Battle Royale a tuti recept a sikerhez

2018. október 13.
26.6971
Figyelem! Ez a blog már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
Ez egy blogbejegyzés, amely nem a szerkesztőség által szerkesztett tartalom. A benne foglaltak a szerző véleményét tükrözik!
DrThezeus profilja, adatai
DrThezeus
Napjainkban gyakorlatilag minden bokorban akad egy battle royale játék. 2018 legnépszerűbb zsánere a Call of Duty: Black Ops 4 tegnapi megjelenésével az AAA kategóriájú játékok világába is beférkőzött, és a Steam is tele van indie stúdiók korai hozzáférésben elérhető alkotásaival. De vajon tényleg ekkora igény lenne erre a műfajra?


Óriások vállán állva

A battle royale játékok meglehetősen egyszerű szabályok alapján működnek: száz embert ledobnak egy folyamatosan szűkülő játéktérre, a győztes pedig az, aki a véletlenszerűen elszórt fegyvereket felhasználva utoljára marad életben. Első látásra nem túl összetett recept ez, azonban a battle royale mégis az utóbbi évek legnépszerűbb zsánerévé nőtte ki magát. Kicsit olyan ez, mint a MOBA láz pár éve: mindenki akar egy szeletet a tortából, épp ezért futószalagon érkeznek az ebbe a műfajba tartozó programok, és ez egy jó ideig még így is marad valószínűleg.


Battle Royale a tuti recept a sikerhez - 1. kép



Hogy melyik volt az első igazi battle royale játék, arról remekül el lehet vitatkozni akár órákig is, azonban maga a zsáner akkor lendült fel igazán, mikor Brendan Greene a koreai Bluehole Studioval összeállva megalkotta a PlayerUnknown's Battlegrounds-t. A PUBG 2017 márciusában jelent meg a Steamen korai hozzáférésben, és hamarosan a világ egyik legfelkapottabb játéka lett belőle. 2017 nyarán már elárasztották az internetet a sikereiről szóló hírek, szeptember közepére pedig játékosszámával a Steam örökranglistájának az élére került, letaszítva a trónról a sokáig megingathatatlannak tűnő DotA 2-t. Ugyanekkor viszont az Epic Games is elkezdett mozgolódni, ők a már fejlesztés alatt álló, Fortnite című játékukhoz készítettek egy battle royale módot, az pedig villámgyorsan lenyomta népszerűségben az eredeti koncepciót. Ezzel kapcsolatban elég beszédes, hogy ma az emberek többsége a Fortnite szó hallatán egyből a battle royale módra asszociál, a Save the World talán már eszükbe se jut.

Persze az megint egy kényes kérdés, hogy valóban ennyire jók-e ezek a játékok (vagy hogy jók-e egyáltalán), ebbe inkább nem is mennék most bele. A lényeg az, hogy a Fortnite jelenleg a világ egyik legnépszerűbb játéka, ami elé már hírességek, celebek is leülnek, hogy így növeljék a saját rajongótáborukat, a PUBG-vel pedig csökkenő népszerűsége ellenére több százezren játszanak most is. Érthető, hogy miért akarnak olyan sokan bekerülni erre a piacra, miért érzik sokan úgy, hogy a battle royale címekkel bankot lehet robbantani. De a tapasztalatok azért azt mutatják, hogy pusztán a zsáner használata nem elég a sikerhez.


Battle Royale a tuti recept a sikerhez - 2. kép



Nem minden arany, ami fénylik

Sergey Galyonkin, a SteamSpy atyja, még 2015-ben írt egy érdekes cikket Your target audience doesn?t exist címmel, amit talán úgy lehetne legjobban magyarra fordítani, hogy A célközönséged nem létezik. Röviden összefoglalva ebben az írásban a szerző amellett az álláspont mellett érvel, hogy a nagyon népszerű játékok nem csak megteremtik a piacot, hanem egyben azonnal telítik is azt, így nincs mellettük hely kisebb címeknek, mint például az üditőitalok, vagy más hagyományos fogyasztói termékek esetében. Bár maga a cikk még az MMORPG-kre és MOBA-kra vonatkozik, szerintem ugyanúgy rá lehet húzni a mostani battle royale lázra is.

