A majmok bolygója: Háború filmkritika

2017. július 12.
72.8851
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
DNS profilja, adatai
DNS
Lázadás, Forradalom, és most Háború - vagyis elérkeztünk a klasszikus Majmok bolygója eseményeinek előzményeit elmesélő, 2011-ben indult filmfolyam újabb, az intelligens majmok és az emberek konfliktusát még inkább kiélező felvonásához. Miután Matt Reeves rendezőként még az első, felvezetésnek igen biztató résznél is minőségibb és húsbavágóbb folytatást készített, talán joggal várhattuk tőle, hogy újfent egy feszültséggel teli, lebilincselő mozival bővíti a közönség és a kritikusok által egyaránt kedvelt franchise-t.


Reeves ezúttal azonban társ-forgatókönyvíróként is kivette a részét az alkotói folyamatból, miközben két korábbi író producerré avanzsálása mellett Mark Bomback továbbra is rendelkezésre állt a történet és a karakterek kidolgozása során. A gond csupán az, hogy Reeves aprólékos és alapos, részletekbe menő stílusa olyannyira meghatározóvá vált a Háború esetében, ami immár sokszor inkább kárára, mintsem hasznára vált a produkciónak. Noha maga a cselekmény egyfajta logikus folytatása a korábbiaknak, a realizmust a szentimentalizmus oltárán feláldozó narratíva már nem biztos, hogy az előző részek kedvelőinek is ugyanúgy elnyeri majd a tetszését.

Két évvel a Forradalom eseményei után az intelligens majmok Cézár (Andy Serkis) által vezetett törzse továbbra is a San Francisco környéki erdőkben bujkál, miközben a csak Ezredesként emlegetett, mindenre elszánt katona (Woody Harrelson) emberei azon igyekeznek, hogy kézre kerítsék legfőbb ellenségüket. Az események szerencsétlen fordulatát követően Cézár elhatározza, hogy maga számol le az Ezredessel, csapata túlnyomó részét ugyanakkor útnak indítja egy új, békésnek remélt otthon felé.

A leghűségesebb társai, Maurice (Karin Konoval) és Rakéta (Terry Notary) által kísért vezér katonákat követő útja során olyan furcsa szerzetekkel találkozik, mint Nova, a néma és elárvult kislány (Amiah Miller) vagy az állatkerti csimpánzból remetévé vált "Rossz majom" (Steve Zahn), miközben újra meg újra kénytelen megtapasztalni az ember kegyetlenségét.

Amikor azonban végre szemtől szemben találkozik a gyűlölt ezredessel, olyan dolgokra derül fény, melyek egészen más megvilágításba helyezik Cézár számára a "majominfluenza" miatt a kihalás szélére sodródott Homo sapiens és az intelligenssé vált majmok rendkívüli helyzetét...

Maurice, a nagylelkű orángután (Karin Konoval) az elárvult Nova (Amiah Miller) védelmére kel

Maurice, a nagylelkű orángután (Karin Konoval) az elárvult Nova (Amiah Miller) védelmére kel


A Háború, noha jól és izgalmasan kezdődik, a játékidő előrehaladtával fokozatosan ellaposodik és vontatottá válik. Nagyon kevés az akció, lényegében csak a film elején és végén találunk mozgalmasabb részeket, ami önmagában még nem lenne baj, ha a feszültség hosszú távon megmaradna, és nem haladna olyan akadozva a sztori. Az író-rendező azonban ezúttal sajnos a feszültséget sem volt képes fenntartani, ami a Forradalomban végig szinte kézzelfogható volt.

A gondokat csak tetézi a helyenként hatásvadász megvalósítás, mely nem egyszer áthajlik túlzottan művibe és művészieskedőbe, sőt néha egyenesen teátrálisba. A kelleténél mesterkéltebb és elnyújtottabb jelenetek közben többször előfordult, hogy nem voltam képes fenntartani a kétkedésem felfüggesztését, ami pedig egy fiktív történet esetében mindig alapvető fontosságú ahhoz, hogy az ember el, illetve be tudja fogadni a látottakat. És talán éppen ez a legnagyobb baj a Háborúval, hisz ezzel sajnos az előző részben látott, nagyfokú realizmus érzése is odalett.

