Csak szexre kellesz filmkritika

2011. február 08.
78.8781
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
DNS profilja, adatai
DNS
Már korábban is feltűnt néha, de egyre inkább nyilvánvaló számomra, hogy mi magyarok kissé lemaradtunk a nyelvújításban. A filmet látva ugyanis elgondolkodtam, van-e egyáltalán magyar megfelelője a "casual sex" vagy a "hooking up" angol - vagy, ha úgy tetszik, amerikai eredetű - kifejezéseknek. A "casual sex" még könnyű, hiszen egyszerűen és kifejezően alkalmi szexnek fordítható. A "hooking up", sőt az "extended hooking up" ellenben már jóval keményebb dió - e téren, úgy tűnik, már lenne mit bepótolniuk a modernkori nyelvújítóknak. A dolognak természetesen semmi köze a szó szerinti felakasztáshoz, a kapcsolatlétesítéshez már annál inkább, ez azonban még mindig nem fedi a tevékenység valódi természetét. Az összejönni valakivel már valamivel kifejezőbb, bár ez sem utal egyértelműen arra a tényre, hogy a két fél találkozása elsősorban és alapvetően szexuális kapcsolat kialakítására - illetőleg az "extended hooking up" vonatkozásában ennek többszöri, akár hosszabb távon történő megismétlésére - irányul. Jelen film esetében pontosan erről van szó, természetesen az elmaradhatatlan bonyodalom megjelenésével: mi van akkor, ha az egyik fél többet akar egyszerű testiségnél?
 



Csak szexre kellesz filmkritika - 2. kép

A Csak szexre kellesz tehát egy újabb "szexi" komédia, mely alig egy hónappal a Szerelem és más drogok moziba kerülése után ismét a férfi-nő kapcsolat érzéki oldalának megjelenítésével kívánja megmozgatni a rekeszizmunkat. A még fiatal és nem kimondottan hosszú szakmai múltra visszatekintő Elizabeth Meriwether által elkövetett forgatókönyv eredeti címe Friends With Benefits, mely kifejezés hivatalos fordításán még ugyanúgy agyalhatnak a nyelvújítók, mint a hasonló jelentéstartalommal bíró, noha már erősen a szleng kategóriába sorolható "booty call" (cinkostársak?) vagy "fuck buddies" (szexbarátok?) magyar megfelelőjén. (A próba, na meg persze a poén kedvéért egyébként érdemes beírni ezeket a szófordulatokat néhány online szótárba és fordítóprogramba - szigorúan csak tizensok éves kor felett, természetesen.) A film eredeti címe pedig No Strings Attached, ami nagyjából annyit tesz: kikötés nélkül. A történet főszereplői ugyanis - akiket női oldalról a rendkívül elfoglalt és karrierista orvosjelölt, Emma Kurtzman (Natalie Portman), a férfiak táborából pedig a nőcsábász média- és tévéaspiráns Adam Franklin (Ashton Kutcher) képvisel - egy váratlanul bekövetkezett reggeli szexuális aktust követően megegyeznek egymással, hogy romantika és mindenféle kötöttségek nélkül, pusztán a testi szerelem mezején, alkalmi jelleggel folytatják tovább kapcsolatukat.

A történet fonalát azonban nem itt, hanem még hőseink tizenéves korában vesszük fel, amikor is egy buliban találkoznak egymással, ahol mintegy magától értetődően mindenki párokba rendeződve boldogítja egymást. A komoly Emma és a félszeg, ekkor még távolról sem szívtiprónak látszó Adam (nem egy kiköpött Kutcher) azonban mégsem végzi egymás karjaiban, inkább egymás mellett feszengve az utóbbi szüleinek válásáról és a lány céltudatos egyéniségéről beszélgetnek. Ezt követően pedig nem is találkoznak jó tíz évig, amikor a véletlen ismét egymás útjába sodorja őket - nem mintha ez alkalommal sokkal tovább jutnának a köszönésnél, noha nyilvánvalóan tetszenek egymásnak. Mindazonáltal Emma egy hirtelen ötlettől vezérelve elhívja a fiút egy rendezvényre - ami történetesen az apja temetése (!) -, ahol szintén nem az élet szépségeiről diskurálnak jó hangulatú és kötetlen ismerkedés kíséretében. Ezután újfent ötesztendőnyi szünet következik, mígnem kiderül, hogy a lány ugyanabban a városban rezidens, ahol Adam él s tengeti vidám napjait. Itt aztán valahogy bekerülnek ugyanabba a társaságba, néha találkoznak - bár nem célzottan, randi szinten - és dumálnak egymással, de ennél több még véletlenül sem történik köztük. Egészen addig, amíg egy nehéz és hányattatott éjszaka után a másnapos srác Emma és orvosgyakornok barátai lakásán találja magát egy szál törülközőben, majd az éjjel történt kínos - ám szexmentes - események kitárgyalását és némi flörtölést követően végül átadják magukat a természet és a hormonok hívó szavának, s megtörténik a "baleset".