Ha erről a zsánerről beszélünk, gyakorlatilag egyből a PUBG vagy a Fortnite hatalmas sikereire asszociálunk, így pedig könnyű megfeledkezni arról, hogy ezt a két címet leszámítva nagyon kevesen tudták megvetni a lábukat a battle royale játékok piacán. Ott van például a The Culling 2 esete, ami akkorát bukott, hogy a fejlesztők inkább visszatértek az első részhez, vagy az Islands of Nyne, ami egész ügyesen ötvözte a pörgős, FPS játékmenetet a battle royale mechanikáival, mégis, két hónap alatt gyakorlatilag lenullázódott a játékosszáma.


Battle Royale a tuti recept a sikerhez - 3. kép



De ez csak két kiragadott példa, a bukott vagy a bukás szélén álló battle royale játékok listája valójában sokkal hosszabb. Ott van például a Dying Light: Bad Blood, aminek a közelharcra kihegyezett, zombikat felvonultató játékmenete szintén érdekesnek hangzik, mégis, a 2015-ben megjelent alapjátékkal szeptemberben átlag ötvenszer annyian játszottak, mint a battle royale verzióval. De felhozható példának még a Realm Royale esete is, hiszen két hónap alatt játékosai 95%-t vesztette el a Hi-Rez Studios alkotása, bár ebben azért a rossz fejlesztői döntések is benne voltak vastagon.

Látható tehát, hogy dobálózzunk akármekkora számokkal a PUBG vagy a Fortnite kapcsán, ezek a sikertörténetek nem jelentik feltétlen azt, hogy a teljes battle royale zsánerre ekkora igény lenne. De akkor vajon már értelme sincs próbálkozni? A két játék létrehozta és egyben fel is osztotta egymás közt a piacot, ahová már csak a Call of Duty kaliberű IP-knek van esélye betörni? Szerintem a helyzet egyáltalán nem ez, pusztán merészebben, radikálisabban kell belenyúlni az alapanyagba, ha valaki eredményt akar elérni.


Battle Royale a tuti recept a sikerhez - 4. kép



Feltalálni a spanyolviaszt

A battle royale zsánere a két nagy játék hangos sikerei ellenére közel sem az az aranybánya, amire az ember számítana, de ez korántsem jelenti azt, hogy ne lehetne ezen a terepen érvényesülni. Ha megnézzük a fent felsorolt címeket, látható, hogy a legtöbb esetben olyan játékokról beszélünk, melyek annyira nem mertek belenyúlni a battle royale receptjébe. Az egyik kivételt ez alól talán a Realm Royale jelenti, ahol a készítők különféle kasztokkal és más érdekes megoldásokkal próbáltak kitűnni a tömegből, azonban azóta ezeknek az újításoknak a jó részét már kivették a játékból.

A probléma, illetve a sikertelenség forrását pedig szerintem pont itt kell keresni. A ?klasszikus? battle royale játékok iránt érdeklődök jó részét ugyanis már rég felszippantotta a két nagy név. Aki a realisztikusabb, komolyabb látványt és a módosítható fegyvereket szereti, az valószínűleg a PUBG elé ül le, míg a könnyedebb, építéssel megspékelt játékmenet híveinek ott a Fortnite. Viszonylag kevesen vannak, akik pont olyan játékot keresnek, mint ez a kettő, csak épp kicsit pörgősebbet vagy mondjuk kicsit taktikusabbat, ezért ha valaki érvényesülni szeretne a zsánerben, annak nem árt radikálisabb megoldásokhoz nyúlnia.
Erre viszonylag kevés példát találni napjainkban, mert a legtöbben még a biztosnak tűnő recepthez ragaszkodnak kisebb-nagyobb módosításokkal, de ha ki kéne emelnem egy szerintem ígéretes kezdeményezést, akkor én a Battlerite Royale-t hoznám fel példaként. Bár olyan nagy sikerekről még itt sem beszélhetünk, hiszen maga a játék csak körülbelül két és fél hete vált elérhetővé korai hozzáférésben, én mégis úgy érzem, hogy a Stunlock Studios alkotásának van esélye hosszútávon is megmaradni a piacon. Elsősorban azért mondom ezt, mert itt a készítők elég markánsan eltértek a megszokott irányvonaltól: a Battlerite Royale egyfajta átmenetet képez a battle royale és a MOBA zsánerek között.


