A Honfoglaló magyarok hódítása, a golyóstoll, C-vitamin, a számítógép alapjai, az Insane című játék az Invictustól és mostani bejegyzésem alanya a Wandarin Interactive, akik a 4Fukushima című iOS játékkal képviselik hazánk színeit elismerésre méltó módon. Persze ez a lista csak a történelem órákon szerzett szerény tudásomra támaszkodik a teljesség igénye nélkül...
De mielőtt elkezdeném a játékot boncolgatni, hadd szóljak pár szót a Wandarin Inc. gárdájáról.
A Stúdió 3 főt számlál, nevezetesen: Szabó Márton programozó, az ő fejéből pattant ki a játék. Bodnár Balázs, aki a grafikus munkálatokért felelős. Valamint Farkas Attila zeneszerző, akinek a hangeffektek és aláfestő zenék megkomponálása volt a feladata. (Forrás: LFG, az interjút itt találod, érdemes elolvasni.) Ennyi az összlétszám, nem több. Három hazánk fia keze munkája a 4Fukushima. Fontos megemlíteni, hogy aki megvásárolja a játékot az a fukushimai katasztrófa áldozatait támogatja, ugyanis a fejlesztők roppant szimpatikus célja, hogy a játékból befolyt összeg egy részét eljuttassa a károsultaknak. Dicséretes elhatározás, Big Lájk uraim!
A játék kategóriáját tekintve egy Wall Defense stílusú alkotás. Találó magyar kifejezés híján használom az angol frázist. Lényegében egy jól behatárolt pályán kell az erődítményünk épségét megvédei a sokszor nagy hullámokban özönlő ellenfelektől, akik száma pályáról pályára növekszik így nehezítve a játék által nyújtott kihívást.
Eme kategória hagyományos képviselői rendszerint egy rögzített útvonalon haladó ellenséges csorda likvidálását tűzték ki célul, megbonyolítva némi immunitással az egyes lövegtornyok sebzéseivel szemben. De mivel a pályák felépítése és az ellenfelek száma minden újrajátszásnál megegyezett, hosszútávú szavatosságot nem tartogatott.
Hála az égnek a 4Fukushima játékmenete helyenként szakít a klasszikus vonásokkal. Fő célunk egy nukleáris erőmű épségének megóvása a nukleáris energiára éhező lényekkel szemben, valamint az energiánk megőrzése. Célunk eléréséhez az erőmű köré telepített energia-kerítést hívhatjuk segítségül, ami a hozzá érű bármilyen létformát darabjaira éget, de vigyázzunk mert az erőművünk energiája táplálja ezt a védelmi rendszert. Energiafelhasználásunk nyomon követésére a képernyő tetején lévő kijelző szolgál. Ha sokáig aktiválva van egy kerítés az bizony elég rendesen le tudja szívni az erőművünk energiakészletét. Az ellenfeleink viszont itt teljesen véletlenszerű helyről támadják a pálya közepén elhelyezett erőművünket így tartogatva sokadszori végigjátszásra is kihívást és változatosságot.
Az energiára éhező rémségeket a játék 3 kategóriába sorolja:
- Könnyen elpusztítható ellenfelek: a legbutábbak, legkevesebbet sebzők és a legkevésbé gondolkodó része az ellenségnek. Az igazi erejük a mennyiségük, viszonylag könnyen csapdába csalhatók.
- Közepesen erősségű ellenfelek: na Ők már gondolkodnak, egy előre felhúzott energiakerítést rögtön kikerülnek, a sebzésük is nagyobb valamelyest. Szerencsénkre ritkábbak mint az alap társaik.
- Veszélyes ellenfelek: az igazi rosszfiúk. Legritkábban előforduló rosszakaróink, több odafigyelést igényelnek, nehogy kicselezzenek minket. Agyafúrtságuk mellett a sebességük és sebzésük sem mindennapi.
De hogy ne legyen annyira nehéz dolgunk (pedig az lesz), kapunk segítséget is a programtól. A pályán kóválygó ellenfeleink mellett feltűnnek az energiavisszatöltő és EMP (elektromágneses impulzus) csomagok, amiket természetesen vétek hagyni megsemmisülni az energia-kerítésen, szóval ha segítség tart a bázisunk felé gondoskodjunk róla, hogy nyitott kapuk várják! Sokszor ezek nélkül esélyünk sincs a játék második felére igencsak durva kihívást nyújtó pályák teljesítésére.
Játékmódok közül lehetőségünk van a kampány és túlélés módokat kipróbálni. A túlélő módban a folyamatosan özönlő ellenfeleket kell visszatartani addig, ameddig csak tudjuk, mivel ebben a játékmódban sorsunk meg van pecsételve (úgyis elér a vég előbb utóbb), így minél magasabb pontszám elérése a cél, amit utána meg is oszthatunk, ahogy már szinte minden iOS játékban megtehetjük.
A kampány módban 3 fejezet 20-20 pályája várja hogy teljesítsük. Az első fejezet a "First Contact" nevet viseli. A második, "Invasion" fejezetben már játékmenet-módosító újítást kapunk az EMP személyében. Egy folyamatosan töltődő fegyver az idegen gépek ellen, elsütvén minden megsemmisül a pályán, beleértve az EMP- és energiatöltő csomagokat is.