Csak szexre kellesz filmkritika - 3. kép

A meglehetősen hosszúra nyúlt bevezető részt látva, mely nyilvánvalóan Emma és Adam kapcsolatának fokozatos alakulását hivatott bemutatni, önkéntelenül is felmerül a kérdés: vajon tényleg szükség volt erre? Vajon azt akarták vele kifejezni az alkotók, milyen jó barátok - vagy inkább, hogy csak barátok - lettek, akik között ennek ellenére váratlanul és akaratlanul is szexuális viszony jön létre? Amennyiben ez volt a cél, a történet bizony sántít és majdhogynem teljesen hiteltelen, mivel igazi barátságról egyáltalán nem beszélhetünk, legfeljebb felszínes, "tetszel nekem, de csak haver vagy" jellegű kapcsolatról. Ilyen szempontból tehát szinte tökéletesen lényegtelen, mi történt Emma és Adam közt korábban - így a hosszúkás előkészítés gyakorlatilag nem más, mint egy teljesen felesleges közjáték, mely legfeljebb néhány szereplő különösebb jelentőség nélküli bedobására szolgál. Ugyanakkor érdekes kérdés, hogy kinek jutna eszébe olyasvalakit elhívni az apja temetésére, akit hosszú évek után először lát, azelőtti utolsó, még kamaszkori találkozásuk alkalmával pedig a srác minden előzmény nélkül meg akarta ujjazni?


Csak szexre kellesz filmkritika - 4. kép

A történet által bemutatott szituációkban és az egymást követő eseményekben tehát gyakran nincs semmi életszerűség, ami komoly probléma tud lenni egy olyan forgatókönyv esetében, melynek apropóját állítólagosan maga az élet szolgáltatta. Az még viszonylag könnyen hihető, hogy Emma krónikusan retteg a komoly kapcsolatoktól és a kötöttségektől - azt viszont, hogy Adam, miután volt barátnője, Vanessa (Ophelia Lovibond) összeáll az apjával, a még mindig jó karban lévő és sportos Alvinnal (Kevin Kline), pusztán ennek okán elhatározza, hogy egy jó ideig csak a szex miatt hajkurássza a csajokat, már valamivel nehezebb megemészteni. Nem feltétlenül azért, mert ilyesmi egyáltalán nem történhet, hanem a körülmények miatt eme traumatikus élmény egyáltalán nem megalapozott... Amellett ugyanis, hogy Adamet korábban sem kellett félteni a lányoktól, az öreg Franklin egy gyermeteg, kábítószeres, elvált pasi, aki távolról sem egy mintaapa, fia ex-barátnője pedig egy buta, olcsó kis lotyó, aki miatt nemhogy hatalmasat csalódni, de még csak bánkódni sem érdemes. A legfárasztóbb az egészben az a mára már gyakorlattá vált karakter- és jellemábrázolási mód, mely szerint a hollywoodi filmekben különcöket és idiótákat próbálnak átlagos és normális embereknek beállítani - még akkor is, ha külön kihangsúlyozzák, hogy ők nem tipikus karakterek, közben viszont gyakran a történet alapvető mozgatórugóiként vagy katalizátoraként szolgálnak. Ugyanez alapvetően igaz a különböző őrült szituációk realitására, illetve azok normálisnak sőt szokványosnak való feltüntetésére is. (Például a legtöbb nő vajon mennyire élvezi a negyvenöt másodpercig tartó szexet?)

Csak szexre kellesz filmkritika - 5. kép

Úgy tűnik hát, hogy a veterán rendező Ivan Reitman is megadta magát a kurrens divatnak és a trendiségnek, ahelyett, hogy a klasszikus értékek (újra)felhasználásával, azok új köntösbe öltöztetésével megpróbálta volna valami frissességgel és újdonsággal feldobni a rom-komok mostanság felettébb egyhangú stagnálását és elbutulását. Reitman, aki még régebbről olyan, hasonlóan könnyed és komolytalan témájú, a mozikasszáknál viszont sikeres filmeket jegyez, mint például a Szellemirtók, az Ikrek vagy az Ovizsaru, később sajnos fokozatosan egyre alább adta a színvonalat, amint rezüméjében a még tűrhető Hat nap, hét éjszaka után a merész Evolúció, majd a nem sokkal kevésbé meredek A szuper exnőm következett. A veterán rendező minden bizonnyal úgy gondolta, hogy ezúttal inkább biztosra megy, és nem egy kitalált, pusztán fikción alapuló szórakoztató történettel rukkolt elő, hanem egy való életből merített problémával próbált meg kezdeni valamit - sajnos azonban ezt sem sokkal több sikerrel tette, mint amit az utóbb említett produkciók megjelenését követően elkönyvelhetett. Hiába adott ugyanis az aktuális téma - működhet-e, és meddig egy kapcsolat két ember között pusztán szexuális alapon, mindenféle valódi érzelem nélkül? -, mely sokak érdeklődésére tarthat számot, és hiába a produkció költségvetéséhez képest ígéretes nyitó bevételek, ha maga a megvalósítás - nem kis részben már a forgatókönyv hiányosságai miatt - bőven hagy kívánnivalót maga után.


