Marvels Spider-Man - Ez egy lehúzás

2018. október 19.
26.6181
Ez egy blogbejegyzés, amely nem a szerkesztőség által szerkesztett tartalom. A benne foglaltak a szerző véleményét tükrözik!
DrThezeus profilja, adatai
DrThezeus
Az Insomniac Games által készített Spider-Man az idei év egyik legjobb játéka a szememben, ami egyszerre tudott fenemód szórakoztató és kifejezetten elgondolkodtató lenni, ráadásul Pókember könnyed, szellemes humorát is sikeresen visszaadta. Épp ezért kicsit meglepett, mikor az interneten azzal a véleménnyel találkoztam, hogy nem éri meg a pénzét, méghozzá azért, mert túl rövid. De vajon tényleg jobban jártunk volna egy sokkal hosszabb játékkal?


Nem tudom, ki az, aki még nem vitte végig a játékot, és a jövőben szeretné, de azért a biztonság kedvéért jelezném, hogy az írás nyomokban spoilereket tartalmazhat.

A barátságos szomszéd

Bevallom, kezdetekben kicsit féltem a Spider-Mantől. A lelkendező kritikusok és youtuberek mind a God of War körüli felhajtásra emlékeztettek, az a játék pedig sajnos egyáltalán nem jött be, és hatalmasat csalódtam benne (alighanem egyéni ízlésficam részemről, ezt most nem is nagyon fejtegetném tovább). De csak nem bírtam ki, egyszerűen fel kellett szállnom a hype-vonatra, és végül egy pillanatra sem bántam meg a döntésemet. A Spider-Man nálam eddig az év játéka, ami beszippantott, és nem is engedett addig, míg New Yorkot meg nem tisztítottam az utolsó rosszarcútól is.

A részletekbe most nem mennék bele, de szerintem a Spider-Man a legtöbb szempontból remekel. A története izgalmas, a karakterei mélyek, Pókember könnyed humorát is sikerült eltalálni, ráadásul a végső összecsapásban is van egy brutális erejű érzelmi töltet. És akkor még nem is említettem New York városát, ami egy élő, lélegző metropolisz benyomását kelti, vagy a hálóhintázást, ami olyan ritka jól sikerült, hogy csak párszor használtam a gyorsutazás funkciót, mert sokkal szórakoztatóbb volt odalengedezni a küldetések helyszínére.


Marvels Spider-Man - Ez egy lehúzás - 1. kép



Mégis, amikor a játék befejeztével felmentem a netre, hogy megnézzem, mások mit gondolnak a program egyes aspektusairól, megdöbbenve tapasztaltam, hogy sokan úgy vélik, a Spider-Man egyszerűen nem éri meg a pénzét. Ezeknek a kritikusabb hangoknak elsősorban nem a játék minőségével, hanem a hosszával volt bajuk, és ez elgondolkoztatott. Vajon valóban jobban járnánk, ha a Spider-Man mondjuk kétszer ekkora lenne?

Mint a rétestészta

Azt még az elején szeretném leszögezni, hogy pár plusz küldetést szerintem is simán elbírt volna a program, méghozzá azért, hogy legyen ideje kicsit többet szerepeltetni a főgonoszait. Mister Negative és Doktor Oktopusz karaktere nagyon el lett találva, viszont a Baljós Hatos másik négy tagja a legjobb esetben is súlytalannak mondható.

Az elmúlt napokban elég sokat gondolkoztam ezen a témán, próbáltam rájönni, hogy mi változott volna, ha Electrót, Keselyűt, Rhinót és Skorpiót teljesen kihagyják a játékból, és arra jutottam, hogy gyakorlatilag semmi. Épp ezért kellett volna még pár küldetés, 1-2 órányi plusz történet, hogy ezeket a karaktereket is legyen idő kibontani, jelentőssé tenni. Amikor először felbukkannak, és összeáll a Baljós Hatos, az egy nagyon hatásos jelenet, így kár, hogy majdnem rögtön ezután leszámolunk velük, és aztán elfelejtjük, hogy valaha is léteztek.


