Advertisement

Coenológia, 1. rész filmkritika

2008. március 08.
70.1681
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
gocsa profilja, adatai
gocsa
Invenciózusak, kreatívak, szatirikusak, provokatívak, idioszinkratikus hangvételűek, de legfőképpen roppantul szórakoztatóak; ők a legjobb dolog, ami az amerikai filmgyártással történt az utóbbi negyed évszázadban. Josh Brolin, a Nem vénnek való vidék főszereplője szerint a Coen testvérek: "Olyanok, mintha egy ember lennének két fejjel, ugyanakkor mindkettő tisztában van azzal, hogy mihez van érzéke, mi a feladata. Így tudnak ilyen hatékonyan dolgozni."
Advertisement


A Coenékre bizony gyakran hivatkoznak "kétfejű rendezőként", olyannyira súrlódásmentesen, kollaboratívan képesek dolgozni egy filmen. A szerepeket látszólag megosztják, ám valójában szétválaszthatatlanok, egyéni kontribúcióik kibogozhatatlanul átszövik egymást, ha művészi munkáról van szó. Négy Oscar-díj, egy Golden Globe, két BAFTA-díj, és négy cannes-i győzelem után csak kevés, még bezsebelésre váró elismerés maradt számukra, emellett filmjeik rendre ott szerepelnek a legelismertebb kritikusok évzáró listáinak élén, míg 2005-ben az angol Empire magazin olvasóinak szavazása alapján bekerültek a valaha élt 20 legjobb rendező közé is.


Coenológia, 1. rész filmkritika - 2. kép

Joel (1954. november 29.) és Ethan Coen (1957. szeptember 21.) a Minnesota állambeli Minneapolisban nőttek fel, azon belül is annak egy St. Louis Park nevezetű külvárosi negyedében. Zsidó értelmiségi családban nőttek fel, édesapjuk, Edward, közgazdasági professzor volt a Minnesotai Egyetemen, anyjuk, Rena pedig művészettörténész a St. Cloud State Egyetemen. Hárman voltak testvérek, nővérük, Debbie (akiről csak nagyon ritkán beszélnek) orvos lett, majd kiköltözött Izraelbe. Sem Ethan, sem Joel még csak ki sem látogatott oda soha, mivel - az ő szavaikkal - úgy képzelték el Izraelt, mint egy "felfegyverzett zsidó nyári tábor". A gyerekkorukat "teljesen külvárosiként" írták le; a legtöbbször otthon ültek a TV-t nézve, Joel gyakran áthívta barátait is, míg Ethan inkább csendes, magának való volt, és szívesebben olvasott, mintsem barátkozott. A három év korkülönbségből adódóan a testvérek ("Joe" és "Eth", ahogy egymást hívják) ahogy nőttek fel, egyre kevesebb időt töltöttek együtt, annak ellenére, hogy közös szobájuk volt - hiszen eltérő osztályokba, vagy éppen iskolákba jártak. Egy dolog viszont összekötötte őket: a filmek szeretete.

Egy ismerősük ötletén felbuzdulva elhatározták, hogy vásárolnak egy kamerát, és hobbiból filmeznek majd, közösen barátaikkal. Mivel pénzük nem volt hozzá, Joelnek kellett fűnyírással megkeresnie azt, végül pedig össze is gyűlt egy Super 8-ashoz elegendő összeg. A kezdeti kísérletezések (például a TV képernyő felvétele) után elkezdtek egyfajta "remake"-eket gyártani általuk látott, és kedvelt filmekből, saját maguk és a szomszédban lakó gyerek főszereplésével. Leforgatták például a Lassie hazatér Coen-féle verzióját, vagy Otto Preminger debütáló rendezését, az Advise & Consentet - ez utóbbit állításuk szerint soha nem is látták. De saját történeteket is írtak ám, ilyen volt a Henry Kissinger - A Man on the Go, vagy a Lumberjacks of the North.


Coenológia, 1. rész filmkritika - 3. kép

Joel erős közepes tanuló volt középiskolában, sosem tört nagy babérokra. Az unalom elűzése érdekében, környezetváltozásra vágyva, megkérte szüleit, hadd iratkozzon át máshova. Egy massachusettsi kisváros, Great Barrington Simon's Rock elnevezésű főiskolájába került, amely Amerika egyetlen olyan iskolája volt, ahol a diákok már középiskolás éveik alatt felvehettek főiskolás tárgyakat. Érett, határozott, és eltökélt tanulók jártak a Simon's Rockba - pontosan az eszes, ugyanakkor még céltalan Joelnek való hely volt. Innen a New York-i Egyetem volt a következő állomás, legfőképpen azért, mert az összes többi, általa preferált egyetem jelentkezési határidejét lekéste. A film szakon itt töltött négy év alatt a filmkészítés technikai csínját-bínját kitanulta, de kellőképpen nem tudta kifejezni magát, nem volt igazán ihletett időszak ez számára. Filmeket persze kellett készítenie, ahogyan egy 30 perces diplomamunkát is, amely a Soundings (Hallgatózások) címet kapta, és a dráma, vígjáték, és erotika egészséges keveréke volt. Egy nőről szólt, aki, míg süket barátjával szeretkezik, addig szóban annak legjobb barátjával teszi ugyanazt - aki mellesleg a szomszédos szobában hallgatózik.