Csak szexre kellesz filmkritika - 6. kép

Mindennek ellenére, ha a filmet összehasonlítjuk a közelmúltban látott más romantikus (jellegű) vígjátékokkal, például a szintén Ashton Kutchert felvonultató Bérgyilkosékkal vagy a szexuális természetű téma kapcsán a Szerelem és más drogokkal, A csak szexre kellesz egy fokkal még mindig jobban teljesít - ami persze nem nagy szó, tekintve azok meglehetősen alacsony színvonalát. Tény azonban, hogy a Bérgyilkosékhoz képest a történet itt nem (mindig) fullad dögunalomba, a másik filmhez viszonyítva pedig a szexualitás nem annyira öncélú módon kerül bemutatásra - sőt jelen esetben az események előrehaladtával még egy kis igazi romantika is a felszínre kerül. A főszereplők alakítása, bár briliánsnak vagy feledhetetlennek éppen nem nevezhető, valamelyest képes megidézni, hogyan is kellene kinéznie egy felületes és alkalmi viszonyból kialakult párkapcsolatnak. Adammel valamilyen szinten együtt tudunk érezni, amikor magával viszi az érzelmeit az ágyba, és néha még azt is elhisszük, hogy Emma egy nem igazán romantikus, inkább logikus és realista teremtés - még ha ez nem is mindig nyilvánvaló. Portmanről és Kutcherről tehát legalább annyi elmondható, hogy aranyosak és szimpatikusak, és jó párost alkotnak a vásznon - azzal együtt, hogy a forgatókönyv és a rendezés hülyeségeit ők sem képesek kompenzálni.

Csak szexre kellesz filmkritika - 7. kép


Csak szexre kellesz filmkritika - 8. kép

Sajnos a többiek sokszor mintha nem is ugyanabban a filmben szerepelnének - jóformán azt sem tudjuk, mi a nevük, mivel foglalkoznak, mit akarnak, vagy hogy egyáltalán mit keresnek a történetben. Majdhogynem ugyanolyan kellékek csupán, mint a sztori hátteréül szolgáló lakás, kórház, kocsi, utca vagy a pálmafák, amiket az alkotók elővettek egy-egy jelenet erejéig, amikor éppen szükség volt rájuk. A haverok szerepe a szokásos klisék szerint alakul: Emma legjobb barátnője, Patrice (Greta Gerwig) a kritikus és gyakran cinikus tanácsadó, Adam legjobb cimborája pedig Eli (Jake Johnson), aki előszeretettel cukkolja barátját, és jobbnál jobb ötletekkel szolgál számára. Emma húga, a házasodni készülő Katie (Olivia Thirlby) természetesen tökéletes ellenpontja nővérének, mivel ő feltétel nélkül hisz a szerelemben, így Emmát is "az igazi" megtalálására és megtartására biztatja. Dr. Metzner (Cary Elwes) alkalmi feltűnései az érett és sármos férfi vonzerejét és a kísértést jelentik Emma számára, és Adam faterjának időnkénti megjelenése - beleértve a film végén látható "gyónást" - is a kötelező körök lerovásának kategóriájába sorolható. Ily módon a karakterekkel kapcsolatban gyakran az lehet a benyomásunk, hogy jól érezhetően eszközök csupán, mint inkább hús-vér emberek, valódi érzések, gondolatok és motivációk nélkül.