Marvels Spider-Man - Ez egy lehúzás - 7. kép



Ezt a problémát maguk a fejlesztők is érezhették, legalábbis erre utal egy viszonylag friss interjú a játék kreatív igazgatójával, aki a Game Informer kérdésére válaszolva elmondta, hogy eredetileg több küldetést is kaptak volna a Baljós Hatos tagjai, azonban ezeknek a nagyját időhiány vagy a nem megfelelő minőség miatt el kellett végül hagyniuk.

Viszont a játék hosszát firtató kritikák közül a legtöbb nem ebben látja a problémát, egyszerűen csak annyit mondanak, hogy maga a játék túl rövid. Van, aki a mellékküldetések számát kevesli, van, aki szerint a különféle gyűjtögethető tárgyakat lehet beszerezni túl könnyen (mondjuk ebben szerinem is van valami), és van, aki egyszerűen csak kijelenti, hogy a játék nem éri meg a pénzét.


Marvels Spider-Man - Ez egy lehúzás - 6. kép



Egy dollár egy óráért

Ez utóbbi megállapítás az, ami leginkább megragadt bennem, hiszen a játékoknál azért relatív nehéz univerzálisan mérni, hogy elég hosszúak-e az árukhoz képest. Nyilván vannak szélsőséges példák, ahol egyértelmű, hogy lehúztak, vagy épp életünk legjobb üzletét kötöttük meg az adott címmel, de azért nem feltétlen ez a jellemző eset. Amennyire én látom, internetes fórumokon viszonylag gyakran szokták azt mondani, hogy minden elköltött dollárért (vagy euróért, hiszen az átváltás sokszor egy az egyben történik) kapnunk kell egy órányi játékot ahhoz, hogy az adott cím megérje a pénzét. Ha azt vesszük, hogy a Spider-Mant nagyjából húsz óra alatt lehet kényelmesen végigjátszani, és magáért a programért 60 dollárt kell fizetnünk, akkor láthatjuk, hogy az Insomniac Games alkotása ezen a próbán csúfosan elbukik.

Azonban mielőtt túl sok következtetést levonnánk ebből, érdemes lehet megjegyezni, hogy azért ez az egy dollárt egy órányi játékért elv eléggé egyszerűen közelít meg egy igen összetett témát, és épp ezért nagyon pontatlan is. Hiszen gondoljunk csak bele, ezen szemlélet alapján rossz vételnek számított a megjelenés napján például a Wolfenstein: The New Order, a 2013-as Tomb Raider, a Batman: Arkham City vagy a Hellblade: Senua's Sacrifice.


Marvels Spider-Man - Ez egy lehúzás - 4. kép



Nyújthatjuk, de meddig?

Tény tehát, hogy ha pusztán az árát nézzük, akkor a Spider-Man lehetett volna hosszabb is, a kérdés már csak az, hogy vajon ezzel mi jól jártunk volna? Elsőre persze adja magát a válasz, hogy igen, hiszen ez egy jó játék, ki ne akarna minél több időt eltölteni a világában? De ha kicsit jobban belegondolunk, a hosszabb sajnos nem minden esetben jelent jobbat is. Persze ki lehet tolni a játékidőt azzal, hogy teletömjük a programot fantáziátlan mellékküldetésekkel vagy inkább munkának, semmint szórakozásnak érződő, repetitív feladatokkal (gondoljunk csak a Far Cry rádiótornyaira, amiket végül már maga az Ubisoft is kiparodizált), de az végül senkinek sem lesz jó.