Joel már az egyetemi évek alatt fel-felkereste testvérét egy független film elkészítésének ötletével, ám Ethan ekkor még jócskán a középiskola padjait koptatta. Joel New York után a Texasi Egyetem film szakán folytatta tanulmányait, ám mindössze 9 hónapot töltött ott. Hogy miért? A válasz nyilvánvaló, ha tudjuk, hogy már beiratkozásának oka sem a tudásvágy volt: egy nő miatt ment erre az egyetemre. Hogy ez ugyanaz a nő volt-e, akit nem sokkal később elvett, nem tudni, a lényegen azonban mit sem változtat: Joel megházasodott. Hamar válás lett azonban a vége, közös megegyezés alapján, aminek valószínűleg nem elhanyagolható oka volt a tény, hogy egyiküknek sem volt még meg a kellő pénze családalapításhoz. Joel végül visszatért New Yorkba, ahova Ethan is követte lediplomázása után.

De itt álljunk csak meg, és nézzük át a fiatalabbik Coen eddigi élettörténetét is.


Coenológia, 1. rész filmkritika - 4. kép

Ethan bátyja nyomdokaiba lépett, és szintén a Simon's Rock-ban végezte el középiskolai tanulmányait. A jelentkezéseire testvérénél jobban ügyelve, felvételt nyert a New Jersey állambeli Princeton Egyetemre, ahol filozófia szakon diplomázott. Habár ő volt a "könyvmoly" Coen fiú, Joelhez hasonlóan ő sem vette túlzottan komolyan az iskolát. Egy későbbi interjúban, amikor filozófiai tanulmányairól érdeklődtek, azt mondta szimplán a "poén kedvéért" ment a Princetonra.

Ezután következett a már említett New York, ahol a testvérek útjai újra keresztezték egymást. Joel viszonylag hamar talált filmes munkát magának; produkciós asszisztensként dolgozott reklámokon, oktatófilmeken, videóklipeken. Még New York-i barátjának, az operatőr Barry Sonnenfeldnek (aki később olyan filmekkel vált híressé rendezőként, mint az Addams Family, vagy a Men in Black) is dolgozott, aki így emlékezett vissza erre az időre: "Ő volt a legrosszabb produkciós asszisztensem. Három parkolócédulát kapott, késett, és felgyújtotta a füstgépet." Szerencsére Joelnek a vágáshoz sokkal több érzéke volt. Alacsony költségvetésű horrorfilmeken dolgozott vágóként, amikor 1980-ban egy 22 éves független író/rendező felfogadta vágó asszisztensének.


Coenológia, 1. rész filmkritika - 5. kép

Ez az ifjú titán nem más volt, mint Sam Raimi, aki középiskolai barátjával, Bruce Campbellel a főszerepben addigra már tucatnyi Super 8-as filmet leforgatott, és éppen a mára már kult klasszikussá vált Gonosz halottakon (Evil Dead) dolgozott. A Raimivel való munkakapcsolat - és barátság - roppant fontos mérföldkő volt a testvérek életében. Rengeteg inspirációt, ötletet magukba szívtak a közös munka során, aminek nyomai még mai napig láthatóak filmjeikben. De ami ennél is fontosabb, Raimitől tanulták meg, hogy egy független filmes is megvalósíthatja álmát, ha keményen dolgozik érte, és még milliókra sincs szüksége hozzá. A Gonosz halottak elkészítéséhez szükséges pénzt ugyanis Raimi filmjének egy fél órás, rövidített változatával, egyfajta előzetesével gyűjtögette össze, amit minden potenciális befektetőnek levetített.

Míg Joel vágóként dolgozott, Ethan a Macy's-ben robotolt, szabadidejükben pedig közösen írták egymás után a forgatókönyveket. Mivel Raimi és a testvérek között olyan jónak bizonyult az összhang, elhatározták, közös írásba kezdenek. Az eredmény, egy rajzfilmszerű film-noir paródia, a Bűnözési hullám (Crimewave) címet kapta, a belőle készült filmet Raimi rendezte, és 1984-re lett kész, de Amerikában csak 1986-ban mutatták be. A bemutató késlekedése is része volt a film hírhedté vált kálváriájának: az egész produkció problémáktól terhes volt (legfőképpen a stúdió keserítette meg Raimiék dolgát, aki könyörtelenül újravágta a kész filmet, és új címet adott neki, így teljességgel kiherélte Raimi és a Coenék vízióját), így a végeredmény sem lett túl kecsegtető, sem kritikai, sem pénzügyi szempontokat nézve. Raimi és a testvérek megtapasztalhatták mennyire idegölő, és a kreativitást korlátozó egy nagy stúdióval a hátuk mögött dolgozni; később mindhárman megtagadták a filmet.

Ethan és Joel azonban nem akartak örökre másodhegedűs szerepben ragadni, ennél sokkal ambiciózusabbak voltak: Raimi Gonosz halottakkal elért sikerén felbuzdulva ők is saját filmet akartak írni, és rendezni. Mégpedig igazi, vérbő neo-noirt.

A folytatás egy hét múlva olvasható, amiből többek között megtudhatjátok, hogyan készült a Coen testvérek első filmje, ki az a Roderick Jaynes, illetve azt, hogy Ethan és Joel elképzelése szerint hogyan született meg a hullahopp karika!
 

Coenológia, 1. rész filmkritika / ()

  • Műfaj:
  • Hazai premier: nincs még időpont
  • Rendezte:
  • Hossz: 0 perc
  • Szereplők:
  • Forgatókönyv:
  • Operatőr:
  • Vágó:
  • Zene:
  • IMDb:
  • Gyártó:
  • Forgalmazó:
  • Honlap:
Advertisement
nincs még hozzászólás

Advertisement
legutóbbi hozzászólások
 

Itt is rontjuk a levegőt

iPet profiljamarco profiljaAkitelin profilja