A harmadik fejezetet még nem tudtam megnyitni a cikk írásának pillanatában, annyira nehézre sikerült a játék. Szóval kihívásból nincs hiány, csak legyünk elég kitartóak... :)
A klasszikus kihívásokat néha megtöri egy challenge mód ami hasonlatos a survival módhoz. Ezek teljesítése után nyílnak meg a pályák a survival módban.
Nézzük néhány mondatban a technikai hátteret.
Grafikailag véleményem szerint erős középmezőnyös a program, láttam már szebbet is mint a 4Fukushima, de nagyon sok rosszabbat is. Teljes egészében kétdimenziós játékot kapunk annak minden előnyével. Stílusban igen egységes és jól kidolgozott. Nincs szükség scrollozgatásra, totálban látjuk a pályát így koncentrálva az ellenség megfékezésére. Sajnos azonban péládul a lávás pályán annyira kicsik a lézerkerítés oszlopai, hogy sokszor nem találtam el elsőre a két oszlopból az egyiket, elmulasztva így a kerítés felhúzását így hagyva szabad utat egy rosszfiúnak az atomerőművemig. Sajnos nem ez az egyetlen negatívum a játék grafikáját illetően, ismerve a készítők szándékát, hogy minél régebbi iPhoneon is akadásmentesen futtatható legyena játék sajnos nem teljesült maradéktalanul. Sokszor akadt a játék nehezítve az így is sokszor kilátástalan harcot az idegenekkel. 6 órás eddigi teszt során ötször dobott ki a program, szerencsére egyszer sem harc közben. Valami memóriakezelési gondra gyanakszom, ami lehet csak az én vén 3G-men jön elő, mivel a 3GS már több memóriával van szerelve így adva nagyobb teret a progi memóriaéhségének.
A hangok azok rendben vannak, egy aláfestő zenéje van ugyan a játéknak de az ismétlődése egyáltalán nem zavaró, jól illeszkedik a játék hangulatához. Effektusok is igazán rendben vannak, a robbanás a lézerkerítés felhúzása mind mind jól eltalált és valósághűre sikeredtek, már amennyire meg tudom ítélni az eddig látott játékokhoz viszonyítva. De ha egyszer élőben részese leszek egy lézerkerítés üzembe helyezésének (és Marco szerkeszthetővé teszi a blogokat :D), akkor mindenképp frissítem az élménnyel ezt az írást! :)
Amit még javíthatnának a készítők a játékmenetet illetően az az ellenséges egységek számának kijelzése menet közben. Én személy szerint örültem volna annak ha tudom, meddig kell még kitartanom az özönlő rosszfiúk nyomása alatt. Ha már a pálya elején megkapjuk a listát, kikkel fogunk szembenézni az adott harc során, legalább egy összesített számlálót kaphattunk volna. Nem mondanám ezt hibának, de könnyítene egy kicsit a nyomáson egy kis lelki erőt adva nekünk játékosoknak. :)
Játékmenetről már fentebb említést tettem, így még néhány jótanácsot tudok megosztani az érdeklődőkkel:
- Energia, lehetőleg mindig tartsuk maximumon és igyekezzünk a legkevesebbet használni belőle.
- Kapcsoljuk ki azt a részét a bázisunkat körülvevő kerítésnek, amire éppen nincs szükségünk, így nyerve plusz energiát.
- Az EMP-t akkor érdemes kisütni, amikor az ellenség nagy létszámmal képviselteti magát, és előtte érdemes az összes oszlopot áramtalanítani, így a bomba hatása alatt is nyerünk némi energiát.
- Próbáljuk meg minél később felhúzni a kerítést így húzva csőbe az okosabb ellenfeleinket, akik az előre felhúzott kerítést rögtön kikerülik.
Lassan zárnom kell soraim, ha nem akarom hogy megunjátok a cikk olvasást a felénél. :)
A fentiekből bizonyára kiderül, hogy a 4Fukushima korántsem hibátlan, de mint a fejlesztők is hangsúlyozták ez egy "bemelegítő" alkotás, amivel fel tudják mérni a piaci igényeket. De azt a néhány hibát ellensúlyozandó egy olyan kihívásokkal teli játékot kapunk, amit garantáltan hosszú napokra leköti a játékosokat csak a kampány módjával és mindezt egy magyar stúdió fejlesztésében!
Ha pedig figyelembe vesszük a tényt, hogy a készítők a fukushimai katasztrófa károsultjait is támogatják a bevétel egy bizonyos százalékával már kötelező vételnek mondanám a maga $1-os árával.
Kiváncsian várom mi lesz a következő dobása a fiúknak és remélem nem tűnnek el az iOS-re fejlesztő stúdiók tengerében.
Fejlesztő weboldala: Wandarin Interactive
Appstore link: $1 az Appsoreban
4Fukushima (iOS) | Fejlesztő: Wandarin Interactive
Teszt ideje: 2012. Július | Tesztelt hardware: iPhone 3G
U.I.: Köszönöm a Redeem kódot és a tippet Marco-nak!