Csak szexre kellesz filmkritika - 9. kép

A helyzeten sajnos nem javít, hogy a poénok nem igazán emlékezetesek, sőt néha kifejezetten rosszak és erőltetettek - mint például amikor Emma korábban teljesen heterónak és meglehetősen férfias jelenségnek látszó, bájgúnár és egoista udvarlója, Sam (Ben Lawson) szobára vonul egy nagydarab homokos fickóval, csak mert valakitől azt a tanácsot kapta, hogy érdemes változatos dolgokat kipróbálni. De a "Great Scott!" szófordulat - ami itt valójában nem más, mint Alvin Franklin egykori tévésztár státuszával összefüggő viccelődés - gyakori ismételgetése is alapvető fantáziátlanságra utal. Arról már nem is beszélve, hogy ezt a szintén az angol nyelvből eredő mondást egyszerűen "Nagy Scott!"-nak fordították - nem mintha túl sok lehetséges alternatíva állt volna rendelkezésre -, ami viszont egy magyar ember számára abszolút semmit sem mond. Habár a "mensimix" révén már egészen az élre tör a nyelvújítás, melyre a külföldi - elsősorban az amerikai - filmek szinkronizálása során rendre szükség is van, maga a női havi vérzés alkalmából készült zenei válogatás sem igazán képezi a hihető vagy ötletesnek mondható húzások kategóriáját. Hiszen valljuk be, a menstruáció szintén kissé szokatlan és bizarr, mint közhírré tétetett esemény a civilizált társadalmakban - legalábbis egyelőre...

Csak szexre kellesz filmkritika - 10. kép

Ellenben a legjobban sikerült jelenetek közé tartozik, amikor Emma kiosztja Adam apját, felvilágosítva, hogy mekkora kretén is valójában, a barátnője pedig nemkülönben - őt később maga Adam teszi helyre. Lucy (Lake Bell), az Adamre bukó esetlen producer bénázása a sráccal szintén megmosolyogtató, és életszagú példája annak, hová vezethet a túlzott görcsösség és akarás az álompárral való randi során. A rendkívül szórványos poénokon és az aktuális témán kívül az egyetlen értékelhető dolog a főszereplők kapcsolatának alakulása, még ha nem is szolgál különösebb meglepetéssel. Csupán azért azonban, mert nagy nevek és felkapott színészek szerepelnek benne, még egyetlen filmből sem lesz kiemelkedő alkotás.

Csak szexre kellesz filmkritika - 11. kép

A Csak szexre kellesz - sajnos a Hollywoodtól már megszokottnak tekinthető módon - tele van közhelyekkel és elcsépelt megoldásokkal, és a kiszámítható narratíva is a hanyag iparosmunkának nevezhető forgatókönyv számlájára írható. A film talán legnagyobb erénye, hogy egy létező "modernkori" problémát tárgyal, ezt azonban túlságosan is trendi(eskedő), fantáziátlan, sőt néha kissé ízléstelen módon teszi, ami miatt egy teljességgel középszerű és felejthető produkcióról beszélhetünk. Ami pedig a témához kapcsolódó viselkedésmintákat és a "szakzsargont" illeti, úgy tűnik, van még hová "fejlődnünk" itt Kelet-Európában, hogy utolérjük az általánosan mértékadónak tekintett Amerikát - nem mintha más út egyáltalán nem kínálkozna előttünk. Azoknak viszont, akik mindenképp szeretnék megnézni a moziban, szerencsére nem kell megvárniuk a nyelvújítási lemaradások behozatalát, mivel a film - a kényesebb, bizonytalan magyar megfelelővel bíró kifejezések mellőzésével ugyan - az egyébként rutinos Speier Dávid fordításának köszönhetően már magyar szinkronnal látható. Megtekintése tizenhat éven aluliaknak szülői felügyelet mellett sem ajánlott.


Csak szexre kellesz előzetes

 

Csak szexre kellesz filmkritika / No Strings Attached (2011)

  • Szereplők: Natalie Portman, Ashton Kutcher, Greta Gerwig, Jake M. Johnson, Lake Bell, Kevin Kline, Cary Elwes
  • Forgatókönyv: Elizabeth Meriwether
  • Operatőr: Rogier Stoffers
  • Vágó: Dana E. Glauberman
  • Zene: John Debney
6 hozzászólás

juhaszandor

8 éve, 14 napja

Egyik se néz ki valami túl jól szerintem. A film azért egész jó.

válasz erre

Vendég

10 éve, 9 hónapja és 19 napja

A srácot nagyon úgy futtatják mintha valami iszonyat jó pasi lenne... Azért ennyire nem jó! A csaj viszont gyönyörű.

válasz erre

skyman

10 éve, 9 hónapja és 20 napja

Huu láttam a bemutatoját és nagyon tetszett
mindenképp megnézem, már csak a csaj miatt is

válasz erre

Vendég

10 éve, 9 hónapja és 20 napja

Jó lenne már egy vígjáték a romantikus jelző nélkül... Régen volt ilyen.

válasz erre

Vendég

10 éve, 9 hónapja és 21 napja

ez a csaj nekem is kéne "csak szexre"!

válasz erre

Vendég

10 éve, 9 hónapja és 21 napja

Natalie Portman a világ egyik legbájosabb nője. Miatta ki nem hagynám ezt a mozit..

válasz erre
legutóbbi hozzászólások
 

Itt is rontjuk a levegőt

marco profilja