete humorát és a Schindler listájának felettébb realista módon ábrázolt koncentrációs táborát is össze tudná hozni egymással...

Őt nem adom!

Őt nem adom!


A párbeszédek és a szereplők közötti interakciók tehát a Djangoban újfent kiemelkedőre sikeredtek, ahogy azt Tarantinotól már el is várjuk, maga a cselekmény viszont igencsak hullámzó, összességében pedig középszerűnek mondható. A szerelem és a bosszú mint ősi hajtóerő jelen van ugyan, azonban mindvégig a háttérben húzódik - ennek megfelelően hol együtt tudunk érezni a szereplőkkel, amikor egy-egy jelenet hatásosan emeli ki az embertelenséget, hol közömbösen szemléljük az eseményeket, míg máskor a kaland-faktor és a "coolság" kerül előtérbe. A filmről lerí a klasszikus iskola és a modern stílus találkozása - ami a forgatókönyv mellett például a fényképezés módjában és a zenében is megfigyelhető -, ami alkalmanként igen hatásos és szórakoztató, közben azonban a hangulat túlságosan inkonzisztens, a cselekmény pedig leül hosszabb-rövidebb időre. Az egész produkció tulajdonképpen egy tisztelgés a régi kedvencek előtt, ugyanakkor a különc rendező - abszolút egyedi megoldásai mellett - a kornak megfelelő, divatosabb eszközöket is bevet, és mindez sajátos, kissé furcsa, mindazonáltal nagyon is figyelemreméltó elegyet alkot.


Hőseink teljes szerelésben a régi klasszikusokat idézik

Hőseink teljes szerelésben a régi klasszikusokat idézik


Egyszóval a Django elszabadul leginkább egy "homage-moziként" jellemezhető, ami többé-kevésbé Tarantino összes eddigi filmjéről elmondható, ez esetben azonban fokozottan megfigyelhető. Ez mondjuk nem is csoda annak tükrében, hogy magát a forgatókönyvet is egyedül Quentin Tarantino jegyzi, aki mellesleg egy cameo erejéig fel is tűnik saját filmjében. A produkciót - az erőteljesebb vagy "Tarantinósan vicces" jeleneteken kívül - egyértelműen a kiváló karakterek viszik el a hátukon, amihez persze nagyszerű színészekre is szükség volt. Christoph Waltz, aki felettébb keresett lett Hollywoodban a Becstelen brigantyk óta, ezúttal is viszi a prímet - a fogorvosból lett fejvadász figurája nagyon eredeti és laza, s ha nem szürkülne el a befejezésre, már-már ikonikusnak nevezhetnénk. A film második felében azonban némileg háttérbe szorul, amikor elsősorban DiCaprio rabszolgatartó földesura uralja a vásznat. Calvin Candie, bár külsőre sármos úriembernek látszik, tipikusan alattomos és kegyetlen alak, aki az itáliai származású sztár megformálásában nem nyilvánvaló módon, hanem kifinomultan gonosz, amennyiben veszélyessége - óriási hatalma mellett - mérhetetlen unottságából és gátlástalanságából ered.


Calvin és szolgája, Stephen (Samuel L. Jackson) vígan osztja egymást

Calvin és szolgája, Stephen (Samuel L. Jackson) vígan osztja egymást


Míg DiCaprio alakítása szimplán meggyőző, Samuel L. Jackson valósággal brillírozik a feketék közül kiemelkedett, házsártos, aljas módon sorstársait eláruló fekete szolga szerepében. Stephen és Calvin kapcsolata igen sajátos: gyakorlatilag a "vén nigger" vigyázott Calvinre kiskorában, és már apját, sőt annak apját is szolgálta, miáltal a nyilvánvaló osztálykülönbség ellenére fennáll köztük egyfajta bensőséges, szurkálódással teli, mégis bizalmas viszony. Rövid időre Don Johnson és Franco Nero (az "eredeti" Django) is feltűnik a vásznon - kettejük közül főleg Johnson emlékezetes a tipikus déli mentalitással és sajátos humorral bíró figura szerepében. A legmarkánsabb mindazonáltal Django jellemfejlődése, aki tehetetlen és kiszolgáltatott rabszolgából a film végére magabiztos revolverhőssé válik. Az egyetlen apró szépséghiba, hogy Jamie Foxx megformálásában sajnos nem eléggé árnyalt a karakterfejlődés - ami viszont nem feltétlenül az Oscar-díjas színész, hanem inkább az író-rendező forgatókönyvében rejlő ellentmondások számlájára írható.

