Az első ilyen játék, amely már használja ezt a funkciót a Bethesda The Elder Scrolls V: Skyrim játéka. Lényege az, hogy az alkotók feltölthetik alkotásukat, és lehetőségük nyílik arra, hogy profitot szerezzenek belőle, ha élnek ezzel a lehetőséggel. A Steam célja az alkotók támogatása, azonban már jönnek is az első problémák.
Az alkotó részesedési aránya nagyon kedvezőtlen. Ő csak a profit 25 százalékában részesül. Mivel az alkotónak kell beállítani az alkotásának az árát, ezért lényegében az ár, amit beállít, az csak a 25 százaléka (1/4-e) annak az árnak, amellyel forgalomba kerül. Ez azt jelenti, hogy az adott alkotás négyszer annyiba fog kerülni. Egy egyszerű példán szemléltetném működését:
-legyen az ár 1 dollár - ez az ár még csak a 25 százaléka az egésznek
-ahhoz, hogy 100 százalék legyen, a 25 százalékot meg kell szorozni 4-gyel
-az egyenes arányosság miatt az árat is meg kell szorozni 4-gyel, tehát 1*4=4 dollár
Emiatt az adott alkotó csak kritikán aluli áron tudja eladni azt, amit készített, ami miatt nem is éri meg eladni.
Egy nagyobb alkotásnál (pl. egy új küldetéslánc új világgal új holmikkal) még megérthető, hogyha fizetős, de egy egyszerű páncélért vagy egy szimpla funkcióért pénzt elkérni nem hiszem, hogy működőképes. Persze biztosan lesz valaki, aki megvásárolja, de számítani kell arra is, hogy lesznek hibái, amit még nem javítottak ki. Ezek miatt nem lesz olyan sok vevő, aki pénzt fog ezekre kiadni. Egy fizetős modtól elvárható, hogy nagyon szuper legyen, de a legtöbb nem ad többet apró változtatásoknál.
A rendszer hibája ráadásul az is, hogy utat nyit a "tolvajoknak" a pénzszerzéshez. Ezzel a "mod ripping" gyakoribb lesz, amely lényegében annyit tesz, hogy egy alkotó egy másik alkotótól lop el különféle elemeket, hogy aztán az sajátjába tudja beépíteni, vagy akár az alkotást önmagát, és azt önmaga kezdi el forgalmazni. Már rögtön az elején történt egy eset, amikor egy ember úgy kezdte el árulni a dolgot, hogy meg sem kérdezte a társát, hogy megteheti-e. Ha már rögtön az elején ilyen történt, akkor több ilyen esetre is lehet számítani?
Szerény véleményem az, hogy a Valve nem ezeken az alkotókon akar segíteni, hanem szimplán egy új fajta utat akar nyitni, hogy több pénz áramoljon be. Ez látszik a nagyon kegyetlen arányból is (1:4 ugyan már). Nem hiszem, hogy ez a rendszer nagyon sokáig fogja tudni húzni, mert már most elég negatív a visszhang ezzel kapcsolatban. A modderek nagy része pedig nem hiszem, hogy nagyon támogatni fogják a rendszert, és továbbra is ingyen fogják ezeket megosztani.
Nektek mi a véleményetek ezzel kapcsolatban?