Az 1985-ben megjelent Elite egy, a mai napig követőre sem találó teljesen egyedi hangulatú űrstratégia, amelyben nem csak a lövöldözés a cél, hanem a kereskedés, vagy épp a kalózkodás, a megfontolt karrierépítés és hogy elérjük a legmagasabb szintet amit csak el lehet: az Elite minősítést.
A 3D-s wireframe grafika - amely ugyebár mindössze monokróm vonalakból és pontokból áll - bármilyen hihetetlen, de képes volt magával ragadni az embert, köszönhetően az óriási, önálló életet élő, lélegző világnak. Manapság a sandbox nem egy különleges dolog, de a nyolcvanas években az Elite történelmet írt azzal, hogy nem volt meghatározva egy lineáris játékmenet, mindnet magunknak kell a saját ritmusunkban csinálni.
Az Elite-ben 8 galaxis, galaxisonként 256 bolygó kapott szerepet (mondtam hogy óriási! :D), mindegyik bolygón egyedi, önálló kereskedésilehetőségekkel. A bolygók között annak rendje és módja szerint Jameson parancsnok szerepében, űrhajónkon kell repkedni, ami elsőzör csak egy picike szállító, mindenféle automatika nélkül.
A játékot két fiatal, David Braben és Ian Bell fejlesztette, az egyikük 19, a másik 20 éves volt. Érdekesség hogy először külön-külön kezdtek ugyanolyan játék megírásába és csak később jöttek rá, hogy egyszerűbb közös világot építeni - nos a terv bevált. Az Elite eredetileg nem C64-re készült, hanem 32kbyte-os Ancor gépekre, később azonban összesen 17 platformra jelent meg, 600-700 ezer példányban.
Ebben a videóban sokat megmutat magából az Elite:
A mai napig hatalmas kihívás tud lenni, aki szeretne belevágni egy igazi űrkalandba, nem késő - és nem a felújított változattal érdemes ketdeni, hanem ezzel a harminc éves csodával!