Golyóban és hullában nincs hiány

Golyóban és hullában nincs hiány


Ahogy azt már Tarantinotól megszokhattuk, egyáltalán nem fél a maga valójában megmutatni az erőszakot. Így a Django elszabadul képi világára sem jellemző a finomkodás és a szimbolizmus, vagyis a rendező, ha nem is teljes egészében, de számos durvább jelenetet is a maga véres valóságában mutat be a közönségnek. Tarantino még a kamerával és a fényképezés sajátos módjával sem átall poénokat gyártani, melyek alkalomadtán szó szerint is színfoltot képeznek a filmművészet manapság ellaposodó palettáján. A szókimondás a humor mellett a nyelvezetre úgyszintén jellemző, így jónéhány ízes kifejezésre és közönségesen hangzó káromkodásra is számítani lehet. Összességében tehát a Django elszabadul sem egy gyerekeknek való Tarantino-mozi, ezért alapvetően jogos a 18-as karikával ellátott korhatár-besorolás - habár néhány, jóval ártalmasabb film kevésbé szigorú besorolását látva ez esetben a 16-os karika is bőven elegendő lenne.


Nem mész sehová, négerszomorító!

Nem mész sehová, négerszomorító!


Mindazonáltal hiba volna alábecsülnünk a feldolgozott téma súlyosságát, mivel a szatirikus hangvétel mellett a produkció felettébb érzékletesen, néhol burkoltan, máskor azonban kendőzetlenül mutat rá a kor valóságára, a rasszizmusra, a kiszolgáltatottságra, az emberi élet semmibevételére a déli rabszolgatartó államokban. Nem véletlenül születtek olyan kritikák a filmmel kapcsolatban, hogy abban a rabszolgaság intézményének kifigurázása oly módon történik, hogy azt a kellő komolyság hiányában, mintegy popularizálva, "ponyvásítva" kezeli a rendező. A hasonló szempontot képviselőknek annyiban minden bizonnyal igazuk van, hogy a spagetti western valószínűleg nem a legalkalmasabb műfaj a rabszolgaság bűneinek érzékeltetésére - Tarantino szerint mindenesetre az, s a dolog egyébként is szubjektív megítélés kérdése. Rossz szándék ugyanakkor nem fedezhető fel a fekete humorral átszőtt, stilizáltan heroikus ábrázolásmód mögött, és az sem vitatható el a forgatókönyvtől, hogy egyik legnagyobb erénye az őszinteség - hiszen a szatirikus megközelítés ellenére cseppet sem szépít a történelem kegyetlen valóságán, még ha azt némileg torzítva, erősen stilizáltan mutatja is be számunkra.


Django elszabadul

Django elszabadul


Ugyanakkor a film hibái között említendő, hogy a játékidő picit indokolatlanul hosszúra sikeredett, és a sztori közel sem olyan intelligens, mint a hasonló felfogásban készült Becstelen brigantyk cselekménye. Minden egyéb tekintetben azonban a Django elszabadul Tarantino előbbi mozijának nyomdokain jár, és frappánsan illeszkedik a rendező eddigi munkái közé. A Tarantino- és spagetti western-rajongók aligha fognak csalódni benne, hisz mindamellett, hogy kissé szokatlan érzés egy rabszolgatartásról szóló szatírát nézni, a film alapvetően működőképes, és abszolút nézhető, a szokásos hollywoodi sablonoktól eltérő darab. Legfeljebb nem igazán áll össze koherens egésszé, hanem jól és kevésbé jól sikerült jelenetek összessége marad, miáltal nem annyira valós érdemei, mint inkább a klasszikusok megidézése és egyedien stílusos megoldásai miatt szolgálhatott rá a Golden Globe-ra, illetve az Oscar-jelölésre.

