Kb két hónapja végeztem a trilógiával, kb az 5. végigjátszáson vagyok túl, így azért elmondhatom, hogy teljesen magával tudott ragadni Shepard kalandja. A történet epikussága, az élettel teli csapattársak és a magába szippantó hangulat olyan élményt tudott nyújtani, amit kevés más játék. És itt van ez az Andromeda. Végigjátszottam, de egyszerűen nem fogott meg, olyan lelketlennek, üresnek éreztem végig. Tudtam előre hogy bugos lesz, az arcanimációk meg az ilyen jellegű hibák engem egyáltalán nem zavartak, az hogy a női szereplők jelentős része ocsmányul néz ki, az már annál inkább. A történet is gyenge volt, nem hordozta a korábbi részek epikusságát, nem úgy volt előadva, hogy az engem érdekeljen. Pedig új galaxis, új fajok, új szabályok, ez önmagában akkora potenciált jelent, de úgy éreztem hogy rengeteg lehetőséget hagytak ki. Egyszerűen nem volt meg az az érzés, ami a trilógiánál, ott jobban átjött hogy gebasz van és tenni kell valamit, a tét lényegében itt is hasonló volt, de nem éreztem azt a fenyegető légkört. A főgenyó is egy vicc, anno ott volt Saren, na ő ha megjelent akkor tudtuk hogy itt baj lesz, ez az új Archon valahogy semmi karizmával nem rendelkezett, csak úgy ott volt hogy legyen valaki.
Új fajok terén se vállalták túl magukat, talán van 3 és kész. Anno az első rész prológusában is több volt már. Ami még zavart azok a társak, a játék feléig azt se tudtam hogy vannak más társaim, szimplán mert mindenki jelentéktelen és érdektelen volt számomra. Az új fajbeli meg a krogan volt valamennyire érdekesebb, de nem érték el még Jacob szintjét sem. :D Habár az is igaz, hogy nem töltöttem velük túl sok időt, ha többet beszéltem volna velük lehet hogy érdekesebbek lettek volna, bár anno az eredeti legénységgel se beszéltem sokat és Garrust meg Talit így is meg tudtam hamar kedvelni.
Anno mikor hallottam olyan híreket, hogy a párbeszédrendszert megreformálják és a játékos személyisége jobban fog tükröződni, akkor megörültem. Nos a valóságban ez annyit tesz, hogy nincs piros és kék opció, a válaszok meg nem fent és lent vannak hanem balra és jobbra vannak. Hűha. Szomorú azt látni, hogy a párbeszédrendszer ismét olyan buta mint korábban, az esetek nagy részében csak két opció közül lehet választani, ha meg van több azok is csak jelentéktelen mellékinformáiók. Bezzeg a KOTORban...
Na meg a döntéshelyzetek terén se volt kiemelkedő, a sztoriban összesen három olyan helyzet volt, ahol tudni lehetett hogy a döntésednek bármi kihatása lehet a játékra. Én ezt kicsit keveslem. A játék többségére elmondható, hogy bármit tettem, nem éreztem hogy ennek most bármi kihatása lenne bármire.
És akkor már megemlítem a harcokat is. Az ellenség rendkívül változatos, közel 3 típus is létezik, van a pajzsos, nem pajzsos meg armoros és ezekben a kategóriákban kb kettő enemy található. Ez mondjuk emlékeztet az első részre, ahol az ellenség jelentős része GETH volt, itt viszont KETTnek hívják őket, csakhogy a hasonlóság meglegyen. Viszont le merem fogadni, hogy csak gethből többféle van, mint az Andromeda összes ellenségéből.
Legalább a fedezékrendszer remek lett. Ja nem, ismét visszatérünk az első rész falhoz tapadásához, ám most még esetlenebbnek tűnik az egész. Annyi változás azért történt, hogy az ellenség nem olyan primitív hogy mindig egy oldalról támad, így viszont fedezékbe vonulni sincs sok értelme, mert hamar hátbakapnak. Sőt még van hogy szétlövik a fedezéket, így tényleg mozogni kell a pályán ha életben akarunk maradni. Szerencsére most már lehet ugrálni meg kitérni egész látványosan, ez tetszik.
