Az előzeteseket látván az Annát sokan már előre elkönyvelték John Wick női megfelelőjének, azonban azt kell mondjam, bőven különbözik attól annyira, hogy ez a fajta összehasonlítás ne legyen helytálló. Ugyanakkor az is igaz, hogy a hasonló mozikkal már nagyon nehéz bármi újat mutatni vagy nagyot villantani - és az sem könnyíti meg a dolgot, hogy Besson letett már az asztalra egy pár akciófilmet, ám az utóbbi időben azok nem igazán találtak kedvező fogadtatásra, de az értékelések minimum megosztóak voltak. Vajon mit tudott most kitalálni a francia mozifenomén?
Az 1980-as évek Szovjetuniójában Anna, a fiatal, család nélküli lány (Luss) csak sodródik az élettel, mely rossz társasággal és rossz pasikkal hozza össze. Amikor már odáig jut, hogy legjobb lesz véget vetni a szenvedésnek, egy KGB-ügynök szó szerint visszautasíthatatlan ajánlatot tesz neki. Alex (Luke Evans) azt ígéri, hogy öt év szolgálat után szabadon elmehet, és azt tehet, amit csak akar.
Anna főnöke, a kőkemény Olga (Helen Mirren) azonban igencsak rövid pórázon tartja "hősnőnket", akinek szó nélkül likvidálnia kell mindenkit, akit csak kijelölnek számára - ha szükséges, akkor úgy, hogy elcsábítja a célpontot. Amikor Párizsban modellként álcázva magát nehézségek adódnak egy akció során, a CIA egyik tapasztalt embere, Leonard Miller (Cillian Murphy) szegődik Anna nyomába. Az események sűrűjébe került lány veszélyes macska-egér játékba kezd az életéért és a szabadságáért...
A KGB a CIA ellen mint téma egyáltalán nem újdonság, legfeljebb a megközelítés és a tálalásmód újszerű valamelyest, a lány szabadságával a középpontban. Amit a dolog lélektanáról mondani tud Besson, az lényegében csak annyi, hogy milyen nehéz a kémek, illetve ügynök-bérgyilkosok élete, különösen akkor, ha nő az illető. Viszont a jelek szerint igazából nem is akar túl komoly mondanivalót belénk sulykolni, a hangsúly sokkal inkább a meglepetésen és csavarokon van.
Az időben való ugrálással kissé keszekusza lesz ugyan a cselekmény, ám a segítségével Besson manipulálni képes a nézőit, hogy azok kíváncsiak legyenek az előzményekre, az utózmányokra, illetve úgy általában arra, hogy Anna hogyan került abba a helyzetbe, amiben éppen találjuk. Végül, ha nem is túl könnyen, azért csak összeáll a kép, s még ha nem is kapunk választ minden kérdésünkre, a történet egy kerek egészet alkot.
Na és persze ott a stílus, ami még mindig megvan a rendezőben, aki ezúttal nem spórol a vérrel és az erőszakkal. Saját korábbi alkotásai mellett persze alighanem megillették a zsáner más prominens képviselői, ezért nem véletlen, ha megtekintés közben valóban eszünkbe jutnak olyan filmek, mint a John Wick vagy a Kill Bill. Annak ellenére azonban, hogy sok hatás keveredik a produkcióban, ezen az egyvelegen valahogy mégis átjön Besson saját stílusa.
Persze lehet, hogy azok, akik csupán egy elcsépelt akciófilmként értékelik az Annát, mindezt nem így látják. Ugyanakkor azon tény, hogy a cselekménynek legfeljebb csak bizonyos elemeiben van köze a valósághoz, a részleteket tekintve viszont igen távol áll attól, oly módon is értelmezhetővé teszik ezen alkotást, hogy az egyfajta kém-paródia akar lenni, vagy legalábbis akként is felfogható.
A narratíva tehát erősen stilizált, ám Besson láthatóan nem is a realizmusra törekedett, hanem a szórakoztatásra azáltal, hogy némileg új színt visz az egyébként már lerágott csontnak számító kém- és akciófilmek világába. Eközben kicsit görbe tükröt állít a kémfilmek elé, illetve kifigurázza azok sablonjait, amihez néhány elég őrült, de legalábbis elvetemült ötletet bevet.
Ebben maximálisan partnerre talált a színészeiben, akik közül Helen Mirren viszi a pálmát azzal a fajta hátborzongató "coolsággal", amit már máskor is láthattunk tőle. Besson nem mulaszt el néha kikacsintani a nézőire, ami még inkább megerősíti, hogy ezt a filmet nem szabad túlságosan komolyan venni.
Az Anna persze nyilvánvalóan messze van a tökéletességtől. Luke Evans mint szovjet kém nem igazán hiteles, s bár a 80-as évek bizonyos stílusjegyei felfedezhetőek, azt azért nem mondanám, hogy a produkció sikerrel visszarepített a hidegháborús korszak végére.
Mindazonáltal ez a mozi egyáltalán nem annyira rossz, mint amilyennek sokan beállítják - lehet, hogy egyesek megköveznek érte, de számomra Anna minden további nélkül felülmúlta Lucy-t. Egy egyszeri megnézésre való popcornfilmnek, illetve egy laza szórakozásnak és némi változatosságnak a rengeteg sablonos alkotás között abszolút megteszi.
Anna / Anna (2019)
elég csak egy nachos, köszi- Műfaj: Akció
- Hazai premier: 2019. július 18.
- Rendezte: Luc Besson
- Hossz: 119 perc
- Szereplők: Sasha Luss, Luke Evans, Cillian Murphy, Helen Mirren
- Forgatókönyv: Luc Besson
- Operatőr: Thierry Arbogast
- Vágó: Julien Rey
- Zene: Eric Serra
- IMDb: 7456310
- Gyártó: Summit Entertainment
- Forgalmazó: Freeman Film
- Honlap: anna.movie