Ilyen szempontból a Spider-Man szerintem majdnem tökéletes hosszúságú. Némi pluszt azért én is el tudtam volna viselni, ahogy azt fentebb is írtam, de ettől eltekintve a készítők pont ott hagyták abba a mesélést, ahol kellett. Egy ilyen akció/kalandjátékot azért nem lehet a végtelenségig nyújtani, és ezt nagyon jól érezték is, így a történet pont a legjobb helyen szakad meg, és egy kerek, lezárt egészet alkot. Biztos vagyok benne, hogy hozzá lehetne még toldani nem keveset, ha az írók egy kicsit megerőltetik magukat, de szerintem nem lenne túl sok teteje egy ilyen megmozdulásnak, hiszen a gonosztevőkön túl nincs nagyon senki, aki ne kapná meg most is a megérdemelt figyelmet.


Marvels Spider-Man - Ez egy lehúzás - 3. kép



Hasonló a helyzet a mellékküldetésekkel és a gyűjtögethető apróságokkal. Ezekből pont annyi van, hogy feldobják egy kicsit a játékmenetet, és biztosítsanak némi alternatívát, ha épp nincs kedvünk a főbb feladatokkal foglalkozni. Ha viszont több szerepelne belőlük a játékban, akkor borulna ez az egyensúly, és a jelenleg feszes történet menthetetlenül eltűnne a rengeteg kipucolható bázis, összegyűjthető hátizsák, elkapható galamb és felfedezhető játékmacska alatt.

Épp ezért igaz, hogy úgy éreztem, még egy vagy két órát elbírt volna a Spider-Man, de összességében túl rövidnek, vagy egyenesen lehúzásnak így se nevezném. Végső soron szerintem nem szerencsés kilóra (vagy épp dollárra) mérni egy-egy játék hosszát, helyette egyszerűen csak fel kell tenni a kérdést, hogy szórakoztató volt-e a program, és ha a válasz igen, akkor jó eséllyel megérte a pénzét.


Marvels Spider-Man - Ez egy lehúzás - 2. kép

9 hozzászólás

DrThezeus

1 hónapja,

Yanez írta:
Nem olvastam el a teljes írást, mert tervben van a játék és nem szeretnek szpojlerekbe botlani. No de miért is írok ide? Mert már teli öklendeztem egy raklapnyi vödröt attól a hozzáállástól, amikor az emberek egy játék értékét annak szavatosságával merik. Ez baromi nagy hülyeség gyerekek! Ha jó egy game és elejétől végéig feledhetetlen élményt okoz, akkor teljesen mindegy, hogy 10 vagy 1000 óra, mert a minősége és az élmény amit adott, mindenképp megérte a pénzt! Az már csak ráadás, ha egy-egy game hosszabb az átlagnál. Ez nem követelmény.

A God of War egyes részeit pl 8 óra alatt is kilehet tolni. Akkor most rinyáljunk, hogy emiatt nem ér annyit amennyit? Jogos lenne a bőgés, ha 2-3 órát kínálna némely stuff, de nem erről van szó. Egy játék értékének felmérésénél mindent számításba kell vennünk. Pl sztori, vizualitás, játékmenet, szinkron, zenék, szavatosság, játékmechanika, stb. Plusz azt is figyelembe kell vennünk ezeknél, hogy pl milyen műfajt képvisel az adott produktum. Aki egy dolog miatt lehúz egy teljes játékot, annak annyit ér a véleménye, mint erdőtűz ellen a pisálás.

Mellesleg nem kell ide a hype, elég olvasgatni a teszteket és a játékosok véleményét, és máris nyilvánvalóvá válik, hogy valóban hájpolt anyagról beszélünk-e.
Ha jól látom, nagyjából egy véleményen vagyunk akkor, ami a játékok pusztán a hossz alapján történő megítélését jelenti. Nekem ennek a módszernek a hiányosságaira a kedvenc példám a Spec Ops: The Line esete. Az ugye egy igen rövid játék, ami ráadásul szerintem csak először üt, de akkor valami brutálisat, így újrajátszani sem igen lehet, mégis, egy pillanatig nem érzeztem úgy, hogy ablakon kidobott pénz lenne az az összeg, amit rá költöttem (azt hiszem, 30 euróért vettem, de 60-at is simán adnék érte), mert egyszerűen olyan élményt adott, amit szerintem sosem fogok elfelejteni.
Ha nagyon giccsesen akarnék fogalmazni, talán még azt is mondanám, hogy ha egy játék megérte a pénzét, akkor azt az ember nem tudja, hanem érzi a szívében, amikor végigvitte a cuccot. De félek, ez már tényleg a nagyon szirupos része a dolognak, a lényeg, hogy pusztán kilóra leírni egy játékot szerintem is átgondolatlanság.