Majmok lovon - A majmok bolygója egyik elmaradhatatlan momentuma

Majmok lovon - A majmok bolygója egyik elmaradhatatlan momentuma


De ha már a tárgyalásmódnál tartunk, eleve felmerül a kérdés, hogy miért kell egy, majdhogynem a hard science fiction határát súroló, mégis egyértelműen blockbusternek számító Majmok bolygójából szinte száz százalékban művészfilmet csinálni. A - számomra legalábbis - ezúttal kisebb csalódást okozó Matt Reeves és stábja munkáján látszik, hogy rengeteg filmet megnéztek a forgatás előtt és számtalan ötletet meríttek azokból, csakhogy felhasználásuk eredetisége és kivitelezésmódja nem kevés kívánnivalót hagy maga után.

Az egyik legjobb példa erre, hogy az egyébként egyáltalán nem közlékeny, kőkemény Ezredes egyetlen monológban összefoglalja a történet lényegét, ráadásul olyan szájbarágós módon, hogy egy ponton még a "majmok bolygója" frázis is elhangzik tőle. Ehhez hozzáadódnak Cézár víziói, melyek szintén hatásvadászok, és inkább zavaróak mint hihetőek. A majmok vezetője immár majdnem bibliai státuszokra tör, magára vállalva, hogy elvezeti övéit egy új hazába, csakhogy a párhuzam megvalósítása sajnos kissé erőltetettre sikeredett.

Az Ezredes (Woody Harrelson) a "vagy mi, vagy ők" elvét követi

Az Ezredes (Woody Harrelson) a "vagy mi, vagy ők" elvét követi


A Maurice által "örökbe fogadott" kislány sztorija, illetve a majmokkal való, szinte minden átmenet vagy felvezetés nélküli szoros kapcsolata úgyszintén nehezen hihető, még ha akadnak is igaznak tetsző, megható pillatatai a történet ezen szálának. A komikus vonalat bevezető "Rossz majom" szerepeltetése pedig alapvetően félresikerült próbálkozás, mely nem igazán illik a narratíva kontextusába és hangvételébe, pláne annak tükrében, hogy már a Forradalom is nagyon jól működött hasonló jellegű karakterek nélkül.

Az efféle húzások ellenére A majmok bolygójának legújabb felvonása immár sokkal inkább tragikus eposz, mint igazi sci-fi, thriller vagy akciófilm, mely műfajokat oly sikeresen ötvözte a Forradalom a drámai elbeszélésmóddal. Visszatekintve mindenképp kicsit becsapva érzem magam a Háború által, melynek már a címe is eléggé megtévesztő, lévén a cselekmény elsősorban nem az emberek és a majmok közötti háborúról szól, hanem a személyes bosszúról és a túlélésről.

A "Rossz majom" (Steve Zahn) gyávasága ellenére hajlandó segíteni Cézárnak

A "Rossz majom" (Steve Zahn) gyávasága ellenére hajlandó segíteni Cézárnak


Ami továbbra is tetszett ugyanakkor, az a CGI, illetve motion capture általi, egészen élethű, már-már fotorealisztikus vizuális megvalósítás, valamint a majmok világának részletes bemutatása. Annyiban sikerült tovább mélyíteni a mitológiát, hogy akadnak árulók és hűséges alattvalók, mint ahogy az általában a valóságban is lenni szokott. Az emberek és a főemlősök közötti egyensúly nagyjából ugyanúgy fennáll, mint az előző részben, habár kissé újfent eltolódik az utóbbiak felé.

Az viszont nem feltétlenül szerencsés, hogy a Lázadáshoz hasonlóan most sem igen kapunk kedvelhető emberi karaktereket, leginkább csak olyanokat, akiket valamilyen szinten meg lehet érteni, még ha teljesen azonosulni nem is tudunk velük. A tény, hogy az Ezredes és csapata egyetlen célja, hogy biztosítsák az emberi faj fennmaradását és domináns státuszának megőrzését, még nem feltétlenül teszi őket szimpatikusabbá a néző számára az Avatarban látott embereknél, akik képesek leigázni egy bolygó egész népét a saját hasznuk érdekében.