Battle Royale a tuti recept a sikerhez - 6. kép



Mindenki egy egyedi mozdulatokkal rendelkező hőssel vághat neki a küzdelemnek, különböző fegyverek helyett különböző képességeket és karakterünk statisztikáit befolyásoló tárgyakat kell lootolnunk, a felülnézet miatt pedig az is lehetetlen, hogy valaki olyan szedjen le a pálya másik végéről, akit nem is látunk. Ebben a játékban már nem elég a reflexeinkre és a jó szemünkre hagyatkozni, azt se árt, ha ismerjük az egyes karaktereket, tudjuk, mire képesek és mik a gyenge pontjaik, akárcsak egy MOBA-ban. És szerintem ez a Battlerite Royale legnagyobb fegyverténye: a PUBG-től és a Fortnite-tól markánsan eltérő élményt kínál, így pedig bevonz olyan játékosokat is, akiket a fenti két cím egyáltalán nem mozgatott meg. Hogy hosszú távon mi fog vele történni, az persze nem tudható biztosan, de a megjelenés óta viszonylag stabil játékosszám miatt én bizakodó vagyok vele kapcsolatban.

Összegezve a fentieket, én úgy látom, hogy a standard, nagyjából a PUBG és a Fortnite receptjét követő battle royale játékokból hiába van sok, ezeknek a jó része nem tud hosszútávon megmaradni a piacon, viszont a merészebben újító, elsőre talán kicsit elborultabb vagy furább ötletekkel házaló címekre még lehet igény, hiszen ezek nem azt a réteget próbálják megszólítani, ami elkötelezte már magát a fenti két nagy név egyike mellett. A magam részéről, bár nem vagyok nagy rajongója a zsánernek, mégis érdeklődve nézem, hova fejlődik, hova fejlődhet még a battle royale, mert magában a koncepcióban szerintem nagy potenciál van, ha valaki kellő kreativitással nyúl hozzá.


Battle Royale a tuti recept a sikerhez - 5. kép

10 hozzászólás

DrThezeus

1 éve, 2 hónapja és 4 napja

Hellblade írta:
Valóban remek kor volt!
Ez sem rossz..másabb..másabb volt gamernek lenni..kicsit szerintem elvontabb,undergroundabb volt az egész..Olyasmi volt mint mondjuk a vhs vagy a satellite korszak(inkább talán az)..
Ma is vannak filmek,játékok,stb,csak másabb az egész..Nem gondoltam hogy lendülettel írok róla,de talán igen..