Django elszabadul előzetes

 

Django elszabadul / Django Unchained (2012)

  • Műfaj: Western
  • Hazai premier: 2013. január 17.
  • Rendezte: Quentin Tarantino
  • Hossz: 165 perc
  • 2013-01-15 20:00:00 https://www.gamechannel.hu/pictures/cinemachannel/django_elszabadul_1.jpg
  • Szereplők: Jamie Foxx, Christoph Waltz, Leonardo DiCaprio, Kerry Washington, Samuel L. Jackson, Don Johnson
  • Forgatókönyv: Quentin Tarantino
  • Operatőr: Robert Richardson
  • Vágó: Fred Raskin
  • Zene:
Quentin Tarantino 165 2013-01-15 20:00:00 https://www.gamechannel.hu/pictures/cinemachannel/django_elszabadul_1.jpg
19 hozzászólás

kishege2003

11 éve, 4 hónapja és 13 napja

Véres mint ahogy vártam MUHAHAHA röhögő smiley

válasz erre

fantis6

11 éve, 5 hónapja és 5 napja

Nagyon jó film, Leonardo DiCaprio miatt meg még jobb .

válasz erre

juhaszandor

11 éve, 6 hónapja és 23 napja

Nagyon jó film. Picit meglepő tényleg, amikor meghallod az első rasszista poént benne. De egy ilyen filmnél ez egyáltalán nem probléma, csak jobban megérted az egészet.

válasz erre

Bartaz89

11 éve, 8 hónapja és 4 napja

Szerintem a rasszizmus, okosan bánva vele, inkább poénos, hogy is mondjam, mások faji hovatartozásával úgy is lehet poénkodni, hogy azt nem sértjük meg vele, ez egy létező dolog, csak ezt kellene elfogadni, hogy igen is vannak különböző népcsoportok/fajok, és mindnek meg vannak a maga egyedi tulajdonságai.

válasz erre

Raiden

12 éve, 2 hónapja és 9 napja

Még egy szösszenet.Nem állhatom a rasszizmust,mint korábban kifejtettem.De a mondvacsinált-belehallott megjegyzéseket sem,ahogyan a pozitív diszkriminációt is rossz szemmel nézem,több kárt okoz mint gondolnánk,hiszen az a kettős mérce alapköve.A filmben ha történelmi korban játszódik,akkor nem nagyon számítanak az ilyen dolgok(bizonyos határok között),mert a hitelesség legalább annyira szempont,mint maga a történet.Nem hiszem hogy Tarantíno ebben a filmben élné ki a látens rasszista hajlamait.Ahogyan a filmről szóló elemzés sem erre van kihegyezve.A cikk szerzője is hiteles elemzést írt ahogyan ez elvárható.Ezért piedesztálra állítani,nagyfokú korlátoltságra vall,és szerintem a hozzászólónak kellene kicsit magába tekinteni ezügyben.Ha rajtam múlna,IQ-határt vezetnék be korhatár helyett,mert olyan emberkék is megnézik a filmet,akinek fogalmuk sincs eleve az adott kor sajátosságairól,ezért nem tudják helyén kezelni a dolgokat adott környezetben(ez már alapfokú műveltség-tájékozottság kérdése).Persze a "divathisztihez"nem kell különösebb erőlködés,és mindig "beválik".
Egy problémát nem lehet tiltással-tabuk felállításával megoldani.Elnyomni az elnyomást? Jellemző az emberiség döntő hányadára,hogy alacsony tudatszinten éli mindennapjait,ennek megfelelően hoz téves következtetéseket,amiket próbál igazolni,ha kell legyártja a "bizonyítékot",csak hogy ne kelljen szembefordulni saját magával.Gratulálok.Az ember valóban "felsőbbrendű" élőlény?.Ha igen mitől?
Kell nekünk művészet ha nem tudjuk helyesen értelmezni?Kellenek magasztos eszmék ha csak alibinek használjuk saját beteg dolgaink eltakarására?! röhögő smileyröhögő smiley
Ez van...még szerencse hogy én is hisztizhetek mondvacsinált dolgok miatt.. röhögő smileyröhögő smiley

válasz erre

Raiden

12 éve, 2 hónapja és 15 napja

Akárhogy értelmezem a kifogásolt részt,nekem ez nem tűnik negatív-sértő jelzőnek.
Hacsak ezt a két szót ki nem emeljük a környezetéből,és idézőjel minden nélkül ki nem rakjuk egy üres A4-es lapra.
De lehet én tévedek..