válasz erre

DrThezeus

1 hónapja,

Marduk írta:
Lehet ez nem lesz professzionális vélemény, de szerintem 20 akciódús óra 60 dollárért megéri szerintem. Főleg, hogy pl. anno a Portal 2 sem volt olcsóbb, és az körülbelül 10-15 órányi játékidőt ölelt fel, ha csak a singleplayert nézzük. Azt is figyelni kell, hogy a játéknak mennyi újrajátszhatósági értéke van. Röviden tömören egy játékot el lehet nyújtani felesleges és/vagy alacsonyabb minőségű anyaggal, de szerintem ez a rosszabb, mert ilyenkor csak szimplán unalmassá válik a játék.

Illetve, szerintem csak azért érzik lehúzásnak, mert a játék lehet élvezetes, és annyira beszívja a játékost, hogy hamar véget ér. Én a Jak 2. és 3. részével voltam így, hogy annyira akciódús volt a játék, hogy már azt vettem észre legtöbbször, hogy mindjárt vége.
Én is így vagyok ezzel, főleg, ha figyelembe vesszük, hogy akár többször is végig lehet vinni az adott játékot, a Spider-Man szerintem pedig pont az a cím, ami elé csak leül az ember még egyszer minimum, mert van egy nagyon erős hangulata, ami könnyedén beránt, és észre se lehet venni, ahogy telik az idő. Ami pedig a bővebb témát illeti, én is úgy vagyok ezzel, hogy inkább legyen valami kicsit tömörebb és kompaktabb, de ütős, semmint szórják tele mindenféle felesleges résszel, hogy így dobjanak kicsit a végigjátszás idején.

válasz erre

Yanez

1 hónapja,

Nem olvastam el a teljes írást, mert tervben van a játék és nem szeretnek szpojlerekbe botlani. No de miért is írok ide? Mert már teli öklendeztem egy raklapnyi vödröt attól a hozzáállástól, amikor az emberek egy játék értékét annak szavatosságával merik. Ez baromi nagy hülyeség gyerekek! Ha jó egy game és elejétől végéig feledhetetlen élményt okoz, akkor teljesen mindegy, hogy 10 vagy 1000 óra, mert a minősége és az élmény amit adott, mindenképp megérte a pénzt! Az már csak ráadás, ha egy-egy game hosszabb az átlagnál. Ez nem követelmény.

A God of War egyes részeit pl 8 óra alatt is kilehet tolni. Akkor most rinyáljunk, hogy emiatt nem ér annyit amennyit? Jogos lenne a bőgés, ha 2-3 órát kínálna némely stuff, de nem erről van szó. Egy játék értékének felmérésénél mindent számításba kell vennünk. Pl sztori, vizualitás, játékmenet, szinkron, zenék, szavatosság, játékmechanika, stb. Plusz azt is figyelembe kell vennünk ezeknél, hogy pl milyen műfajt képvisel az adott produktum. Aki egy dolog miatt lehúz egy teljes játékot, annak annyit ér a véleménye, mint erdőtűz ellen a pisálás.