A majmok vezére ugyan nem akar háborút, de sosem hátrál meg övéi előtt

A majmok vezére ugyan nem akar háborút, de sosem hátrál meg övéi előtt


A pozitívumok között meg kell még említeni, hogy alapvetően jól sikerült az összekötés az eredeti Majmok bolygójával, szóval ha itt abba is hagynák a sztorit - amit a hírek szerint nem fognak -, a kettő közötti átmenet akkor is teljesen logikusan lekövethető volna. Az ugyanakkor még mindig nem derült ki pontosan - legfeljebb néhány utalás történt rá -, hogyan lett egy elszigetelt majomcsapatból az egész világra kiterjedő, uralkodó csoport.

Habár sosem könnyű egy ilyen, az emberben felemás benyomásokat keltő produkciót értékelni, azt be kell vallanom, hogy a Háború kritikai visszhangjait látva kicsit ugyanaz az érzés fogott el, mint nemrég a Logan-t követően: biztos, hogy ugyanazt a filmet láttuk? Amennyiben igen, akkor vagy én tévedek, vagy úgy tűnik, a politikai korrektség kényszere immár nem csak a politikusokat és a média egyéb területeit, de a filmkritikusokat is utolérte.

Félreértés ne essék: ha az e heti premierfilmek valamelyikének megtekintésén gondolkodtok, netán a Baywatch és A majmok bolygója között hezitálva, akkor még mindig sokkal inkább az utóbbit tudom ajánlani, lévén az legalább tartalmaz valamilyen értéket az előbbivel szemben...


A majmok bolygója: Háború előzetes

 

A majmok bolygója: Háború / War for the Planet of the Apes (2017)

egy jegyet megér. egyet.
  • Műfaj: Sci-fi
  • Hazai premier: 2017. július 13.
  • Rendezte: Matt Reeves
  • Hossz: 140 perc
  • 2017-07-12 15:30:00 https://www.gamechannel.hu/pictures/cinemachannel/a-majmok-bolygoja-haboru_1.jpg
  • Szereplők: Andy Serkis, Woody Harrelson, Steve Zahn, Amiah Miller, Karin Konoval, Terry Notary, Toby Kebbel
  • Forgatókönyv: Matt Reeves, Mark Bomback
  • Operatőr: Michael Seresin
  • Vágó: William Hoy, Stan Salfas
  • Zene: Michael Giacchino
6
Matt Reeves 140 Michael Giacchino 2017-07-12 15:30:00 https://www.gamechannel.hu/pictures/cinemachannel/a-majmok-bolygoja-haboru_1.jpg
20 hozzászólás

rDAVE

7 éve, 4 hónapja és 2 napja

Yanez írta:
No de Marco! Ez nem egy tipikus X-men film, sőt nem is az! Ez egy méltó búcsúztatása Rozsomák karakterének. Ez erről szólt, nem többről. Aki mást várt, az nyilván nagyon elvolt tévedve, és egy újabb X-men mozit várt. Ott van pl a Mad Max: A Harag Útja. Annak mi volt a sztorija? Még ennyi sem bakker. De tényleg! És mi lett vele? Na látod!
Mad Max: A Harag Útjának nem is kell. Az látvány és akció pornó, de a Logannél számított a sztori. Próbált egy dráma is lenni az akció mellett, de én eléggé nyomasztónak találtam, csak sajnos nem azért, mert sötétebb a hangulata. Olyan filmeket láttam már, amitől az átlag popcornzabáló néző kidobná a taccsot. Ez csak egyszerűen nem tudott berántani, olyan "nyögvenyelős" film... GC kritika nem befolyásolt, azt lusta voltam elolvasni. röhögő smiley Azért rossz nem volt, de különösen jó se, nem is értem ezt az imdb 8,2 pontot. Nekem csalódás volt, de azért egyszer még neki megyek újra...

