A játékos fogyasztói társadalom egy új kategóriával bővült, az ún. 'Casual Gamerek'-kel, magyarul talán az alkalmi jelzővel lehetne illetni, ami annyit tesz, ők nem akarnak órákig szöszölni egy játékkal, gyors, szórakoztató, pörgős és legfőképp egyszerű játékmenetet preferálnak, ami a játékra fordított igen kevés idejüket jutalmazással teli élményekkel tölti meg. Tehát tekinthetjük őket a Hardcore Gamerek ellentéteinek. Bár nem szedném külön a két kategóriát, ugyanis a Hardcore Gamerek előszeretettel nyüstölnek Casual Gamer játékokat, ami fordítva már nem igaz. Már az okos telefonok térhódítása előtt kellő szórakozási lehetőség állt az alkalmi játékosok szolgálatára flash-es játékok manifesztációjaként, amit böngészőből lehetett elérni, jellemzően a munkahelyek adtak táptalajt ez irányú hobbiknak a főnökök legnagyobb örömére. :)
Ha példát kellene felhozni az alkalmi játékokra keresve sem találhatnék jobb példát, mint a napokban megjelent Temple Run 2-t. A játék lényegét talán 3 szóban össze lehetne foglalni: fuss vagy meghalsz. Ne keressünk eredettörténetet, motivációt, átvezető animációt vagy épp érdekfeszítő párbeszédeket. Itt csak futni kell, futni úgy, mintha nem lenne holnap.
Főhőseink, számszerint négyen (Guy Dangerous, Scarlett Fox, Barry Bones és Karma Lee) biztosra vehetően az Indiana Jones remekbeszabott filmsorozaton nőttek fel, ugyanis kalandoroknak csaptak fel, akik régiségekre vadásznak és kerülnek bajba. Na ez sem volt leírva sehova a játékban, itt kicsit elengedtem a fantáziám, ugyanis mint mondtam, semmi háttérsztorink nincs.
Ahogy elindítjuk a játékot az épp választott főhősünk fut egy fekete szörny elől kezében egy értékes relikviával egy csapdákkal teli kacskaringós úton, néhol bányákon keresztül vezetve ahol egy bányavasút egyik szénhordó kocsijában utazva kell megtalálni a kiutat. Futás közben vigyázni kell a korábban említett akadályokra, amiket vagy átugorva, vagy alattuk átcsúszva néhol pedig párkányokon lavírozva kerülhetünk ki. Ha ezeket elvétjük vége a játéknak és kezdhetjük a futást előröl. A tudat viszont beeszi magát a fejünkbe, hogy hősünk ígyis úgyis meg fog halni, amivel segíthetünk neki az az, hogy minél tovább próbáljuk életben tartani.
A pályákon aranyérmék vannak elszórva, amiket begyűjtve tudjuk hősünket fejleszteni néhány tulajdonság és speciális képesség formájában, amik nagyban elősegítik a túlélést vagy akár a pontgyűjtést. A tulajdonságokat arannyal, a speciális képességeket pedig ékkövekkel tudjuk fejleszteni. Az ékkövekről majd lentebb teszek említést.
Kezdjük először a speciális képességekkel. Fontos tudni, hogy ezeket be kell kapcsolni, hogy kifejtsék jótékony hatásukat és sajnos csak egy ideig működnek, aktiválni őket egyébként a kijelzőn dupla koppintással lehet. Fontos megemlíteni, hogy drágakövek használatával hatóidejük megnövelhető, de mivel a drágakő igen ritka (ha nem akarunk érte fizetni) ezért érdemes megfontoltan rakosgatni mindig arra, amit hosszú ideig fogunk használni. Az érmék felkapkodása tölti fel a tartályt, amiből ezek a speckó képességek táplálkoznak, szóval érdemes lehetőség szerint minél több érmét felkapkodni utunk során:
Shield: egy védőmezőt hoz létre körülöttünk, ami a kisebb akadályokon áthaladó lassulásunkat szűnteti meg. Hasznos lehet kezdő játékosoknak, ugyanis a kisebb akadályokba beleboltován nem lesz vége a játéknak, de akkor a minket üldöző szörny közelebb kerül hozzánk, már-már karnyútásnyira. Ha a szörny közelében ismét vétünk akkor elkap és felzabál. Az már bizony game over.
Boost: ha ezt bekapcsoljuk hősünk eszeveszett tempóban kezd el rohanni árkon-bokron de még a csapdákon át is. Ezzel a képességgel felgyorsíthatjuk a tempónkat és nagyobb távolságokat tudunk teljesíteni.
Coin Magnet: a közelünkben lévő összes érmét beszippantja karakterünk, nagy tempónál érdemes használni, vagy ha nem szeretnénk felesleges mozdulatokat tenni, amivel kockáztatjuk a hibázás lehetőségét.
Coin Bonus: rögtöni 50 aranytallér bónusz. Ehhez viszont meg kell vásárolnunk Barry Bones-t 15000 érméért.
Score Bonus: hasonlatosan az előzőhöz érméket kapunk rögtön indulásnál, de itt most 500-at, bár az ára is megvan. 25000 érme az ára Karma Lee-nek, aki után ez a képesség jár.
Gem Bonus: két drágakövet kapunk egyből. 10-es szint a követelmény.
Térjünk rá a tulajdonságokra, itt jegyezném meg, hogy ezek mindig hatni fognak a játékmenetre, nem kell kapcsolgatni őket. Minél magasabb szintre tuningoljuk ezeket, annál több pénzbe kerülnek.