Az újságosnál már hó végén mindig kérdeztem hogy :
Na?Megjelent már? (Az a 2 magazin)
Nézegettem a képeket(!),hogy waooo,ez és ez,de durva lesz!..
De mondom,a játékosok is igazi elvont figurának számítottak..talán ma is azok vagyunk..kitudja..
talán több volt az olyan hogy összeültünk egy egy stuffot végigvinni a Tv/gép elé..de közben fel is nőttem meg nem is szóval lehet a nosztalgia is szépít..
Most hogy mondod, eszembe jutott, hogy anno általánosban nekünk is volt néhány ilyen magazin az iskola könyvtárában. Emlékszem, mindig azon ment a veszekedés, hogy azokat ki kölcsönözheti ki, mert akkora volt rájuk a kereslet. Az egyik ilyen végül nálam kötött ki, már nem tudom, hogyan, valószínűleg patkány módon elfelejtettem visszavinni, amikor iskolát váltottam. Most így elő is kaptam nagy nosztalgiázások közepette, és olyan tesztek vannak benne, mint Warcraft III meg Neverwinter Nights, a hátoldalán meg egy egészoldalas Heroes 4 hirdetés feszít.
Az összeülős, LAN-os korszaknak meg talán az vetett véget, hogy most már azért van internet, nem kell fizikailag egy térben lenni, hogy együtt játszhassunk a haverokkal. Bár egy ilyen összejövetelnek biztos hatalmas feelingje lehetett, sajnálom is, hogy lekéstem ezeket.

válasz erre

[Tiltott felhasználó!]

1 éve, 2 hónapja és 4 napja

[Tiltott felhasználó!]

DrThezeus

1 éve, 2 hónapja és 4 napja

zender írta:
Nem lenne baj ezzel a stílussal, ha nem a csapból is ez folyna már.... Amikor már a Codban is ez van, akkor szerintem nagy a baj.
Hát igen, ha már CoD játékmód lesz valamiből, akkor vannak gondok. Bár igazából én arra vagyok kíváncsi, hogy ez meddig marad így. Mert most oké, hogy bekerült, mert népszerű a battle royale, de vajon ilyen 3-4 év múlva, amikor már lecsengett a lelkesedés, akkor még mindig lesz Blackout mód, vagy kivágják valami népszerűbb cucc (esetleg az egyjátékos kampány ) kedvéért?

válasz erre

DrThezeus

1 éve, 2 hónapja és 4 napja

Marduk írta:
Ez általában így van: születik 1-2 jó eladásokat gyártó multis játék, és aztán mindenki el kezdi kopizni, bár maguk a műfajok, mind a Battle Royale és anno a MOBA sem újkeletű dolog, hiszen csak egy régebbi műfaj újra felfedezése.
Igen, ezek a "szezonális" trendek az én meglátásaim alapján is nagyjából így mennek. Nem is ez gondolkoztatott el, hanem inkább a kérdés, hogy vajon egy ilyen dömpingben az első nagy neveken kívül minden próbálkozás halálra van ítélve biztosan, vagy van valami lehetőség megmaradni a piacon.

válasz erre

DrThezeus

1 éve, 2 hónapja és 4 napja

Hellblade írta:
Azt gondolom jókor van jó időben,jó helyen mind a két játék..

Én (hál istennek) a deathmatch korszakban is nőttem fel..Quake 3, Unreal Tournament..
Akkoriban a Nokia 3210 volt a csúcs telefon.Resident evil 3,megjelent a Driver..Nem volt még Youtube videózás,de még a Youtube sem létezett..A játékoslét is undergroundabb volt szerintem..Hasonlatosan mondjuk a Technohoz..De pl egy rocker is rockerebb lehetett akkoriban,ha érted mire gondolok..nem csupán egy átlagos skin volt..szóval a játékokat is ennek a szűkebb rétegnek gyártották..
Akik egymástól megtudtuk milyen játékok vannak,vagy mondjuk az akkori két újságból,ami havonta jelent meg az újságosnál..

Szóval csak azért tököltem ennyit a felvezetéssel,mert szerintem ma,egészen más értéke van a sikernek,másabb ma JÓ játékot készíteni,illetve mást jelent maga a JÓ is,és mivel boldog boldogtalan játszik,ennek a kiterjeszkedett,mára már semmiképp sem underground,youtubereket néző,és bárkiből lehet youtuber is játékostársadalomnak IS készítenek játékokat..