válasz erre

Yanez

7 éve, 4 hónapja és 3 napja

marco írta:
Az hogy nem volt sztorija.
No de Marco! Ez nem egy tipikus X-men film, sőt nem is az! Ez egy méltó búcsúztatása Rozsomák karakterének. Ez erről szólt, nem többről. Aki mást várt, az nyilván nagyon elvolt tévedve, és egy újabb X-men mozit várt. Ott van pl a Mad Max: A Harag Útja. Annak mi volt a sztorija? Még ennyi sem bakker. De tényleg! És mi lett vele? Na látod!

válasz erre

totyak

7 éve, 4 hónapja és 3 napja

marco írta:
Az hogy nem volt sztorija.
De, mer' meg köllött menteni a kiscsajt, aki amúgy tudott vigyázni magára röhögő smiley nyelvnyújtó smiley

válasz erre

marco

7 éve, 4 hónapja és 3 napja

Yanez írta:
Miért, mi volt a szánalmas a Logan film sztorijában? A dramaturgia valóban hagyott kívánnivalót maga után. A rendezés pedig egy erős közepes, vagy miért is nem az? Csak kíváncsi vagyok. mosolygó smiley
Az hogy nem volt sztorija.

válasz erre

Yanez

7 éve, 4 hónapja és 3 napja

marco írta:
Egyáltalán nem nézi egyikünk sem mások kritikáját, már csak azért sem mert:

1. Abszolúte nem érdekel.
2. Még nincs másnak (sem) kritikája, amikor mi megírjuk a sajátunkat.
3. Egyáltalán nem lényeges hogy ki mit hogy ír, az objektivitás a fontos.

A Logan megy egy rakás **** volt, szánalmasan hulladék történettel és felháborítóan silány dramaturgiával, értékelhetetlen rendezéssel.
Miért, mi volt a szánalmas a Logan film sztorijában? A dramaturgia valóban hagyott kívánnivalót maga után. A rendezés pedig egy erős közepes, vagy miért is nem az? Csak kíváncsi vagyok. mosolygó smiley

válasz erre

Yanez

7 éve, 4 hónapja és 3 napja

Gólem írta:
Ez ritka nagy baromság! röhögő smiley Az egyetlen hiteles és hihető forrás a GC mindenben. Soha nem csalódtam sem kritikában, sem tesztben. Az hogy téged elvakít a CGI, egyéni szocproblem.
Ez a komment így eléggé elvakult GC fan stílusú lett. Én nem a CGI-t nézem, sőt, nálam az csak a '90-es években élvezett előnyt. Kritikákat olvasok (több más és külföldi oldalakról is) és sok-sok ember véleményét. Általában így kapok világosabb képet egy adott produktumról .

válasz erre

marco

7 éve, 4 hónapja és 3 napja

Yanez írta:
Akkor elnézéssel tartozom, mert nem minden filmre értettem! Bocsi! Amúgy meg direkt sem kell azért írni negatív kritikát, hogy kitűnj a sorból. mosolygó smiley Vagyis ne azt nézd kik vannak a sorban, hanem hogy mi az amiért benne állnak. kacsintó smiley
Egyáltalán nem nézi egyikünk sem mások kritikáját, már csak azért sem mert:

1. Abszolúte nem érdekel.
2. Még nincs másnak (sem) kritikája, amikor mi megírjuk a sajátunkat.
3. Egyáltalán nem lényeges hogy ki mit hogy ír, az objektivitás a fontos.

A Logan megy egy rakás **** volt, szánalmasan hulladék történettel és felháborítóan silány dramaturgiával, értékelhetetlen rendezéssel.

válasz erre

Yanez

7 éve, 4 hónapja és 3 napja

DNS írta:
Sejtettem én, hogy a majmok mellett elsősorban a Logan piszkálja a csőrödetmosolygó smiley

Azzal a filmmel kapcsolatban csak annyit tudok mondani, hogy nekem valóban nem igazán jött be, és Marconak sem... De persze ízlések és pofonok, szóval attól még másoknak - akár sokaknak is - tetszhetett. Mindenesetre amikor kvázi "mindenki más" magasztal egy produkciót, mi nem fogunk csak azért beállni a sorba, hogy ne lógjunk ki belőle, azaz mindig őszintén leírjuk a véleményünket az adott filmről. (Ahogyan tettem ezt most a Háborúnál is, amit azért mellesleg távolról sem az összes médium emelt piedesztálra.)