Coin Value: Ahogy messzebb jutunk a startvonaltól, annál több érmét tudunk bezsebelni, magyarán a szorzó az érmék száma után nő. Ennek a tulajdonságnak a fejlesztésével rövidebb táv megtétele után kapjuk a magasabb szorzót. Pontvadászoknak kötelező minél hamarabb maximumra tuningolni.
Shield Duration: Egyik - általam kevésbé használt - speciális tulajdonság hatóidejét növeli meg.
Coin Magnet: A Coin Magnet képességünk tart tovább, ha ezt a tulajdonságunkat tuningoljuk.
Boos Distance: Igen, nagyobb távolság megtételére leszünk képesek. Kis kardió edzés. :)
Pickup Spawn: A speciális képességeket a pályák során fel is vehetjük, így téve szert előnyre. De mivel ezek a képességek véletlenszerűen akadnak utunkba, sosem tudjuk mi lesz a következő. Ha viszont erre a képességre gyúrunk, gyakrabban rak be a játék ezekből egyet, ami mint mondanom sem kell, megnöveli a lehetőségünket a túlélésre vagy a több pont megszerzésére. Fontos, de drága tulajdonság.
Power Meter: Jobb magyar szó híján, ez a tartályunk feltöltődésének idején csökkent, így többször tudjuk használni az épp aktív tulajdonságunkat. Ez is rendkívül hasznos lehet.
Save Me: Ha hősünk elpatkol, lehetőségünk van megmenteni a 'Save Me' gombra bökve. Viszont ez drágakőbe kerül, amit ritkán ugyan találunk pályánként, vagy akár vehetünk is a készítőktől. Az első megmentés 1 drágakőbe kerül, majd ezután minden alkalom duplázódik, szóval a második már 2, a harmadik már 4 kőbe kerül, és így tovább. Viszont ha itt fejlesztünk, kevesebb kavicsba fog kerülni hősünk visszahozása. Talán a legfontosabb tulajdonságunk egyike.
Head Start: Amikor indulunk és van nálunk kezdésnél elég aranyérme ha elnyomjuk a villogó 'Head Start' lehetőségünket, instant sprintbe kezd karakterünk az első 2500 méteren. Mondanom sem kell addig hátradőlve pihenhetünk, így 2,5 km után kezdhetjük a játékot. Ahogy ezt tuningoljuk a kezdeti 2500 aranyba kerülő ár fog csökkenni.
Score Multiplier: Pontjainkra kapott szorzónkat növeli. A legdrágább tulajdonságunk, de érdemes áldozi rá.
Mint láthatjátok azért vannak játékmenetet színesítő dolgok, amik miatt érdemes fejlődni. Apropó fejlődés, szinteket tud lépni hősünk, ha teljesítjük a kirótt feladatokat, úgymint fuss 500 métert, szedj össze 1000 érmét és így tovább. Minél magasabb szinten vagyunk, annál durvább kihívások elé nézünk, ezért is fontos, hogy a képességeink és tulajdonságaink gondosan legyenek megválogatva, mert 5 millió pontot összeszedni egy futásból, már nem piskóta.
Ennyi talán elég a játékmenetből, térjünk rá a kivitelezésre. Ingyenes játék lévén nem vártam sokat a kinézettől de csalódnom kellett. Rendkívül pofás a grafika és ami nagyon fontos jól szolgálja a játékmenetet, mindig lehet látni merre kell fordulnunk, vagy épp milyen csapda vár ránk, tűéles textúrák és folyamatos játékmenet szólnak a pozitívumok mellett. Ami viszont rontja az összképet az a karakterek furcsa futása, a nők mozgása meg már már morbid, rettentően csámpásra sikeredett Scarlett Fox, úgyhogy inkább maradtam a kezdő karakter Guy Dangeous mellett.
A hangok és zene rendben vannak, a dobbal életre keltett vérpezsdítő alap visszahozza a kalandfilmek hangulatát és kellő adrenalint termel a játékhoz. Az effektek is a helyükön vannak, nincs sok belőlük, de nem is hiányzik a madárcsicsergés meg hasonló környezeti zajok, mert azok csak elvonnák a figyelmet az akadályokról.
Mobil játékos körökben manapság már a mikro tanzakciós rendszer nagy teret hódított. A Temple Run 2 fejlesztői is ebbe az irányba mentek, de a többi hasonszőrű játékkal ellentétben itt plusz értékek vásárlása nélkül is élvezhető a játék, nem vagyunk rákényszerítve a kiadásokra, hogy haladni tudjuk a programban. Nagyon dicséretes hozzáállás!
Részletes statisztikát vezet rólunk a játék, és megtekinthetjük a profikat is a Leaderboards menüpont alatt.
Végezetül talán annyit mondanék, hogy ügyességi játék révén, nagyon sok bosszúságot és idegeskedést fog okozni a Temple Run 2, de a sikerélmény mindenért kárpótol. Aki egy esélyt ad a játéknak, az nem fog csalódni és azon kapja magát, hogy már a 20. körét rója meredten bámulva a kijelzőt és nem tudja abbahagyni, még akkor sem, ha már harmadjára ordítják a konyhából, hogy "kész a vacsora!" :)
A Temple Run 2 letölthető az Appstore, Google Play és Amazon webáruházaiból teljesen ingyen!
Appstore
Google Play
Amazon