A Pubg és a Fortnite egy éveken át tartó szondázás eredménye,játékos szokások,a mai igények kielégítése..
POP(Populáris) játékok..
Nem több,de nem is kevesebb..
Most hogy ez minőség,vagy nem,jó játék e az amit sokan játszanak,azt mindenki döntse el saját maga..
Sikeresnek sikeresek aláírom..de hogy jók e..az más kérdés..
Jó sorozat a Barátok közt,csak mert sokan nézik?Hazánk legjobb sorozata?
Jó zene a Despacito,csak mert sokan szeretik?
Jó zene a Despecito,vagy csak korunk Coco Jamboja?

Én próbáltam a Pubgt,Fortniteot is,de engem nem ejtett rabul egyik sem annyira mint annak idején pl a deathmatch..
Persze az enyém is csak egy vélemény a sok közül..
Érdekes témát hoztál! Köszi!
Hát igen, régen még a fű is zöldebb volt.
Viccet félretéve, én szerintem pont egyel későbbi generáció vagyok, aki nem élte át úgy a videojátékok "hőskorát", és ezért kesergek is mindig egy sort, amikor eszembe jut, hogy mekkora feeling lehetett testközelből végigkövetni ezeknek a mára már ikonikussá vált játékoknak a megszületését. Amilyen lendülettel írsz róla, remek egy kor lehetett.
Azon pedig tényleg érdemes lehet elgondolkodni, mennyit változott a jó fogalma az évek folyamán, mennyivel könnyebb vagy épp mennyivel nehezebb eladni most egy játékot, mint annak idején, mert azért változott a piac, illetve változtak a mércék is rendesen az elmúlt pár évben vagy évtizedben.
Igazából a PUBG/Fortnite kettős annyira nekem se nyerte el a tetszésemet, de azt szerintem látom, hogy miért jönnek be olyan sok embernek. Azért egy-egy összecsapás, TOP10 vagy TOP5 szituáció igen rendesen meg tudja dobni az ember adrenalinszintjét, szóval megértem azokat, akik folyton visszatérnek ehhez a két játékhoz újabb és újabb adagért.

válasz erre

DrThezeus

1 éve, 2 hónapja és 4 napja

Mordorer írta:
Igen király írás lett, nagyon tetszik!

Szerintem a battle royale mint stílus egy jó dolog, de rengeteg a hitvány minőségű játék, egy idő után a nagy nevek fogják bekebelezni ezt a piacot is.
Örülök, hogy tetszett. Igazából én is úgy vagyok ezzel, hogy a végén valósztínűleg marad a Fortnite, a PUBG meg talán néhány nagyobb játék battle royale módja, de most szerintem tök érdekes nézni, hogy egyes fejlesztők hogyan próbálnak megragadni a piacon, meg ki tudja, hátha lesz hely méh néhány érdekes vagy egyedi címnek a periférián.

válasz erre

zender

1 éve, 2 hónapja és 4 napja

Nem lenne baj ezzel a stílussal, ha nem a csapból is ez folyna már.... Amikor már a Codban is ez van, akkor szerintem nagy a baj.

válasz erre

Marduk

1 éve, 2 hónapja és 4 napja

Ez általában így van: születik 1-2 jó eladásokat gyártó multis játék, és aztán mindenki el kezdi kopizni, bár maguk a műfajok, mind a Battle Royale és anno a MOBA sem újkeletű dolog, hiszen csak egy régebbi műfaj újra felfedezése.

válasz erre

[Tiltott felhasználó!]

1 éve, 2 hónapja és 4 napja

[Tiltott felhasználó!]

Mordorer

1 éve, 2 hónapja és 4 napja

Igen király írás lett, nagyon tetszik!

Szerintem a battle royale mint stílus egy jó dolog, de rengeteg a hitvány minőségű játék, egy idő után a nagy nevek fogják bekebelezni ezt a piacot is.

válasz erre
legutóbbi hozzászólások
 

Itt is rontjuk a levegőt

WickedSick profiljamarco profiljarDAVE profiljamarco profiljaMitüzenarádió profiljaSándorkolbász profiljagery1113 profilja