Mellesleg nem kell ide a hype, elég olvasgatni a teszteket és a játékosok véleményét, és máris nyilvánvalóvá válik, hogy valóban hájpolt anyagról beszélünk-e.

válasz erre

Marduk

1 hónapja,

Lehet ez nem lesz professzionális vélemény, de szerintem 20 akciódús óra 60 dollárért megéri szerintem. Főleg, hogy pl. anno a Portal 2 sem volt olcsóbb, és az körülbelül 10-15 órányi játékidőt ölelt fel, ha csak a singleplayert nézzük. Azt is figyelni kell, hogy a játéknak mennyi újrajátszhatósági értéke van. Röviden tömören egy játékot el lehet nyújtani felesleges és/vagy alacsonyabb minőségű anyaggal, de szerintem ez a rosszabb, mert ilyenkor csak szimplán unalmassá válik a játék.

Illetve, szerintem csak azért érzik lehúzásnak, mert a játék lehet élvezetes, és annyira beszívja a játékost, hogy hamar véget ér. Én a Jak 2. és 3. részével voltam így, hogy annyira akciódús volt a játék, hogy már azt vettem észre legtöbbször, hogy mindjárt vége.

válasz erre

fighterlaci

1 hónapja,

Nyilván nagyon pontosan ki volt az kalkulálva, mit hogy mennyi ideig, mert kellenek a DLC-k és kell a folytatás is. Szerintem optimális sajnos a mai világban.

válasz erre

DrThezeus

1 hónapja,

Hellblade írta:
Nagyobb a füstje mint a lángja.Sajnos manapság ritka a jó offline játék,és ha jön valami single player,azt hajlamosak túlmagasztalni..

Én mondjuk többre néztem volna ezzel a grafikával egy új gengszterjátékot..vagy fantasyt..
Ez is egy nagyon érdekes nézőpont, és simán el tudom képzelni, hogy van is benne valami (néhány jövőre érkező PS4 exkluzív cím körülötti felhajtást én se tudok hova tenni, de akkor könnyen lehet, hogy egyszerűen az egyjátékos mivoltuk miatt várják őket ennyire), de én azon a véleményen vagyok, hogy a Spider-Man felnőtt a hype-hoz. Pedig eleinte én is féltem tőle, hogy nem lesz olyan jó, de szerintem egy igen erős alkotás született így is. Pedig én a multis játékokkal is remekül elvagyok, ezért nem hiszem, hogy az egyjátékos kampány utáni vágy ködösíti el a szememet. Bár most, hogy mondod, a Twitteren eléggé elszaporodtak azok az üzenetek, amik a játéknak azt a tulajdonságát tartották a legtöbbre, hogy single player, ez pedig nem biztos, hogy a legegészségesebb hozzáállás.

válasz erre

DrThezeus

1 hónapja,

Direktor írta:
Nagyon minőségi blog ismét, gratula!

Szerintem nem lett rövid, a legtöbb játék sajnos sokkal rövidebb. Maga az élmény, a sandbox világ, a rengeteg apróság miatt pedig kiemelkedik a mezőnyből. Szerintem.
Örülök, hogy tetszett.
A játékról, illetve annak hosszáról pedig ha jól látom, akkor nagyjából egyezik a véleményünk. Én ugye eleinte még féltem tőle, hogy nem nő fel a körülötte csapott hírveréshez, de már az első percekben berántott a hangulata az egésznek.

válasz erre

Hellblade

1 hónapja,

Nagyobb a füstje mint a lángja.Sajnos manapság ritka a jó offline játék,és ha jön valami single player,azt hajlamosak túlmagasztalni..

Én mondjuk többre néztem volna ezzel a grafikával egy új gengszterjátékot..vagy fantasyt..

válasz erre

Direktor

1 hónapja,

Nagyon minőségi blog ismét, gratula!

Szerintem nem lett rövid, a legtöbb játék sajnos sokkal rövidebb. Maga az élmény, a sandbox világ, a rengeteg apróság miatt pedig kiemelkedik a mezőnyből. Szerintem.

válasz erre

 
legutóbbi hozzászólások
 

Itt is rontjuk a levegőt

WickedSick profiljarDAVE profiljaWickedSick profiljagery1113 profilja