Viszont nem tudom hogy pozitívum, de eltörölték a klasszikus classokat, nincs az hogy most végig vanguard vagy engineer legyen az ember, kezdettől fogva szabadon választható minden skill a biotic, soldier meg tech kategóriában, és amelyikre több pontot költünk az alapján oldódnak fel a profilok, a profilok pedig segítik optimalizálni a választott skilljeinket. Ezzel nekem annyi volt a bajom, hogy van kb. 50 képesség (csak mondtam egy számot), viszont harc közben meg egyszerre 3 lehet aktív. Most ennyi skill közül találjak meg hármat amit végig használni fogok? Úgyhogy a fejlődés annyiból áll hogy muszáj rárakni minden skillre hogy lássam hogy mennyire hatékony aztán resetelni mindent hogy kiválasszam ami jó. Oké, a 3 annyiban túlzás, hogy a kedvenc összeállításodat el tudod menteni, és bármikor kiválaszthatsz másik hármat a kedvenceid listájából, bár a kedvencek közé is csak 4 összeállítást rakhatsz, na meg ha mindig skillt váltasz akkor az új skilleknél mindig meg kell várni a cooldown-t, és éles harc közben azért nem a legjobb dolog mindig arra várni hogy végre ellőhesd a skillt. Én valahogy jobban szeretem ha korlátozva vagyok, ki tudom ismerni a karakterem osztályát és az alapján választom ki a nekem tetsző skilleket. Nem csoda hogy a végén a nova+charge kombóval toltam, mint anno a trilógiát insanity-n.
Épp emiatt az új skill rendszer miatt pedig eltörölték a "skilltárcsát", nincs az hogy megállítom a játékot és a tárcsából kiválasztom hogy a társaim és én milyen skilleket lőjjünk el, ezáltal a taktikázásnak is annyi. Fentebb említettem hogy nem kedveltem meg a társaimat, nos ez a rendszer is az oka, hiszen a személyiségen túl az is számít nálam hogy mennyire hatékonyak a harcban. Főleg ha insanityn játszik az ember, akkor kötelező volt a társakra támaszkodni. Mirandát is anno ezért kedveltem meg nagyon, mert ő volt az egyetlen aki le tudta kapni a shieldet meg az armort a játék elejétől, vagy James Vega is egész hatékony volt ahogy le tudta kapni az armort, sok karaktert egyszerűen azért kedveltem meg mert hasznos volt. Itt az Andromédán pedig annyi az interakció a társakkal hogy menj ide vagy oda. Egyszerűen nem ismerem őket, nem tudom mit tudnak mert a játék nem engedi hogy kiismerjem őket, nem tudom kit vigyek a harcba, kivel van nagyobb esélyem.
És csak egy utolsó dologba is belekössek, az a logika. Ugye teljesen új galaxis, egy fenntartható kolóniát kell lényegében létrehozni, akkor miért van az, hogy mindenki transzi vagy homár? Nem a melegekkel meg ezekkel van bajom, de a Bioware már megint túltolta ezt, beleeröltetik ismét, miért van az, hogy minden egyes férfikarakterrel akivel találkozok ott a kis szivecske, hogy flörtöljek velük? Most komolyan, melegekkel hogy akarnak hosszútávon életképesek maradni? Nagy keményen kiküzdöm magunknak hogy élhessünk erre nem lesz új nemzedék akik élhetnek, mi ez már? (Ezt a bekezdést kéretik nem túl komolyan venni.)
Azt viszont továbbra se értem, hogy oké hogy felfedezők vagyunk lényegében, de miután rájöttünk hogy itt nagy a gebasz, a kocsinkon miért nincs semmi lőfegyver? Anno a Makon is volt, itt tényleg élet-halál kérdése az egész, és nem lőhetünk. Ami még motoszkál a fejemben, hogy az Andromeda fajai hogy beszélnek angolul? Oké hogy van fordító, de már a harmadik mondat után tökéletesen megy a fordítás, hát nekem azért ez túlságosan gyors.
Összességében nálam az Androméda egyértelmű csalódás, nem a bugok miatt, hanem a játékélmény, a hangulat egyszerűen nem fogott meg. A pályák hiába gyönyörűek (mert azok), a harc is egész pofás (mégha nem is ez tükröződik arról amit fentebb írtam), de minden más egyszerűen foglamazva számomra lélektelen. A végső küldetésnél azért éreztem, hogy hoppá azért ez egész pofás, ha végig hasonló lett volna biztos hogy pozitívabb véleménnyel lennék.