válasz erre

Raiden

12 éve, 2 hónapja és 15 napja

Vendég írta:
Érdekes, hogy a cikkszerző kifogásolja, hogy Tarantino nem állt elég érzékenyen a témához. Erre szimplán levénniggerezi az egyik karaktert. Még ha a filmben előszeretettel használják is a szót, úgy hiszem ez a cikk szerzőjének nem jogosultsága. A film egyébként zseniális.
DNS nem fajgyülölő,és nem dilettáns.
Talán nem ártana figyelmesebben olvasni,mert bár látom az érzékenység megvan,de a felfogással még kicsit fejlődni kellene.Én lettem volna az első,aki pofázik az ilyen dolgokért,gyomorból nem viselem az uszítást,rasszizmust,vagy a nácizmust.mosolygó smiley
(elnézést hogy kirohantam,DNS-t nem kell védenem,nincs szükség rá.de mivel nem csak az bűnös aki ilyesmit elkövet,hanem az is aki ezt szó nélkül elnézegeti,nem tudtam figyelmen kívül hagyni.úgy érzem ez a megjegyzés kicsit nekem-nekünk is szólt.)

válasz erre

Lac

12 éve, 2 hónapja és 15 napja

Na, tegnap sikerült megnézem. Sajnos csak magyarul adták, de majd később sort kerítek rá eredeti nyelven is. A film nagyon tetszett, ajánlom mindenkinek, hogy üljön be rá.

jezzahun: nem a gyilkolás a lényeg, az csak a hab a tortán. Tarantino filmjeiben az "elborult életszerűséget" szeretem, és ezt itt is megkaptuk, elég csak a KKK-s jelenetre gondolni, ami valószínűleg a való életben is így történhetett, mégis szerintem életemben először sírva fakadtam a moziban - igaz, a röhögéstől. A Tarantino filmek összképe általában zseniális, és ez itt is megvan.

Az, hogy Oscar, vagy GG jelölést kapott, semmit nem jelent. Az Oscar számomra ott vesztette el a hitelességét, hogy a Hurt Locker-t (Bombák földjén) értékelte, ami viszont szerintem egy nyálas klisékkel teli oltári nagy volt. A tavalyi The Artistról nem is nyilatkoznék.
Persze ez csak a személyes véleményem, lehet hogy egyeseknek pont be jöttek ezek, ez esetben előre elnézést kérek - nem ész nélkül ócsárolni szerettem volna, szimplán kifejteni, hogy szerintem az Oscar nem arról szól, hogy melyek a jó filmek, hanem hogy mely filmek értékelhetők az adott évben valamilyen "látszatkorrektség" alapján. A probléma az, hogy ez a tényező már nem a "jó film", hanem valamilyen más (politikai, etikai, etnikai stb.) indok. Ismétlem, mindez szubjektív.

válasz erre

jezzahun

12 éve, 2 hónapja és 15 napja

ez is csak egy átlagos tarantino mozi,semmi más.nem tudom hogy a gyilkolás miért ennyire jó? meghogy golden globe meg oscar jelőlés... nem is értem.

válasz erre

Vendég

12 éve, 2 hónapja és 20 napja

elég lapos egy Tarantino mozihoz képest...

válasz erre

DNS

12 éve, 2 hónapja és 20 napja

Vendég írta:
Érdekes, hogy a cikkszerző kifogásolja, hogy Tarantino nem állt elég érzékenyen a témához. Erre szimplán levénniggerezi az egyik karaktert. Még ha a filmben előszeretettel használják is a szót, úgy hiszem ez a cikk szerzőjének nem jogosultsága. A film egyébként zseniális.
Még csak nem is arról van szó, hogy Tarantino nem állt volna elég érzékenyen a témához - hiszen az azt egyértelműen megkövetelő jelenetekkel kellő tisztelettel bánik -, én inkább arra próbáltam utalni, hogy maga a rabszolgaság témája és a szatíra mint műfaj nem biztos, hogy mindenki számára befogadható megközelítés. Ami pedig a "niggerezést" illeti, a kifejezés idézőjelben szerepel a cikkben, nem véletlenül.

A saját véleményem pedig az, hogy a filmben valóban vannak zseniális momentumok, megoldások és alakítások, de ettől még az egész nem feltétlenül nevezhető briliáns mozinak.

válasz erre

Vendég

12 éve, 2 hónapja és 20 napja

Érdekes, hogy a cikkszerző kifogásolja, hogy Tarantino nem állt elég érzékenyen a témához. Erre szimplán levénniggerezi az egyik karaktert. Még ha a filmben előszeretettel használják is a szót, úgy hiszem ez a cikk szerzőjének nem jogosultsága. A film egyébként zseniális.

válasz erre
12a(z) 2 -ből
 
legutóbbi hozzászólások
 
marco profilja