Amúgy pedig csak azzal volt gondom, hogy úgy általánosítottál a kommentedben, mintha itt szinte minden jó filmet lehúznánk, miközben azokról máshol csak pozitív kritikák és visszajelzések születnek. Holott ha néhány mozi esetében van csak szó ilyesmiről, akkor azért aligha lehet tendenciáról beszélni, nemdenem?mosolygó smiley

Akkor elnézéssel tartozom, mert nem minden filmre értettem! Bocsi! Amúgy meg direkt sem kell azért írni negatív kritikát, hogy kitűnj a sorból. mosolygó smiley Vagyis ne azt nézd kik vannak a sorban, hanem hogy mi az amiért benne állnak. kacsintó smiley

válasz erre

Gólem

7 éve, 4 hónapja és 3 napja

Yanez írta:
Ha valami film szinte mindenütt jól szerepel, akkor itt biztosan nem fog. Szerencsére pont innen tudom, ha a GC-n nem lett valami pozitív a kritika, akkor tutira egy remek filmről van szó!!! Elvégre úgy általában világszinten is pazarul szerepelnek az itt lehúzott filmek, tehát nem csak úgy beszélek a levegőbe.
Ez ritka nagy baromság! röhögő smiley Az egyetlen hiteles és hihető forrás a GC mindenben. Soha nem csalódtam sem kritikában, sem tesztben. Az hogy téged elvakít a CGI, egyéni szocproblem.

válasz erre

DNS

7 éve, 4 hónapja és 3 napja

Yanez írta:
Hú hát most nehéz visszaidézni! Legutóbb pl a Logan került itt hasonló sorsra.
Sejtettem én, hogy a majmok mellett elsősorban a Logan piszkálja a csőrödetmosolygó smiley

Azzal a filmmel kapcsolatban csak annyit tudok mondani, hogy nekem valóban nem igazán jött be, és Marconak sem... De persze ízlések és pofonok, szóval attól még másoknak - akár sokaknak is - tetszhetett. Mindenesetre amikor kvázi "mindenki más" magasztal egy produkciót, mi nem fogunk csak azért beállni a sorba, hogy ne lógjunk ki belőle, azaz mindig őszintén leírjuk a véleményünket az adott filmről. (Ahogyan tettem ezt most a Háborúnál is, amit azért mellesleg távolról sem az összes médium emelt piedesztálra.)

Amúgy pedig csak azzal volt gondom, hogy úgy általánosítottál a kommentedben, mintha itt szinte minden jó filmet lehúznánk, miközben azokról máshol csak pozitív kritikák és visszajelzések születnek. Holott ha néhány mozi esetében van csak szó ilyesmiről, akkor azért aligha lehet tendenciáról beszélni, nemdenem?mosolygó smiley

válasz erre

Yanez

7 éve, 4 hónapja és 3 napja

DNS írta:
Hello there!

Tudnál néhány konkrét példát említeni mondjuk a közelmúltból, hogy mely filmeket húztunk le, amiket máshol magasztaltak, és világszerte sikeresnek volt nevezhető a szereplésük?
Hú hát most nehéz visszaidézni! Legutóbb pl a Logan került itt hasonló sorsra.

válasz erre

DNS

7 éve, 4 hónapja és 3 napja

Yanez írta:
Ha valami film szinte mindenütt jól szerepel, akkor itt biztosan nem fog. Szerencsére pont innen tudom, ha a GC-n nem lett valami pozitív a kritika, akkor tutira egy remek filmről van szó!!! Elvégre úgy általában világszinten is pazarul szerepelnek az itt lehúzott filmek, tehát nem csak úgy beszélek a levegőbe.
Hello there!

Tudnál néhány konkrét példát említeni mondjuk a közelmúltból, hogy mely filmeket húztunk le, amiket máshol magasztaltak, és világszerte sikeresnek volt nevezhető a szereplésük?

válasz erre
12a(z) 2 -ből
 
legutóbbi hozzászólások
 
marco profilja